Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki
Wiktor Czernianin, Halina Czernianin, Kiriakos Chatzipentidis
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Semper |
Rok wyd.: | 2020 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 446 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788375072839 |
ISBN: | 978-83-7507-283-9 |
Data: | 2020-03-31 |
Opis książki:
Książka opisuje teoretyczne podstawy rozwoju biblioterapii. Przedstawia dwa nurty badań. Jeden prezentuje ogólne zagadnienia związane z biblioterapią jako nauką w nowoczesnym, inspirującym i odświeżającym ujęciu; drugi ujawnia wytrwałe i udane poszukiwania tego, co stanowi istotę terapii przez literaturę piękną. A to właśnie nurt psychoterapii literackiej zaczyna odgrywać coraz większą rolę w kształtowaniu współczesnej biblioterapii.
Książka "Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki" - Wiktor Czernianin, Halina Czernianin, Kiriakos Chatzipentidis - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper. Książka posiada 446 stron i została wydana w 2020 r.
Spis treści:
Przedmowa prof. Danuty Boreckiej‐Biernat
Podziękowanie Dyrektora Instytutu Psychologii
Laudatio . Wiktor Czernianin – współtwórca Polskiej Szkoły Biblioterapii (Halina Czernianin, Kiriakos Chatzipentidis)
Część I. BIBLIOTERAPIA JAKO NAUKA
Rozdział 1. Wprowadzenie do biblioterapii (Wiktor Czernianin)
I. Historyczne pojęcia biblioterapii
II. Rodzaje biblioterapii
III. Zadania i zastosowania biblioterapii
IV. Uwagi końcowe
Rozdział 2. Biblioterapia jako autonomiczna nauka (Wiktor Czernianin, Halina Czernianin)
I. Paradoks metonimicznej nazwy
II. Wyznaczniki literaturoznawcze autonomii biblioterapii
II.1. Przedmiot badań biblioterapii
II.2. Metoda jako wyznacznik konstytutywny biblioterapii
III. Wyznaczniki medyczne autonomii biblioterapii
III.1. Przedmiot badań biblioterapii klinicznej
III.2. Metody jako wyznaczniki konstytutywne biblioterapii klinicznej.
IV. Wyznaczniki pedagogiczne autonomii biblioterapii
IV.1. Przedmiot badań biblioterapii wychowawczej
IV.2. Metody jako wyznaczniki konstytutywne biblioterapii wychowawczej
V. Wyznaczniki psychologiczne autonomii biblioterapii
V.1. Przedmiot badań biblioterapii w świetle psychologii
V.1.1. Zagadnienia przedmiotu badań biblioterapii w świetle psychologii związane z uczestnikiem biblioterapii
V.1.2. Zagadnienia przedmiotu badań biblioterapii w świetle psychologii związane z procesem biblioterapeutycznym
V.1.3. Zagadnienia przedmiotu badań biblioterapii w świetle psychologii związane z biblioterapeutą
V.2. Metody psychoterapeutyczne jako wyznaczniki psychologiczne autonomii biblioterapii
