Polityki gospodarcze Unii Europejskiej
Elżbieta Kawecka-Wyrzykowska
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2009 |
Ilość stron: | 198 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373784192 |
ISBN: | 978-83-7378-419-2 |
Data: | 2010-04-30 |
Opis książki:
Niniejszy podręcznik został pomyślany jako pomoc dydaktyczna do zajęć akademickich na temat wspólnych polityk gospodarczych UE. Przedmiot o nazwie "Wspólne polityki Unii Europejskiej” (lub podobnej, np. "Polityki wspólnotowe”, "Polityki gospodarcze UE”) jest wykładany na kierunkach Europeistyka, Stosunki Międzynarodowe, Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze, a także w ramach innych kierunków. Podręcznik może być też użyteczny do przedmiotów "Polska w Unii Europejskiej” i "Polska w Europie”, oferowanych również w ramach wymienionych kierunków studiów. Autorzy podręcznika zakładają – zgodnie ze standardami programowymi wymienionych kierunków – że słuchacze wykładu pt. "Wspólne polityki Unii Europejskiej wcześniej mieli wykład podstawowy na temat funkcjonowania UE (np. "Integracja europejska”), który z reguły obejmuje też podstawy najważniejszych wspólnych polityk UE. Stąd też podręcznik stanowi uzupełnienie i pogłębienie wiedzy o wybranych obszarach wspólnych działań w UE oraz o systemie i pierwszych efektach wdrażania wybranych polityk gospodarczych UE w Polsce. Przedstawiono w nim następujące wspólnotowe polityki: finansowo-budżetową, wspólną politykę rolną, regionalną, politykę pomocy publicznej oraz świadczenia usług. Głównym kryterium wyboru tych dziedzin był fakt, że od 2007 r. Unia działa w nowych warunkach finansowych wynikających z perspektywy finansowej przyjętej na lata 2007– 2013. Związane są z tym ważne modyfikacje tych dziedzin działania UE, które absorbują największe środki finansowe ze wspólnego unijnego budżetu. Są to przede wszystkim wspólna polityka rolna i polityka spójności (regionalna). Zmiany nastąpiły także w zasadach funkcjonowania unijnego budżetu, tak po stronie jego finansowania, jak i podziału środków na różne cele. Dochodzi do tego reforma wspólnej polityki rolnej z 2003 r. Reforma ta jest realizowana w państwach UE-15 od 2005 r., a w większości nowych państw członkowskich wejdzie w życie w najbliższym czasie. Wszystkie powyższe względy uzasadniają bliższe przyjrzenie się tym nowym rozwiązaniom. Znacząca część wsparcia z budżetu unijnego stanowi pomoc publiczną w rozumieniu prawa wspólnotowego. W ostatnich kilku latach nastąpiły istotne zmiany zasad dopuszczalności tej pomocy. Stąd też oddzielny rozdział został poświecony tej tematyce. Polityka wobec sektora usług nie ma bezpośrednich związków z budżetem. Sektor ten generalnie nie jest wspierany z budżetu UE, jakkolwiek firmy usługowe potencjalnie mogą, pod pewnymi warunkami, korzystać ze wsparcia polityki regionalnej lub z pomocy publicznej poszczególnych państw UE. Rozdział o usługach został zamieszczony głównie z uwagi na nowe rozwiązania prawne (tzw. dyrektywę usługową), stosunkowo mało omówione w publikacjach z zakresu integracji europejskiej. Głównym celem podręcznika jest pokazanie – na tle ogólnych zasad w UE – realizacji, wybranych do analizy, polityk w Polsce. W każdym z rozdziałów przedstawiono więc podstawowe zagadnienia z zakresu omawianej polityki, niezbędne do zrozumienia jej funkcjonowania w UE. Na tym tle pokazano sposób realizacji danej polityki w Polsce. Jednocześnie autorzy starali się uwzględnić w każdej z omawianych dziedzin najnowsze rozwiązania prawne i ich praktyczne znaczenie dla Polski. Jest to o tyle ważne, że – jak już zauważono – od 2007 r. nastąpiły lub są stopniowo wprowadzane istotne zmiany w wielu obszarach funkcjonowania UE. Są to obszary, które mają kluczowe znaczenie dla Polski, zarówno z uwagi na dystans dzielący nas tu od najlepiej rozwiniętych państw UE, jak też duże środki finansowe z unijnego budżetu, dostępne dla Polski. Syntetycznym miernikiem wagi tych zmian jest to, że od 2007 r. Polska jest największym beneficjentem środków z unijnego budżetu, zarówno w wielkościach absolutnych, jak i w kategoriach netto (po