Pisma Teologiczne II. Seria: Filozofia i religia
Pseudo-Dionizy Areopagita
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ZNAK |
Rok wyd.: | 1999 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 200 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788370069032 |
ISBN: | 83-7006-903-7 |
Data: | 2004-01-28 |
Opis książki:
Ks. Tomasz Stępień
PRZEDMOWA
HIERARCHIA NIEBIAŃSKA
Dionizy, kapłan, do Tymoteusza,brata w kapłaństwie
I. WYLEWANIE SIĘ ŚWIATŁA Z WNĘTRZA BOSKIEJ DOBROCI, JEGO POWRÓT I JEDNOCZĄCA MOC
1. Dwukierunkowe działanie światła Boskości: zstępowanie i powrót.
2. Hierarchie anielskie w światłości i tradycji Pisma. 3. Ustanowienie i przeznaczenie zmysłowych przedstawień hierarchii anielskich w Piśmie.
II. OBJAWIANIE SIĘ RZECZY BOSKICH I NIEBIAŃSKICH PRZEZ SYMBOLE, KTÓRE NIE SĄ DO NICH PODOBNE
1. Ogólny zarys treści rozprawy
2. Zarzuty dotyczące sposobów przedstawiania rzeczy boskich i niebiańskich. 3. Dwa rodzaje objawiania się Boskości w Piśmie. 4. Partycypacja i analogia. Jak należy rozumieć symbole niepodobne. 5. Formy niepodobne w obrazowaniu Boskiej Zwierzchności.
III. CZYM JEST HIERARCHIA I JAKIE JEST JEJ PRZEZNACZENIE?
l. Definicja hierarchii. 2. Cele hierarchii i jej współdziałanie z Bogiem na trzech poziomach: oczyszczenia, oświecenia i udoskonalenia. 3. Obowiązki poszczególnych stopni hierarchii wobec siebie.
IV. W POSZUKIWANIU WŁAŚCIWEGO ZNACZENIA IMIENIA "ANIOŁ"
l. Stwórcze działanie boskiej Opatrzności. 2. Partycypacja w Bogu i posłannictwo substancji niebiańskich. 3. Przekazywanie światła boskiego przez analogię. 4. Anioły i tajemnica wcielenia Chrystusa.
V. SZEROKIE I WĄSKIE ZNACZENIE IMIENIA "ANIOŁ" W PIŚMIE
l. Nasza wiedza o boskich hierarchiach i jej zakres. Trzy stopnie (zastępy) hierarchiczne i dziewięć chórów anielskich.
VI. ENNEADYCZNY SCHEMAT HIERARCHII NIEBIAŃSKIEJ
l. Poznanie hierarchii w światłości Pisma. 2. Triadyczna koncepcja hierarchii anielskiej św. Hieroteusza.
VII. PIERWSZA HIERARCHIA NIEBIAŃSKA: SERAFINY, CHERUBINY, TRONY
l. Symboliczne znaczenie imion pierwszej hierarchii. 2. Funkcje hierarchiczne pierwszych substancji niebiańskich. 3. Przekazywanie tajemnic Boskiej Zwierzchności substancjom niższego rzędu. 4. Rzut oka na czynności pierwszej hierarchii.
VIII. PANOWANIA, MOCE, WŁADZE. DRUGA HIERARCHIA NIEBIAŃSKA I JEJ TWÓRCY
l. Symbolika imion drugiej hierarchii. 2. Proces przekazywania światła od substancji wyższych do niższych.
IX. TRZECIA HIERARCHIA NIEBIAŃSKA: ZWIERZCHNOŚCI, ARCHANIOŁOWIE, ANIOŁOWIE
l. Imiona Aniołów ostatniej hierarchii. Znaczenie imienia Zwierzchności. 2. Funkcje i przeznaczenie Archaniołów i Aniołów. 3. Kierownictwo Aniołów nad poszczególnymi narodami. 4. Przykłady działania Boga przez Anioły.
X. PODSUMOWANIE DOCIEKAŃ NAD HIERARCHIĄ NIEBIAŃSKĄ
l. Krótkie przypomnienie cech każdej hierarchii. 2. Porządek wewnątrzhierarchiczny. 3. Triadyczny podział wszystkich intelektów niebiańskich i ludzkich.
XI. SUBSTANCJE NIEBIAŃSKIE I MOCE NIEBIAŃSKIE
l. Przyczyna, dla której w Piśmie substancje niebiańskie nazywa się również mocami niebiańskimi. 2. Własności poszczególnych porządków hierarchicznych.
XII. ANIOŁOWIE I NAJWYŻSI KAPŁANI W TRADYCJI PISMA
l. Dlaczego w Piśmie arcykapłani nazywani są Aniołami. 2. Udział substancji niższego rzędu we własnościach substancji nadrzędnych. 3. Imię "Boga" przydane Aniołom i pewnym świętym ludziom.