VI. Wyznaczniki bibliologiczne autonomii biblioterapii
VI.1. Przedmiot badań biblioterapii w świetle bibliologii
VI.2. Metody bibliologiczne jako wyznaczniki autonomii biblioterapii
VII. Zakończenie.
Rozdział 3. Metodologia badań biblioterapeutycznych (Wiktor Czernianin, Halina Czernianin)
Rozdział 4. Przeżycie estetyczne jako kluczowe pojęcie biblioterapii – na przykładzie poglądów Romana Ingardena (Wiktor Czernianin)
Rozdział 5. Filozofia jako terapia w perspektywie biblioterapii (Wiktor Czernianin, Halina Czernianin)
I. Wprowadzenie, czyli od rad autopsychoterapeutycznych filozofów, przez psychoterapię filozoficzną, do filozofii jako terapii
I.1. Stanisław Siek, Rady autopsychoterapeutyczne filozofów
I.2. Lech Ostasz, Psychoterapia filozoficzna
I.3. Mateusz Stróżyński, Filozofia jako terapia
I.4. Krótkie podsumowanie
II. Ćwiczenia duchowe a terapia
II.1. Pojęcie ćwiczeń duchowych w tradycji filozoficznej
II.2. Podsumowanie
III. Fenomenologia jako terapia
IV. Zakończenie
Rozdział 6. O terapeutycznym wymiarze wiary religijnej w biblioterapii (Wiktor Czernianin)
Rozdział 7. Biblioterapia w świetle psychologii. Zarys problematyki (Wiktor Czernianin)
Rozdział 8. Biblioterapia w pedagogice specjalnej. Krótkie repetytorium (Wiktor Czernianin)
Rozdział 9. Rola bibliotek w działalności biblioterapeutycznej (Wiktor Czernianin)
Rozdział 10. Biblioterapeuta – kim jest? (Wiktor Czernianin)
Rozdział 11. Uczestnicy biblioterapii – ogólna charakterystyka (Wiktor Czernianin)
I. Uczestnicy biblioterapii z zaburzeniami emocjonalnymi
II. Uczestnicy biblioterapii nieprzystosowani społecznie
III. Uczestnicy biblioterapii z poczuciem mniejszej wartości
IV. Uczestnicy biblioterapii dotknięci deprywacją czynnościową
V. Uczestnicy biblioterapii z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
VI. Zakończenie
Rozdział 12. Warsztat podręczny biblioterapeuty (Wiktor Czernianin)
Rozdział 13. Metody i techniki działania biblioterapeutycznego (Wiktor Czernianin)
I etap działania
Diagnoza uczestnika biblioterapii
II etap działania biblioterapeutycznego
Konstrukcja scenariuszy zajęć oraz programów biblioterapeutycznych na podstawie przyjętych modeli postępowania biblioterapeutycznego
Programy biblioterapeutyczne
III etap postępowania biblioterapeutycznego
Sposób organizacji zajęć biblioterapeutycznych
Dobór grupy
Podstawowe techniki biblioterapeutyczne
Dobór środków biblioterapeutycznych. Książki i alternatywne materiały czytelnicze
Kartoteki zagadnieniowe.
Rozdział 14. Zastosowanie biblioterapii w leczeniu zaburzeń seksualnych. Doniesienia z wybranych badań (Kiriakos Chatzipentidis)
I. Celowość stosowania narzędzi biblioterapeutycznych w seksuologii
II. Biblioterapia a poradniki
III. Biblioterapia zaburzeń seksualnych
IV. Profil osoby najbardziej podatnej na biblioterapię zaburzeń seksualnych
V. Zalety biblioterapii w leczeniu zaburzeń seksualnych
VI. Zakończenie
Rozdział 15. Studia Podyplomowe Biblioterapii w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego (Wiktor Czernianin, Kiriakos Chatzipentidis)
Część II. LITERATURA I TERAPIA
Rozdział 1. Psychologia literatury w świetle biblioterapii (Wiktor Czernianin, Halina Czernianin)
I. Psychologiczne studium pisarza
I.1. Istota „pisarskiego daru”
I.2. Pisarz jako typ psychologiczny i jednostka
II. Badanie procesu twórczego
II.1. Stosunek podświadomości do świadomości w procesie twórczym
II.2. Rola warsztatu pisarskiego w procesie twórczym
III. Psychologia w utworach literackich
III.1. Psychologizm w literaturze
III.2. Psychologizm w badaniach literackich
III.2.1. Psychoanalityczna krytyka
