Polityka oświatowa polskich gmin i powiatów w świetle ustaleń, zaleceń i rekomendacji eksperckich
Michał Kaczmarczyk
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Humanitas |
Rok wyd.: | 2018 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 97 s. |
Wymiar: | 165x235 mm |
EAN: | 9788366165045 |
ISBN: | 978-83-66165-04-5 |
Data: | 2024-09-03 |
Opis książki:
WSTĘP
Wśród wielu organizowanych w Polsce konkursów jakości jednym z najbardziej
rozpoznawalnych i cenionych jest konkurs „Samorządowy Lider Edukacji”, zaini-
cjowany w 2011 roku przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego
oraz Agencję PRC w Sosnowcu. Ideą konkursu jest identyfikowanie i promowanie
jednostek samorządu terytorialnego, które posiadają szczególne osiągnięcia w dzie-
dzinie rozwoju edukacji i systemu oświaty, a także podnoszenie jakości działań
samorządów w sferze lokalnej polityki edukacyjnej. W Programie „Samorządowy
Lider Edukacji” Komisja Ekspertów złożona z naukowców reprezentujących wy-
brane polskie uczelnie (m.in. Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Śląski, Katolicki
Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) dokonuje oceny działań samorządów w sferze
zarządzania oświatą. Samorządy, które spełnią określone regulaminem Programu
kryteria i uzyskają pozytywną recenzję ekspertów, otrzymują certyfikat i tytuł „Sa-
morządowego Lidera Edukacji”. Przyznawany w Programie certyfikat jest jednym z najbardziej prestiżowych, elitarnych i rozpoznawalnych certyfikatów jakości, jakie
może otrzymać polska jednostka samorządu terytorialnego. Od ośmiu lat zarząd
Fundacji corocznie wyróżnia najlepsze pod względem polityki oświatowej gminy,
powiaty i województwa w Polsce, promując je w skali lokalnej i ogólnokrajowej.
Program „Samorządowy Lider Edukacji” ma charakter marketingowo-ewaluacyjny.
Wymiar marketingowy konkursu łączy się z promowaniem jego laureatów jako liderów
samorządowych w dziedzinie polityki oświatowej i zarządzania szkolnictwem. JST wy-
różnione w programie uzyskują prawo do posługiwania się prawnie chronionym zna-
kiem graficznym i certyfikatem „Samorządowego Lidera Edukacji”, który wykorzystują w marketingu terytorialnym. Z kolei wymiar ewaluacyjny wynika z faktu, iż konkurs
obejmuje procedury zaplanowanego i metodologicznie uściślonego, systematycznego
zbierania i przetwarzania informacji o warunkach, przebiegu i skuteczności działań sa-
morządu w sferze polityki edukacyjnej, którego celem jest uzyskanie zobiektywizowa-
nych wniosków dla utrzymania, zaniechania bądź modyfikacji podlegających badaniu
działań JST lub też w celu zainicjowania nowych działań, poprawiających skuteczność i efektywność działań edukacyjnych gminy, powiatu bądź województwa1.
Celem niniejszej monografii jest syntetyczne omówienie zadań samorządu tery-
torialnego w sferze edukacji, scharakteryzowanie Programu „Samorządowy Lider
Edukacji” jako narzędzia doskonalenia polityki oświatowej gmin, powiatów i samo-
rządnych województw, jak również zaprezentowanie wybranych wniosków z proce-
dur ewaluacyjnych dokonanych w ramach przedmiotowego Programu. Wnioski te
obejmują m.in. opisy wybranych „dobrych praktyk” zidentyfikowanych przez ko-
misję konkursową i uznanych za godne naśladowania przez inne JST.
Oddając do rąk Czytelnika niniejszy tom, mamy nadzieję, że każdy zaintereso-
wany problematyką polityki oświatowej samorządu terytorialnego znajdzie w nim
coś interesującego dla siebie, tak w wymiarze teoretycznym (prawnym i politolo-
gicznym), jak i praktycznym, odnoszącym się do realnych działań JST w przestrzeni
edukacyjnej. Ufamy, że czas poświęcony na lekturę monografii będzie pożyteczny i dobrze zainwestowany – zwłaszcza jeśli po monografię sięgną liderzy samorządo-
wy gotowi wykorzystać zaprezentowane w niej wnioski w projektowaniu i realizo-
waniu działań oświatowych we własnej gminie, powiecie czy samorządnym woje-
wództwie.
Michał Kaczmarczyk
Książka "Polityka oświatowa polskich gmin i powiatów w świetle ustaleń, zaleceń i rekomendacji eksperckich" - Michał Kaczmarczyk - oprawa miękka - Wydawnictwo Humanitas. Książka posiada 97 stron i została wydana w 2018 r.