pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Polityka miejska a inwestycje zagraniczne w polskich metropoliach

Dane szczegółowe:
Wydawca: Scholar
Rok wyd.: 2004
Oprawa: miękka
Ilość stron: 134 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788373830899
ISBN: 83-7383-089-8
Data: 2005-05-09
Cena wydawcy: 20.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Ogólnoświatowa konkurencja o inwestycje powoduje, iż to korporacje transnarodowe są w pozycji uprzywilejowanej względem większości regionów i gmin. To firmy wybierają najatrakcyjniejsze miejsca spośród wielu ofert. Można zarazem wskazać obszary, które są szczególnie ważne z punktu widzenia korporacji. Są to duże ośrodki miejskie, które dysponują m.in. dogodnymi połączeniami komunikacyjnymi, wysoko wykwalifikowaną siłą roboczą, licznymi instytucjami otoczenia biznesu, a w końcu dużym rynkiem zbytu. Autorzy książki starają się udzielić odpowiedzi na dwa główne pytania: - co przyciąga inwestorów zagranicznych do polskich dużych miast; - jakiego rodzaju relacje występują między inwestorami zagranicznymi a władzami polskich metropolii. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują m.in. na to, że inwestorzy zagraniczni dość różnie oceniają warunki działalności w poszczególnych miastach. Wciąż jeszcze potrzeba usprawnień, które pomogłyby sprostać międzynarodowej konkurencji.

Książka "Polityka miejska a inwestycje zagraniczne w polskich metropoliach" - Wojciech Dziemianowicz, Bohdan Jałowiecki, Magdalena Krajewska - oprawa miękka - Wydawnictwo Scholar. Książka posiada 134 stron i została wydana w 2004 r.

Spis treści:

WPROWADZENIE . 7
ROZDZIAŁ I
MIASTA POLSKIE W PROCESIE METROPOLIZACJI 9
ROZDZIAŁ II
BEZPOŚREDNIE INWESTYCJE ZAGRANICZNE ... 16
2.1. Dynamika zjawiska 16
2.2. Motywy inwestowania poza granicami kraju .. 18
2.2.1. Teorie bezpośrednich inwestycji zagranicznych 18
2.2.2. Korporacje transnarodowe (KTN) XXI wieku 19
2.2.3. Czynniki lokalizacji ... 20
2.2.4. Konkurencyjność miejsc 30
2.3. Wpływ BIZ na kraj przyjmujący ... 37
ROZDZIAŁ III
POLITYKA MIEJSKA ... 42
3.1. Style zarządzania miastem w krajach zachodnich ... 43
3.2. Style zarządzania miastem w świetle wypowiedzi kandydatów na prezydentów największych polskich miast .. 49
3.2.1. Gdańsk ... 51
3.2.2. Gdynia 52
3.2.3. Kraków ... 53
3.2.4. Łódź . 54
3.2.5. Poznań 55
3.2.6. Warszawa .. 56
3.2.7. Wrocław ... 60
3.2.8. Podsumowanie .. 62
3.3. Polityka miejska a klimat inwestycyjny .. 63
3.3.1. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne - sukcesy i porażki .. 63
3.3.2. Promocja miast w Internccie . 68
3.3.2.1. Analiza statystyczna serwisów internetowych 68
3.3.2.2. Serwisy internetowe a potrzeby inwestorów . 69
ROZDZIAŁ IV
PRZEDSIĘBIORSTWA ZAGRANICZNE W METROPOLIACH 74
4.1. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw zagranicznych 74
4.2. Czynniki lokalizacji w aglomeracjach 76
4.2.1. Zbiorcza ocena czynników lokalizacji ... 76
4.2.2. Gdańsk ... 83
4.2.3. Kraków ... 84
4.2.4. Łódź . 86
4.2.5. Poznań 88
4.2.6. Warszawa .. 89
4.2.7. Wrocław ... 91
4.2.8. Ranking czynników lokalizacji 92
4.3. Relacje inwestor-środowisko lokalne 94
4.3.1. Kontakty przed podjęciem decyzji lokalizacyjnej 94
4.3.2. Kontakty związane z realizacją inwestycji 97
4.3.3. Bariery funkcjonowania w aglomeracjach 101
4.3.4. Oczekiwania inwestorów wobec władz lokalnych ... 104
4.4. Warunki lokalizacji siedzib firm z udziatem zagranicznym . 105
4.4.1. Trójmiasto . 106
4.4.2. Kraków ... 110
4.4.3. Łódź . 112
4.4.4. Poznań 115
4.4.5. Warszawa .. 117
4.4.6. Wroctaw ... 121
ROZDZIAŁ V
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONYCH BADAŃ 127
BIBLIOGRAFIA ... 130