Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Adam Marszałek |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 392 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788376119564 |
ISBN: | 978-83-7611-956-4 |
Data: | 2013-05-17 |
Opis książki:
Badając historię wojskowości wnioskuje się że wszystkie wynalazki komunikacyjne znajdują militarne zastosowanie. Tak też się stało z pociągiem. Gdy powstały pierwsze maszyny kolejowe okazało się wkrótce że opancerzone i uzbrojone stanowią najdoskonalszy środek ochrony ważnych strategicznie szlaków kolejowych. To wywołało konieczność wystawienia pociągu pancernego - najstarszego komponentu broni pancernej. Prezentowana monografia obejmuje historię pociągów pancernych Wojska Polskiego lat 1918-1939. Stanowiące trzon broni pancernej WP maszyny pancerno-kolejowe w wojnach o granice II Rzeczpospolitej 1918-1921 chlubnie wpisały się w karty oręża polskiego. Podczas konfliktu z Zachodnio-Ukraińską Republiką Ludową operując między Przemyślem a Lwowem kontrolowały i utrzymywały wąski pas dokoła torów kolejowych jedyne połączenie stolicy Galicji z Polską. Rozgrywane na ogromnych obszarach wschodniej Europy zmagania zbrojne WP z Armią Czerwoną przyniosły zastosowanie maszyn pancerno-kolejowych obu walczących stron w niespotykanej w dziejach skali. Dwudziestolecie międzywojenne objęło pociągi pancerne WP szeregiem przekształceń i ulepszeń. Zmiany organizacyjne modernizacyjne i taktyczne dały pozytywne rezultaty co uwidocznione zostało skutecznym udziałem maszyn w kampanii polsko-niemieckiej 1939 r. Około 100 walk z Wehrmachtem w tym spektakularnych Mokra Wyry Mnichów Bzura Mrozy Modlin Lwów budowa improwizowanych pociągów opancerzonych to krótki bilans tragicznego września 1939 r. kończącego niezwykłą i pełną chwały historię pociągów pancernych WP. Adam Jacek Ostrówka
Książka "Pociągi pancerne Wojska Polskiego 1918-1939" - Adam J. Ostrówka - oprawa miękka - Wydawnictwo Adam Marszałek. Książka posiada 392 stron i została wydana w 2011 r.