potrąceniu wpłaty do unijnego budżetu). Autorzy uwzględnili stan prawny funkcjonowania omawianych dziedzin, jaki obowiązuje wiosną 2008 r. W większości obszarów są to rozwiązania prawne przyjęte na okres obecnej perspektywy finansowej, tj. na lata 2007–2013.Podręcznik został napisany przez zespół Katedry Integracji Europejskiej im. Jeana Monneta, działającej w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Książka "Polityki gospodarcze Unii Europejskiej" - Elżbieta Kawecka-Wyrzykowska (red.) - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 198 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Elżbieta Kawecka-Wyrzykowska
I. BUDŻET UE I ROZLICZENIA POLSKI Z UNIJNYM BUDŻETEM
1. Ogólna charakterystyka zasad finansowania Unii Europejskiej
2. Dochody budżetu UE
2.1. Tradycyjne zasoby własne
2.2. Środek własny z tytułu VAT
2.3. Środek własny z tytułu DNB
2.4. Rabat brytyjski
2.5. Ocena systemu finansowania budżetu UE
2.6. Zmiany w źródłach finansowania budżetu UE
3. Zmiany w strukturze wydatków
3.1. Struktura przedmiotowa
3.2. Tendencje zmian struktury wydatków
3.3. Wielkość budżetu ogólnego i jego znaczenie dla państw członkowskich
4. Problem „słusznego zwrotu” z unijnego budżetu
5. Rozliczenia Polski z unijnym budżetem
5.1. Wpłaty Polski do budżetu UE
5.2. Transfery z budżetu UE do Polski
5.3. Pozycja netto Polski wobec budżetu UE
5.4. Problemy dla budżetu Polski związane z wejściem do UE
5.5. Rozliczenia z budżetem UE a zmiany kursu walutowego
6. Znaczenie perspektywy finansowej na lata 2007–2013 dla Polski
7. Perspektywy zmian dochodów i wydatków budżetu UE
Andrzej Kowalski
II. ZMIANY W SEKTORZE ROLNO-SPOŻYWCZYM PO ROZSZERZENIU UNII EUROPEJSKIEJ
1. Zmiany wspólnej polityki rolnej
1.1. Nowy system płatności bezpośrednich
1.2. Zasada współzależności
1.3. Mechanizm modulacji
1.4. Mechanizm dyscypliny finansowej
1.5. System doradztwa rolniczego
1.6. Rynki rolne
1.7. Zmiany polityki rozwoju obszarów wiejskich
2. Makroekonomiczne wyniki polskiego sektora żywnościowego w czwartym roku wdrażania WPR
3. Wsparcie rolnictwa i obszarów wiejskich
4. Fundusze publiczne w finansowaniu inwestycji przemysłu spożywczego
5. Sytuacja dochodowa w rolnictwie po akcesji
5.1. Wpływ obciążeń finansowych na sytuację dochodową rolników
6. Konkurencyjność polskiej gospodarki żywnościowej
Podsumowanie
Wanda Dugiel
III. ZNACZENIE PŁATNOŚCI BEZPOŚREDNICH DLA POLSKI
1. Wzrost znaczenia płatności bezpośrednich we wspólnej polityce rolnej Unii Europejskiej
2. Płatności bezpośrednie w Polsce
Marcin Bujnowski
IV. POLITYKA SPÓJNOŚCI UE I JEJ REALIZACJA W POLSCE
1. Wpływ postępów integracji europejskiej na dysproporcje regionalne w UE
2. Kształt polityki spójności UE w latach 2000–2006
3. Wdrażanie polityki spójności w Polsce w okresie 2004–2006
4. Reforma polityki spójności UE na lata 2007–2013 i jej ocena z punktu widzenia Polski
5. Wdrażanie polityki spójności UE w Polsce w okresie 2007–2013
6. Efekty polityki spójności
Adam A. Ambroziak
V. POMOC PUBLICZNA W PRAWIE UNII EUROPEJSKIEJ.
IMPLIKACJE DLA POLSKI PO AKCESJI
Wstęp
1. Warunki udzielania pomocy publicznej w prawie wspólnotowym
1.1. Pojęcie pomocy publicznej
1.2. Zasady udzielania pomocy publicznej
1.3. System oceny projektów udzielania pomocy publicznej
2. Pomoc publiczna dopuszczalna w UE
2.1. Pomoc horyzontalna
2.2. Pomoc sektorowa
2.3. Pomoc regionalna
3. Pomoc publiczna w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej
3.1. Plan Działania Komisji Europejskiej a koncepcja udzielania pomocy publicznej w Polsce
3.2. Pomoc publiczna w Polsce na tle innych państw UE
3.3. Specjalne strefy ekonomiczne w Polsce jako przykład krajowej pomocy regionalnej
Alina Szypulewska-Porczyńska
VI. ZASADY FUNKCJONOWANIA JEDNOLITEGO RYNKU USŁUG. IMPLIKACJE WDROŻENIA DYREKTYWY USŁUGOWEJ DLA POLSKI
1. Podstawowe zasady funkcjonowania rynku wewnętrznego usług
2. Główne środki budowy rynku wewnętrznego usług w dyrektywie usługowej
3. Usługi w strategii rynku wewnętrznego XXI wieku
4. Rynek usług w Polsce na tle innych krajów UE
5. Skutki implementacji dyrektywy usługowej dla Polski w świetle wybranych analiz