Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 236 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373083981 |
ISBN: | 83-7308-398-7 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Autorka podejmuje temat niezwykle ważny w perspektywie jednostkowej i społecznej. Poradniki można traktować jako szansę poprawy kondycji psychicznej członków społeczeństwa, zwłaszcza w sytuacji, w której oferta pomocowa jest ciągle zbyt skąpa w stosunku do potrzeb. Ważną rzeczą jest przyjrzenie się, jak spełniają one tę pomocową funkcję. W poradnikach znajdują swe odbicie z jednej strony potrzeby i problemy, z jakimi przychodzi się borykać współczesnemu człowiekowi, z drugiej strony są wymagania, jakie stawia przed nim społeczeństwo. Szkicują one model sukcesu, ilustrują nurtujące ludzi lęki i obawy, pokazują świat dążeń i pragnień. Są ważnym elementem dialogu społecznego. Wszystkie te kwestie porusza w swej pracy Edyta Zierkiewicz. Książka skierowana jest do odbiorcy zainteresowanego współczesną kulturą popularną i sposobami uczestniczenia w niej, problemami pomocowymi, zagadnieniami szeroko rozumianego poradnictwa, wpływem społecznym, relacją autor-czytelnik, rynkiem wydawniczym i jego prawami, krótko mówiąc do czytelnika mającego pewne przygotowanie humanistyczne. Książka powinna zainteresować psychologów, socjologów, pedagogów, kulturoznawców i literaturoznawców.
Książka "Poradnik - oferta wirtualnej pomocy?" - Edyta Zierkiewicz - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Piśmiennictwo poradnikowe w badaniach naukowych
1. Badania nad czytelnikami książek w Polsce
2. Ambiwalentna ocena poradnika w badaniach psychologów
2.1. Badania ewaluacyjne piśmiennictwa poradnikowego
2.2. Możliwość wykorzystywania poradników w pracy zawodowej przez doradców i terapeutów
2.3. Kontrowersje wokół oceny wpływu treści poradników na czytelników
2.4. Odkrywanie manipulacji w piśmiennictwie poradnikowym
3. Oświeceniowy charakter poradnika w badaniach pedagogicznych
3.1. Polskie badania pedagogiczne nad wykorzystaniem poradników
3.2. Amerykańskie badania pedagogiczne
4. Poradnik jako zjawisko kulturowe w badaniach socjologicznych
Rozdział drugi
Specyfika poradnikowego „gatunku”
1. Empiryczne rozpoznawanie swoistości „gatunku” poradnikowego
2. Definiowanie poradnika
3. Cechy poradnika jako towaru
4. Cechy tekstu poradnikowego
4.1. Struktura treści poradnika
4.2. Poradnikowe środki stylistyczne
5. Piśmiennictwo poradnikowe w perspektywie poradoznawczej
Rozdział trzeci
Bezpośrednia relacja poradnicza jako model dla relacji zapośredniczonej poradnikiem
1. Rodzaje relacji pomocy
2. Relacja poradnicza w kontakcie bezpośrednim
2.1. Warunki zawiązywania relacji pomocowej
2.2. Struktura relacji pomocowej
2.3. Przebieg relacji pomocowej
2.4. Najważniejsze cechy bezpośredniej relacji pomocowej
3. Relacje pomocy nawiązywane poprzez poradnik
Rozdział czwarty
Autorzy poradników jako doradcy
1. Kim jest autor poradnika
2. Doradca jako osoba i jako profesjonalista
3. Autor wewnętrzny poradnika. Możliwość odczytania doradcy wpisanego w tekst
3.1. Informacje na okładce poradnika jako wizytówka doradcy
3.1.1. Nazwisko autora
3.1.2. Tytuł książki i obietnica w nim zawarta
3.2. Budowanie roli doradcy, czyli nawiązywanie relacji pomocowej
3.3. Doradca wirtualny jako osoba i jako (nie)profesjonalista od pomagania
4. Warsztat doradcy wirtualnego
4.1. Środki retoryczne wykorzystywane przez autorów współczesnych poradników
4.1.1. Przykłady i anegdoty
4.1.2. Metafora
4.1.3. Aforyzmy
4.1.4. Techniki orientalne na przykładzie afirmacji
4.2. Formy komunikowania się autora-doradcy z czytelnikiem -radzącym się
4.2.1. Kazanie
4.2.2. Perswazja
4.2.3. Metakomunikaty używane przez autorów-doradców
4.2.4. Testy autodiagnozy
Rozdział piąty
Czytelnicy poradników jako radzący się
1. Niejednoznaczność relacji autor – czytelnik poradnika
2. Kim jest czytelnik?
3. Czytelnik w ujęciu socjologicznym – odbiorca
3.1. Teoria wykorzystania i zaspokojenia
3.2. Koncepcja eskapistyczna i koncepcja interpretującej wspólnoty
3.3. Koncepcja rozrzedzonej kultury
4. Feministyczne interpretacje czytelnictwa poradników
4.1. Krytyka ideologii i języka piśmiennictwa poradnikowego
4.2. Treści (anty)feministyczne w poradnikach
4.3. Liberalne i radykalne nastawienie do poradników
4.4. Wzmacnianie czytelniczek i krytyka piśmiennictwa poradnikowego
4.5. Koncepcja masowej komunikacji porady
5. Czytelnik w ujęciu poradoznawczym – radzący się
5.1. Sytuacja radzącego się
5.2. Osoby radzące się w roli czytelników