XIII. WIZJA PROROKA IZAJASZA I JEJ RÓŻNE INTERPRETACJE
l. Nawiedzenie proroka Izajasza przez Anioła, nazwanego w Piśmie Serafinem. 2. Pierwsza propozycja rozwiązania zagadki Serafina. 3. Druga propozycja interpretująca ten przekaz. Symbolika słońca i ognia w Piśmie. 4. Wyjaśnienie tajemnicy widzenia Izajasza.
XIV. JAK NALEŻY ROZUMIEĆ OGROMNĄ LICZBĘ ANIOŁÓW W PIŚMIE
XV. IKONOGRAFIA ANIELSKA W PIŚMIE I JEJ CHARAKTERYSTYCZNE SYMBOLE
l. Ogólne rozważania nad przedstawieniami Aniołów w Piśmie. 2. Obrazy ognia. 3. Symbole antropomorficzne. 4. Odzienie. 5. Atrybuty materialne Aniołów. 6. Wiatry i chmury. 7. Karnienie i metale. 8. Obrazy zwierząt. 9. Rzeki, kota, pojazdy. Radość Aniołów.
HIERARCHIA KOŚCIELNA
Dionizy, kapłan, do Tymoteusza, brata w kapłaństwie
I. HIERARCHIA KOŚCIELNA W TRADYCJI PISMA ŚWIĘTEGO. JEJ ZNACZENIE I CEL
1. Definicja hierarchii. Inicjacyjny charakter wiedzy hierarchicznej.
2. Podobieństwa i różnice pomiędzy naszą hierarchią a hierarchią niebiańską.
3. Funkcje i cel każdej hierarchii.
4. Hierarchia kościelna w świetle przekazów Pisma, nauki teologii i nauczania apostolskiego. 5. Znaczenie symboli zmysłowych dla hierarchii ziemskiej
II. SAKRAMENT CHRZTU - OŚWIECENIA
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE
Chrzest odrodzeniem człowieka w Bogu
CZĘŚĆ II. OBRZĘD CHRZTU
1. Biskup odczytuje odpowiedni fragment Pisma i interpretuje go.
2. Żądający chrztu prosi za pośrednictwem opiekuna chrzestnego o przyjęcie w poczet katechumenów. 3. Opiekun przedstawia nowo nawróconego biskupowi. 4. Dziękczynienie biskupa i duchowieństwa. 5. Obrzędy wstępne: nałożenie rąk i wpisanie do rejestrów Kościoła. 6. Wyrzeczenie się zła i szatana. Zawarcie przymierza z Chrystusem. 7. Właściwa ceremonia chrztu świętego. Wprowadzenie katechumena do wspólnoty Kościoła. 8. Powrót biskupa do właściwych jego stanowi funkcji.
CZĘŚĆ III. KONTEMPLACJA
l. Rozważanie religijnego wymiaru tych rytów. 2. Wyjaśnienie zmysłowych symboli i obrazów towarzyszących liturgii chrztu. 3. Otwartość Boga wobec człowieka. 4. Pierwsze owoce nawrócenia. 5. Symbolika obrzędu wyrzeczenia się zła. Dążenie do Jednego. 6. Walka katechumena o duchową doskonałość. 7. Egzegeza kulminacyjnej inicjacji chrzcielnej — zanurzenie w wodzie. 8. Skutki rytu odrodzenia. Działanie Ducha Świętego na ochrzczonego.
III. SAKRAMENT EUCHARYSTII - ZJEDNOCZENIA
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE
Sakrament Eucharystii nazywa się albo komunią (zjednoczeniem, spojeniem) albo synaksą (zgromadzeniem, tj. współuczestnictwem całej wspólnoty w Jednym).
CZĘŚĆ II. OBRZĘD SYNAKSY ALBO KOMUNII
Jego charakterystyka ogólna.
CZĘŚĆ III. KONTEMPLACJA
l. Znaczenie uczestnictwa w liturgii eucharystycznej dla tych, którzy się oczyszczają. 2. Kontemplacja Najświętszego Sakramentu przez wtajemniczonych. 3. Obrządek okadzania świątyni. Boska Szczęśliwość i boski biskup. 4. Święty śpiew liturgiczny i jego znaczenie. 5. Czytanie Słowa Bożego. 6. Katechumeni, opętani i pokutujący wykluczeni od uczestnictwa w misterium eucharystycznym. Katechumeni i ich rola. 7. Opętani i pokutujący. 8. Pocałunek pokoju. 9. Czytanie imion zapisanych na świętych dyptykach. 10. Obmycie rąk przez biskupa i kapłanów. 11. Upadek człowieka i zbawienie dane mu przez Chrystusa. 12. Ofiara Eucharystyczna i jej opis. 13. Synaksa-komunia. Przełamanie i rozdanie wiernym chleba i wina. 14. Hierarchiczność uczestnictwa w komunii. 15. Dziękczynnienie - ostatnia część liturgii eucharystycznej.
