pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Pomóż uzależnionym! Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców

Autor książki:

Marian Łakomski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 156 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373088115
ISBN: 978-83-7308-811-5
Data:2001-02-03
Cena wydawcy: 24.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Jest to już drugie wydanie książki, której wcześniejszy tytuł brzmiał: "Dlaczego integralny program profilaktyczny w szkole. Pomoc dydaktyczno-wychowawcza dla nauczycieli i wychowawców”. Program został poszerzony oraz uzupełniony.

Celem prezentowanej publikacji było opracowanie założeń integralnego programu profilaktycznego dotyczącego wychowania w trzeźwości dzieci i młodzieży. Program ten nie tylko przekazuje informacje o substancjach uzależniających i uczy konkretnych zachowań wobec własnych emocji, lecz także przedstawia sposoby kształtowania u wychowanków dojrzałych postaw wobec siebie i świata zewnętrznego. Warunkiem opracowania integralnego programu wychowania w trzeźwości było całościowe i realistyczne zrozumienie wychowanka i jego sytuacji egzystencjalnej.

W książce zamieszczono gotowy projekt integralnego programu profilaktycznego dla szkoły.

Publikacja ta jest przeznaczona w szczególny sposób dla nauczycieli i wychowawców, ale także rodziców, którzy nie mają profesjonalnego przygotowania w zakresie profilaktyki uzależnień, a którzy mogą pomagać innym, a zwłaszcza dzieciom i młodzieży, w ochronie ich zagrożonej wolności.

Książka "Pomóż uzależnionym! Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców" - Marian Łakomski - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Wstęp
Rozdział 1
Problemy alkoholowe w wieku dorastania oraz ich przyczyny

Charakterystyka uzależnienia alkoholowego
Uwarunkowania inicjacji alkoholowej dzieci w wieku szkolnym
Skutki uzależnienia alkoholowego w wieku szkolnym

Rozdział 2
Przyczyny małej skuteczności obecnie stosowanych programów profilaktycznych

Kryterium zewnętrzne oceny programów profilaktycznych
Kryterium wewnętrzne oceny programów profilaktycznych

Rozdział 3
Założenia teoretyczne integralnego programu profilaktyki uzależnienia alkoholowego

Personalistyczna koncepcja człowieka jako punkt wyjścia integralnego programu profilaktycznego
Elementy informacyjne integralnego programu profilaktycznego
2.1 Informacje dotyczące ciała człowieka
2.2 Informacje dotyczące funkcjonowania psychiki
2.3 Informacje dotyczące rozwoju moralnego
2.4 Informacje dotyczące podstawowych elementów duchowości w człowieku
2.5 Informacje dotyczące relacji interpersonalnych
2.6 Informacje dotyczące prawidłowej komunikacji
Elementy formacyjne programu
3.1 Motywacja wychowanków
3.2 Kształtowanie dojrzałych postaw dzieci w wieku szkolnym

Rozdział 4
Znaczenie komunikacji w profilaktyce uzależnień

Społeczeństwo informacyjne a komunikacja międzyludzka
Komunikacja bez przemocy
2.1 Aplikacje praktyczne

Rozdział 5
Współpraca szkoły i rodziny w realizacji integralnego programu profilaktycznego

Rola rodziny w wychowaniu do trzeźwości
1.1 Formowanie dojrzałości w sferze psychofizycznej
1.2 Formowanie dojrzałości moralnej i duchowej
1.3 Środowisko rodzinne a nabywanie kompetencji interpersonalnych
Formy współpracy rodziny i szkoły
Współpraca instytucji wspomagających szkołę i rodzinę w realizacji programu profilaktycznego
3.1 Samorządy lokalne
3.2 Kościół
3.3 Służba zdrowia
3.4 Poradnie psychologiczno-pedagogiczne
3.5 Ruchy samopomocowe
3.6 Ośrodki pomocy społecznej
3.7 Prokuratura, policja, sądy rodzinne
3.8 Mass media

Rozdział 6
Projekt integralnego programu profilaktycznego dla szkoły

Zakończenie
Bibliografia