Podmiotowość i historia w filozofii społecznej Hegla, Marksa i Adorna
Aleksander Zbrzezny
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2016 |
Oprawa: | Miękka ze skrzydełka |
Ilość stron: | 432 s. |
Wymiar: | 150x235 mm |
EAN: | 9788324230112 |
ISBN: | 978-83-2423-011-2 |
Data: | 2016-09-15 |
Opis książki:
Książka przedstawia jeden z najbardziej fundamentalnych projektów filozoficznych nowoczesności - projekt podmiotowości - w trzech różnych odsłonach, jakie znajdujemy w myśli Hegla, Marksa i Adorna. W każdym z tych trzech "momentów" pierwszoplanowe pozostaje pytanie o relację podmiotu i historii. Z tej perspektywy myśl Hegla można potraktować jako diagnozę dziejotwórczej podmiotowości i jednocześnie podmiototwórczej historii. Heglowskie rozpoznanie podmiotowego sprawstwa może więc uchodzić za przesłankę zwrotu do praktyki - co dokona się w dziele Marksa. Zarazem, choć Marks przedstawi wiele ciekawych narzędzi do myślenia o historii, problematyczny pozostaje status Marksowskiego podmiotu. Historyczna procesualność, ekonomiczny mechanizm wyobcowania i widmo ideologii nie muszą jednak wprost prowadzić do wniosku, że historia jest "procesem bez podmiotu", jak chciał tego Althusser. Równie dobrze można wszak mówić o "procesie jeszcze bez podmiotu", a upodmiotowienie historii traktować jako historyczną szansę czy zadanie. Myśl Adorna stanowi na tym tle istotny punkt odniesienia dla omawianej tradycji. Konfrontacja problematyki podmiotowości i myślenia o historii z dziejowymi burzami XX stulecia prowadzi frankfurtczyka do specyficznie pojętej "nie-rezygnacji". Oprócz tytułowej problematyki książka porusza też inne, ważne dla omawianych myślicieli wątki, a wśród nich na pierwszy plan wysuwa się zagadnienie odmiennego w każdym wypadku modelu dialektyki. Nie brak też odniesień do autorów znaczących interpretacji - takich jak Lukács, Kojeve czy Althusser.
Książka "Podmiotowość i historia w filozofii społecznej Hegla, Marksa i Adorna" - Aleksander Zbrzezny - oprawa Miękka ze skrzydełka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 432 stron i została wydana w 2016 r.