pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Poetyka filmu religijnego

Autor książki:

Mariola Marczak

Dane szczegółowe:
Wydawca: ARCANA
Oprawa: miękka
Ilość stron: 229 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788386225194
ISBN: 83-86225-19-X
Data:2001-01-04
Cena wydawcy: 19.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

W świadomości kulturowej i społecznej, a także historii kinematografii od dawna funkcjonuje termin "film religijny", obejmując swym zasięgiem wielką ilość zjawisk w światowym kinie. Używa się go w odniesieniu do odległych często od siebie dzieł, jak np. Jezus z Nazaretu z jednej strony a Ostatnie kuszenie Chrystusa czy Zły porucznik z drugiej. W wielu filmach autorzy posługują się motywami, cytatami, wątkami postaciami wziętymi wprost z Pisma Świętego Starego lub Nowego Testamentu bądź z tradycji religijnej w sposób, który odbiera aurę świętości i religijności, i nawet znaczenie powszechnie rozumiane w tradycji hrześcijańskiej.

Poetyka filmu religijnego - to próba weryfikacji terminu film religijny". Autorka stara się odpowiedzieć na pytanie czy "film religijny" to tylko nazwa gatunkowa, przypisywana dość swobodnie każdemu obrazowi fimowemu, w którym pojawi się jakikolwiek motyw religijny, czy też terminowi temu odpowiada pojęcie określone przez zespół cech, a za nim - konkretny przedmiot teoretyczny. Na podstawie analizy takich dzieł, jak: Dziennik wiejskiego proboszcza. Męczeństwo Joanny DArc, Dzień gniewu, Stowo, Andriej Rublow, Ofiara, Uczta Babette, Czarna suknia, Jezus z Nazaretu, przedstawia metody, sposoby i środki, którymi posługuje się kino w konfrontacji z tematem religijnym. Mariola Marczak (1964) - absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1991 do 1999 wykładała wiedzę o filmie w WSP w Olsztynie. Doktorat na UJ w 1998 r. Obecnie adiunkt na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Autorka artykułów o symbolice, aksjologii oraz sacrum w sztuce filmowej.

Książka "Poetyka filmu religijnego" - Mariola Marczak - oprawa miękka - Wydawnictwo ARCANA.

Spis treści:

Wprowadzenie

Część l: W poszukiwaniu tożsamości filmu religijnego

Rozdział l: Zasady konstruowania teoretycznego modelu gatunku
A. Kryterium formalne — „analogia rodzinna"
B. Kryterium tematyczne
Rozdział II: Przybliżenia
A. Transcendencja — Amedee Ayfre
B. Styl transcendentny — Pauł Schrader

Część II: „Twarde centrum" gatunku

Rozdział III: Rzeczywistość banalna, rzeczywistość uświęcona — „Dziennik wiejskiego proboszcza" Roberta Bressona obrazem współczesnej ascezy
Rozdział IV: Od upadku do świętości... — Carla Theodora Dreyera dążenie do pełni („Męczeństwo Joanny d`Arc", „Dzień gniewu", „Słowo")
Rozdział V: Pokonać strach, odnaleźć Boga... — Andrieja Tarkowskiego sztuka kontemplacji i symbolu („Andriej Rublow", „Ofiara")
Rozdział VI: Jezus dzisiaj, czyli inspiracjie ewangeliczne („fezus z Montrealu" Denysa Arcanda)

Część III: Na peryferiach?

Rozdział VII: Pasja tworzenia, pasja życia... {„Uczta Babette" Gabriela Axela)
Rozdział VIII: Dojrzewanie do wiary... („Czarna Suknia" Bruce`a Beresforda)

Podsumowanie
Bibliografia
Filmografia