III.2.2. Tematyczna krytyka
III.2.3. Psychokrytyka
III.2.4. Archetypowa krytyka
IV. Problematyka oddziaływania literatury na czytelników (psychologię publiczności literackiej)
IV.1. Psychologia odbioru dzieła literackiego
IV.2. Odbiorca dzieła literackiego
V. Podsumowanie
Rozdział 2. Poezjoterapia jako jedna z metod biblioterapii (Wiktor Czernianin, Halina Czernianin)
I. Wprowadzenie
I.1. Jak poezja powstaje
I.2. Jak poezja leczy – katharsis
II. Katharsis w poezjoterapii nastawionej na efekt terapeutyczny
II.1. Katharsis w formach twórczości lirycznej nastawionej na efekt terapeutyczny
II.2. Katharsis w poetyckich lekturach nastawionych na efekt terapeutyczny
II.2.1. Poezja i jej piękno
II.2.2. Siła terapeutyczna tkwiąca w poezji
II.2.3. Przeżycie estetyczne
II.2.4. Autopsychoterapia
III. Katharsis w poezjoterapii nastawionej na „oczyszczenie” moralne
III.1. Katharsis w formach twórczości lirycznej nastawionej na „oczyszczenie” moralne
III.2. Katharsis w poetyckich lekturach nastawionych na „oczyszczenie” moralne
IV. Katharsis w poezjoterapii nastawionej na doświadczenie mistyczne
IV.1. Katharsis w formach twórczości lirycznej nastawionej na doświadczenie mistyczne
IV.2. Katharsis w lekturach nastawionych na doświadczenie mistyczne
V. Katharsis w poezjoterapii nastawionej na przeżycie o charakterze czysto estetycznym
V.1. Katharsis w poetyckich lekturach nastawionych na przeżycie o charakterze czysto estetycznym
VI. Katharsis w poezjoterapii nastawionej na hedonistyczne zadowolenie
VI.1. Katharsis w twórczości poetyckiej nastawionej na hedonistyczne zadowolenie
VI.2. Katharsis w poetyckich lekturach nastawionych na hedonistyczne zadowolenie
VII. Zakończenie
Rozdział 3. Maska Saturna – czyli o smutku w poezjoterapii (Wiktor Czernianin, Halina Czernianin)
I. Maska Saturna
I.1. Co to jest smutek?
I.2. Melancholia i depresja
II. Drogi do smutku
II.1. Pesymizm i cierpienie
II.2. Choroba i śmierć
III. Poetyckie doświadczanie smutku
III.1. Barwy smutku w poezji terapeutycznej – kolor maski Saturna
III.1.1. Składniki emocji jako wyznaczniki poetyckiej interpretacji smutku
III.1.1.1. Ocena sytuacji
III.1.1.2. Zmiany w organizmie
III.1.1.3. Wyrażanie emocji smutku
III.1.1.4. Umotywowane działanie
IV. Zakończenie
Rozdział 4. O pojmowaniu wychowawczej roli sztuki w biblioterapii – na przykładzie rozważań estetycznych Fryderyka Schillera i Herberta Spencera oraz książki Poezja w wychowaniu Piotra Chmielowskiego (Wiktor Czernianin)
I. Schillerowski postulat wychowawczej roli sztuki poprzez zabawę
II. Schillera teoria człowieka estetycznego
III. Inspiracje Schillera i Spencera w rozważaniach Chmielowskiego
IV. Poglądy Spencera
V. Myśli Chmielowskiego o wychowawczej roli sztuki
VI. Chmielowskiego koncepcja poezjoterapii
VII. Chmielowski jako prekursor biblioterapii
Rozdział 5. Literatura piękna jako środek oddziaływania terapeutycznego w biblioterapii – na przykładzie mitów i baśni (Wiktor Czernianin)
I. Dzieło literackie w świetle biblioterapii
II. Mit w literaturze
III. Terapeutyczne oddziaływanie mitu i baśni
IV. Kulturowo‐psychologiczne podstawy mitu
V. Mit w kulturze literackiej współczesnego człowieka
VI. Poetyka baśni jako środka oddziaływania terapeutycznego
VII. Podsumowanie
Rozdział 6. Nastrój w poezjoterapii (Wiktor Czernianin)
I. Wprowadzenie
II. Terapeutyczne zastosowanie wpływu poezji na nastrój
III. Poetyckie przykłady terapeutycznego zastosowania nastroju jako pobudzenia napięciowego związanego z lękiem i napięciem
IV. Poetyckie przykłady terapeutycznego zastosowania nastroju jako pobudzenia energetycznego obejmującego chęć działania, aktywność