IV. SAKRAMENT POŚWIĘCENIA OLEJU - UDOSKONALENIA
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE
Podobieństwo sakramentu oleju i sakramentu synaksy. Jednocząca z Bogiem rola obu sakramentów.
CZĘŚĆ II. OBRZĘD KONSEKRACJI OLEJU
Opis rytów spełnianych przy tej ceremonii.
CZĘŚĆ III. KONTEMPLACJA
l. Zewnętrzna symbolika konsekracji oleju. 2. Niewtajemniczeni i obrządek świętego oleju. 3. Oprawa liturgiczna tej konsekracji: kadzenie, śpiew, czytanie Pisma. 4. Nadprzyrodzone działanie boskiej woni oleju. 5. Chrystocentryczny i seraficzny charakter tego sakramentu. 6. Porównanie między Serafinami i kapłanami, otaczającymi biskupa podczas konsekracji. 7. Symbolika skrzydeł przypisywanych w Piśmie Serafinom. 8. Przeznaczenie skrzydeł Serafinów. 9. Wołania Serafinów. 10. Wiedza Serafinów o wcieleniu Chrystusa. Namaszczenie olejem i Chrystus. 11. Zastosowanie świętego oleju w sakramencie chrztu. 12. Poświęcenie boskiego ołtarza olejem.
V. DRUGI STOPIEŃ HIERARCHII KOŚCIELNEJ - DUCHOWIEŃSTWO
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE
l. Przypomnienie o triadycznym podziale naszej hierarchii. 2. Hierarchia niebiańska i hierarchia prawna i jej związki z hierarchią kościelną. 3. Trzy moce hierarchiczne: oczyszczania, oświecania, udoskonalania. 4. Hierarchiczna droga rozchodzenia się światła Boskiej Zwierzchności. 5. Stan biskupi i jego władze. 6. Funkcje hierarchiczne biskupów, kapłanów i diakonów. 7. Władze stanów wyższych i stanów im podległych.
CZĘŚĆ II. CEREMONIA ŚWIĘCEŃ KAPŁAŃSKICH
Krótka prezentacja konsekracji biskupów, kapłanów i diakonów.
CZĘŚĆ III. KONTEMPLACJA
l. Wspólne i odrębne ryty konsekracji biskupów, księży i diakonów. 2. Podejście do ołtarza. 3. Nałożenie rąk przez hierarchę. 4. Znak krzyża. 5. Ogłoszenie imion nowo wyświęconych. 6. Sakralny pocałunek. 7. Położenie księgi Pisma na głowie biskupa. 8. Przyklęknięcie przy boskim ołtarzu.
VI. TRZECI STOPIEŃ HIERARCHII KOŚCIELNEJ - LAIKAT
CZĘŚĆ I WPROWADZENIE
Charakterystyka laikatu, czyli dostępujących wtajemniczenia w święte misteria.
l. Oczyszczający się — najniższa grupa laikatu. 2. Oczyszczeni - lud święty (wierni). Grupa środkowa tego stopnia. 3. Mnisi - najwyższy szereg wśród wtajemniczonych.
CZĘŚĆ II. OBRZĘD WYŚWIĘCENIA MNICHA.
Opis ceremonii
CZĘŚĆ III. KONTEMPLACJA
l. Postawa stojąca mnicha podczas modlitwy konsekracyjnej. 2. Filozofia życia monastycznego. 3. Znak krzyża. Obcięcie włosów. 4. Zmiana odzienia. Pocałunek kapłana. 5. Wieńcząca obrzęd komunia eucharystyczna. 6. Rodzaj oczyszczenia, któremu podlegają substancje niebiańskie.
VII. CEREMONIE l RYTY POGRZEBOWE
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE
1. Ludzie święci w obliczu śmierci.2. Wyobrażenia profanów o śmierci. Nadzieja świętych i profanów. 3. Radość wiernych ze śmierci świętych.
CZĘŚĆ II. CEREMONIE POGRZEBOWE SPRAWOWANE WOBEC TYCH, KTÓRZY UMARLI W ŚWIĘTOŚCI
Liturgia pogrzebowa.
CZĘŚĆ III. KONTEMPLACJA
l. Umieszczenie zmarłego wśród umarłych z tego samego stopnia hierarchicznego. 2. Śpiew i czytanie boskich przyrzeczeń dla zmarłych. 3. Wykluczenie katechumenów od udziału w liturgii grzebalnej. 4. Modlitwa biskupa nad zmarłym. 5. Nagrody pośmiertne obiecane świętym. 6. Znaczenie modlitw dla zmarłych. 7. Biskup gwarantem błogosławionych nagród dla zmarłych. 8. Pocałunek i namaszczenie ciała zmarłego. 9. Ciało towarzyszem duszy w życiu przyszłym. 10. Sekretność formuł sakramentalnych. 11. Rozważanie nad chrztem dzieci.
Nota od Tłumacza
Książka "Pisma Teologiczne II. Seria: Filozofia i religia" - Pseudo-Dionizy Areopagita - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK. Książka posiada 200 stron i została wydana w 1999 r.