pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Podmiotowość dziecka i wartość dzieciństwa. Współczesna recepcja myśli Janusza Korczaka

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Format: pdf
Ilość stron: 184 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323242987
Data: 2025-03-26
22.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Monografia porusza zagadnienia dotyczące podmiotowości dziecka i wartości dzieciństwa w odniesieniu do współczesnej pedagogicznej recepcji myśli Janusza Korczaka – twórcy oryginalnego systemu wychowania opartego na szacunku, zaufaniu i miłości do dziecka. Ten uznany i szanowany pedagog propagował prawa przysługujące dziecku, które opierał na założeniu, że dziecko jest osobą i z tego tytułu wynikają atrybuty jego egzystencji (w tym godność). Przywiązywał ogromną wagę do podmiotowego traktowania dziecka, twierdził, że dziecko to wartość najwyższa. Podkreślał także twórcze podejście dziecka do własnego życia i kształtowania własnej osobowości. Z kolei z opieką w okresie dzieciństwa, która jest prawem dziecka, należy łączyć – według niego – odpowiedzialność dorosłych (rodziców, wychowawców w placówce opiekuńczej) w procesie wychowania.

Nawiązanie do idei Janusza Korczaka widoczne jest we współczesnej pedagogice, czego przykładem są prężnie działające w Polsce Korczakowskie Szkoły Marzeń.

Publikacja jest adresowana do przedstawicieli wielu nauk, w tym humanistycznych, społecznych, teoretyków dzieciństwa i jego badaczy, nauczycieli, pedagogów, rodziców, studentów kierunków socjologicznych, pedagogicznych, nauk o rodzinie, psychologów oraz szerokiego grona odbiorców, którzy interesują się problematyką dziecka i dzieciństwa.

E-book „Podmiotowość dziecka i wartość dzieciństwa. Współczesna recepcja myśli Janusza Korczaka” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu. Cena 22.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp



Część I
Proces kształtowania się podmiotowości dziecka w pedagogice/wychowaniu

Rozdział I
Podmiotowość dziecka w kontekście wychowania

Rozdział II
Podmiotowość w ontogenezie dziecka

Rozdział III
Poczucie podmiotowości i podmiotowość dziecka – w kierunku praktyki wychowania



Część II
Korczakowskie inspiracje w dociekaniach teor etycznych o dziecku i dzieciństwie

Rozdział IV
Dziecko i dzieciństwo jako wartość

Rozdział V
Niedostrzeganie wiodących praw dziecka

Rozdział VI
Rodzina i dziecko w obliczu presji zmian

Rozdział VII
Odpowiedzialność rodzicielska potrzebą czasów współczesnych i koniecznością powrotu do idei Janusza Korczaka



Część III
System wychowawczy Janusza Korczaka w praktyce

Rozdział VIII
Geneza systemu wychowania Janusza Korczaka i jego główne założenia

Rozdział IX
Egzemplifikacja realizacji założeń Korczakowskiego systemu wychowania

Rozdział X
Znaczenie wychowawcy w systemie wychowania Korczaka

Rozdział XI
Inne formy wspierające Korczakowski system wychowania dziecka

Rozdział XII
Rodzina i szkoła formami wspierającymi realizację systemu wychowania Korczaka

Rozdział XIII
Korczak a współczesność

Bibliografia

Noty o autor kach

Summary. Child’s subjectivity and the value of childhood. The contemporary reception of Janusz Korczak thought