V. Poetyckie przykłady terapeutycznego zastosowania nastroju jako tonu hedonistycznego obejmującego subiektywne odczucie przyjemności‐nieprzyjemności
VI. Zakończenie
Rozdział 7. Każdemu odpowiednia literatura – czyli o aspekcie poradoznawczym w biblioterapii (Wiktor Czernianin)
I. Poradoznawstwo w biblioterapii
II. Kulturowo‐psychologiczne podstawy doboru odpowiedniej literatury
II.1. Zapotrzebowanie na mity wśród uczestników biblioterapii
II.2. Psychologiczne warunki radzenia sobie w życiu
II.3. Psychologiczna problematyka pomagania wzajemnego
III. Rola własnej twórczości uczestników biblioterapii
IV. Zakończenie
Rozdział 8. O funkcji terapeutycznej i wychowawczej dzieła literackiego w badaniach biblioterapeutycznych – na przykładzie psychoanalitycznych interpretacji baśni Bruno Bettelheima oraz interpretacji Pisma Świętego z pozycji psychologii głębi Anzelma Grüna (Wiktor Czernianin, Halina Czernianin)
I. Polscy prekursorzy literackich badań biblioterapeutycznych
II. Funkcja terapeutyczna i wychowawcza dzieła literackiego
II.1. Określenia cech dzieła literackiego przenoszących wartości terapeutyczne i wychowawcze
III. Metoda badań funkcji terapeutycznej i funkcji wychowawczej utworu literackiego na przykładzie psychoanalitycznej interpretacji baśni
III.1. Sposób działania funkcji terapeutycznej
III.2. Sposób działania funkcji wychowawczej
IV. Pismo Święte w interpretacji psychologii głębi o. Anzelma Grüna
IV.1. Metoda interpretacji
IV.1.1. Funkcja terapeutyczna biblijnych opowieści o uzdrowieniach w interpretacji z pozycji psychologii głębi
Płaszczyzna przedmiotowa opowieści
Płaszczyzna podmiotowa opowieści
Proces terapeutyczny przedstawiony w opowieści
Funkcja terapeutyczna opowieści
IV.1.2. Funkcja wychowawcza biblijnych przypowieści w interpretacji z pozycji psychologii głębi
Płaszczyzna przedmiotowa przypowieści
Płaszczyzna podmiotowa przypowieści
Funkcja wychowawcza przypowieści
V. Zakończenie
Rozdział 9. Techniki dramatyczne i gry teatralne jako czynniki terapeutyczne w biblioterapii (Wiktor Czernianin)
I. Techniki dramatyczne. Psychodrama a teatr
II. Gry teatralne. Inscenizacje i adaptacje
Rozdział 10. Film jako narzędzie terapeutyczne (Wiktor Czernianin)
Rozdział 11. Narracyjne gry fabularne – aspekt terapeutyczny (Kiriakos Chatzipentidis)
I. Definicja
II. Aspekty terapeutyczne
III. Cele osiągane dzięki RPG
Rozdział 12. Biblioterapia reminiscencyjna (Kiriakos Chatzipentidis)
Zadania biblioterapii reminiscencyjnej
Wspomnienie
Terapia reminiscencyjna
Tematy reminiscencyjne
Biblioterapia reminiscencyjna grupowa
Biblioterapia reminiscencyjna indywidualna
Zalety biblioterapii reminiscencyjnej
Rozdział 13. Zarys teorii psychoanalitycznej Zygmunta Freuda (1856‐1939) w perspektywie psychologii literatury (Wiktor Czernianin, Halina Czernianin)
I. Okresy twórczości naukowej Freuda
I.1. Pierwszy okres
I.2. Drugi okres
I.3. Trzeci okres
II. Teoria libido oraz seksualnej etiologii nerwic
III. Seksualizm dziecięcy
IV. Narcyzm
IV.1. Przyczyny
IV.2. Cechy
IV.3. Podział
IV.4. Leczenie
V. Objaśnianie marzeń sennych
VI. Religia i kultura
VI.1. Religia
VI.2. Kultura
VII. Terapia psychoanalityczna
VIII. Zakończenie
Rozdział 14. Psychologia indywidualna Alfreda Adlera (1870‐1937) w perspektywie biblioterapii (Wiktor Czernianin, Halina Czernianin)
I. Wprowadzenie
II. Podstawy teorii
II.1. Poczucie niższości. Dzieciństwo
II.2. Dążenie do mocy. Styl życia
II.3. Kompensacja. Cel życia
II.4. Poczucie wspólnoty. Dążenie do doskonałości
III. Znaczenie pedagogiczne i biblioterapeutyczne teorii Adlera
IV. Zakończenie
Podsumowanie