Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe ŚLĄSK |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 246 s. |
Wymiar: | 160x230 mm |
EAN: | 9788371647109 |
ISBN: | 978-83-7164-710-9 |
Data: | 2012-02-15 |
Opis książki:
Siła mediów w życiu jednostek oraz możliwość zaspokajania przez nie fundamentalnych potrzeb skłaniają do podjęcia poszukiwań nad związkami pomiędzy poczuciem alienacji a użytkowaniem środków masowego przekazu, czemu poświęcono niniejszą książkę. Poszukiwania ukierunkowane zostały na określenie roli, jaką pełnią media w życiu jednostek miejsce w zaspokajaniu potrzeb tych osób. Interesujące wydaje się na ile media zastępują osobom wyalienowanym aktywność rzeczywistą i kontakt interpersonalny, efektywnie zaspokajając fundamentalne potrzeby, a na ile ich rola jest znacząca w życiu osób zaangażowanych społecznie, silnych wewnętrznie i odczuwających wsparcie. Ponadto, w badaniach określono sposoby użytkowania mediów przez te jednostki, penetrując empirycznie płaszczyzny takie jak zaufanie do mediów, częstotliwość i czas ich użytkowania, alternatywne dla mediów źródła zaspokajania potrzeb oraz preferowaną przez odbiorców tematykę przekazów. Intencją autorki w procesie projektowania prezentowanych badań było nie tylko określenie roli, jaką media pełnią w życiu jednostek z różnym poziomem poczucia alienacji, ale, idąc dalej, refleksja nad ich funkcją w kontekście procesów budowania społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Zastanawiające jest, na ile media masowe wspierają te procesy, dostarczając pozytywnych wzorców i koordynując moc obywatelską, a na ile je spowalniają, demobilizując ludzi do aktywności w płaszczyźnie społeczno-politycznej. Czy media są elementem spajającym kapitał społeczny, czy może swoistym hamulcem, który bynajmniej nie uczy zaufania do drugiego człowieka?
Książka "Poczucie alienacji a użytkowanie mediów" - Agnieszka Turska-Kawa - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe ŚLĄSK. Książka posiada 246 stron i została wydana w 2011 r.