Tytuł książki:
Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z 1989 roku
Autor książki:
Bogdan W. Mach
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ISP PAN |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 204 s. |
Wymiar: | 145X200 mm |
EAN: | 9788388490293 |
ISBN: | 83-88490-29-X |
Data: | 2005-02-09 |
Cena wydawcy: 15.75 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Losy osiemnastolatków z pamiętnego roku 1989 są soczewką ogniskującą rzeczywistość polskiej transformacji. W ich drodze życiowej cechy transformacji ujawniły się najszybciej, najpełniej i najsilniej. Zostali nią bowiem "dotknięci" w pierwszej fazie dorosłego życia, w której dokonuje się zasadniczych wyborów i podejmuje ważne życiowe decyzje o dalekosiężnych i często nieodwracalnych skutkach, a zarazem ponosi dotkliwe konsekwencje bierności i ucieczek od podejmowania decyzji.
Książka "Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z 1989 roku" - Bogdan W. Mach - oprawa miękka - Wydawnictwo ISP PAN.
Spis treści:
Rozdział I.
Schemat teoretyczny: transformacja, wchodzenie w dorosłość, struktura społeczna
1. Instytucje, świadomość, struktura: trzy płaszczyzny radykalnej zmiany
2. Trzy perspektywy w badaniu struktury społecznej
3. O metodologii badania transformacji: co wnosi analiza strukturalna nowego rodzaju
4. Przejście do dorosłości jako "papierek lakmusowy" radykalnej zmiany społecznej
5. Wchodzący w dorosłość a społeczeństwo teraz i w przyszłości
6. O rozumieniu terminu "wędrówka pozycyjna"
7. O potrzebie badań wędrówek pozycyjnych w okresie radykalnych zmian
Rozdział II.
Polski kontekst: problemy badawcze, zakres analiz, wykorzystywane dane
1. Polska 1971-1989: powtórka z lektury
2. Dlaczego osiemnastolatki z roku 1989?
3. Pięć uwag o roli "młodych pokoleń" w polskiej transformacji
4. Zakres analiz empirycznych
5. Dane zebrane w projekcie "Pokolenie historycznej nadziei i codziennej niepewności
Rozdział III.
Pokolenie `89: portret w instytucjonalnym wnętrzu
1. Pokolenie `89 a inne grupy wiekowe i społeczeństwo jako całość: schemat porównań
2. Głębokość i zakres zmiany 1988-2000
3. Różnice w roku 2000: pokolenie `89 na tle młodszych, starszych i całego społeczeństwa
4. Wewnętrzne zróżnicowanie pokolenia `89
5. Dwie biografie
6. Podsumowanie
Rozdział IV.
Społeczne osiągnięcia pokolenia `89: wykształcenie, praca, zarobki
1. Łączny czas nauki, pracy i bezrobocia: podstawowe zróżnicowania
2. Ogólny przebieg życia pokolenia `89: nauka, praca, bezrobocie
3. Wykształcenie: poziom, nierówności w dostępie i zmiany w trakcie pracy
4. Praca i bezrobocie: ilość i długość epizodów
5. Praca i bezrobocie: kinetyka wędrówek pozycyjnych 6. Od czego zależą zarobki pokolenia `89
7. Podsumowanie
Rozdział V.
Społeczna świadomość pokolenia `89: wybory polityczne, opinie o pracy i życiu, postawy wobec stanu wojennego i integracji z Unią Europejską
1. Zachowania wyborcze pokolenia `89
2. "Moje sukcesy i porażki w życiu": zróżnicowanie opinii
3. Opinie o pracy i życiu a położenie społeczne jednostki: analiza ilościowa
4. Opinie o pracy i życiu a położenie społeczne jednostki: analiza jakościowa
5. Z czym pokoleniu `89 kojarzy się stan wojenny?
6. Nastawienia wobec integracji z Unią Europejską
7. Podsumowanie
Rozdział VI.
W stronę zakończenia: apetyt na międzynarodowe porównanie
1. Dwa przykłady transformacyjnych ścieżek: Polska i wschodnie Niemcy
2. Nauka, praca oraz bezrobocie w Polsce i wschodnich Niemczech
3. Podsumowanie
Zakończenie
Aneks
Bibliografia
Summary
Schemat teoretyczny: transformacja, wchodzenie w dorosłość, struktura społeczna
1. Instytucje, świadomość, struktura: trzy płaszczyzny radykalnej zmiany
2. Trzy perspektywy w badaniu struktury społecznej
3. O metodologii badania transformacji: co wnosi analiza strukturalna nowego rodzaju
4. Przejście do dorosłości jako "papierek lakmusowy" radykalnej zmiany społecznej
5. Wchodzący w dorosłość a społeczeństwo teraz i w przyszłości
6. O rozumieniu terminu "wędrówka pozycyjna"
7. O potrzebie badań wędrówek pozycyjnych w okresie radykalnych zmian
Rozdział II.
Polski kontekst: problemy badawcze, zakres analiz, wykorzystywane dane
1. Polska 1971-1989: powtórka z lektury
2. Dlaczego osiemnastolatki z roku 1989?
3. Pięć uwag o roli "młodych pokoleń" w polskiej transformacji
4. Zakres analiz empirycznych
5. Dane zebrane w projekcie "Pokolenie historycznej nadziei i codziennej niepewności
Rozdział III.
Pokolenie `89: portret w instytucjonalnym wnętrzu
1. Pokolenie `89 a inne grupy wiekowe i społeczeństwo jako całość: schemat porównań
2. Głębokość i zakres zmiany 1988-2000
3. Różnice w roku 2000: pokolenie `89 na tle młodszych, starszych i całego społeczeństwa
4. Wewnętrzne zróżnicowanie pokolenia `89
5. Dwie biografie
6. Podsumowanie
Rozdział IV.
Społeczne osiągnięcia pokolenia `89: wykształcenie, praca, zarobki
1. Łączny czas nauki, pracy i bezrobocia: podstawowe zróżnicowania
2. Ogólny przebieg życia pokolenia `89: nauka, praca, bezrobocie
3. Wykształcenie: poziom, nierówności w dostępie i zmiany w trakcie pracy
4. Praca i bezrobocie: ilość i długość epizodów
5. Praca i bezrobocie: kinetyka wędrówek pozycyjnych 6. Od czego zależą zarobki pokolenia `89
7. Podsumowanie
Rozdział V.
Społeczna świadomość pokolenia `89: wybory polityczne, opinie o pracy i życiu, postawy wobec stanu wojennego i integracji z Unią Europejską
1. Zachowania wyborcze pokolenia `89
2. "Moje sukcesy i porażki w życiu": zróżnicowanie opinii
3. Opinie o pracy i życiu a położenie społeczne jednostki: analiza ilościowa
4. Opinie o pracy i życiu a położenie społeczne jednostki: analiza jakościowa
5. Z czym pokoleniu `89 kojarzy się stan wojenny?
6. Nastawienia wobec integracji z Unią Europejską
7. Podsumowanie
Rozdział VI.
W stronę zakończenia: apetyt na międzynarodowe porównanie
1. Dwa przykłady transformacyjnych ścieżek: Polska i wschodnie Niemcy
2. Nauka, praca oraz bezrobocie w Polsce i wschodnich Niemczech
3. Podsumowanie
Zakończenie
Aneks
Bibliografia
Summary