pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Picasso za Żelazną Kurtyną. Recepcja artysty i jego sztuki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1970

Autor książki:

Piotr Bernatowicz

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Rok wyd.: 2006
Oprawa: miękka
Ilość stron: 240 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788324206346
ISBN: 978-83-2420-634-6
Data: 2007-03-16
Cena wydawcy: 52.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka Piotra Bernatowicza podejmuje zagadnienie recepcji Picassa, ale ze względu na ogromną ilość artystów inspirujących się sztuką wielkiego mistrza czyni to w zakresie ograniczonym tak chronologicznie, jak i geograficznie. Jednak ograniczenia nie są jedynie arbitralną operacją dokonaną na dziejach sztuki dwudziestego wieku i jej artystycznej geografii, ale służą zaakcentowaniu dwóch kluczowych dla sztuki tego czasu problemów, które wiążą się ściśle z postrzeganiem Pabla Picassa na obszarze czterech krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Polski, Czechosłowacji, Węgier i Niemieckiej Republiki Demokratycznej w trzech powojennych dekadach. Z jednej strony jest to idea modernizmu, rozumiana jako proces autonomizacji płaszczyzny malarskiej, uwalniania jej od narzucanej tematycznej, z drugiej – utopia komunistyczna, szczególnie bliska modernistycznym artystom, która w krajach włączonych na skutek konferencji w Jałcie w orbitę wpływów ZSRR zaczęła być na mocy odgórnych rozporządzeń przekuwana w rzeczywistość.

Książka "Picasso za Żelazną Kurtyną. Recepcja artysty i jego sztuki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1970" - Piotr Bernatowicz - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 240 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

Wstęp: zanim żelazna kurtyna zapadła

Artysta zaangażowany czy dekadent i formalista?
1.1. Program kulturalny Komunistycznej Partii Czechosłowacji (KSC)

1.2. Polska „rewolucja kulturalna”

1.3. Węgierska taktyka „krojenia salami”

1.4. Polityka kulturalna SMAD a wolność artysty

Między dziedzictwem kubizmu, „realizmem spotęgowanym” i surrealizmem 2.1. Czescy i słowaccy malarze wobec Picassa

2.2. Węgierska Szkoła Europejska

2.3. Picasso i Grupa Młodych Plastyków

2.4. Picasso w malarstwie powojennych Niemiec (Berlin i SBZ)

Pod skrzydłami Gołąbka pokoju

3.1. Lot Gołąbka pokoju

3.2. Gołąbek pokoju i polski plakat

3.3. Gołąbek na berlińskiej kolumnie

3.4. Gołąbek na talerzu

Wystawy Picassa za żelazną kurtynę
4.1. Masakra w Korei trzy razy w Warszawie

4.2. Wystawa grafik Picassa w DDR

W centrum „odwilżowych dyskusji”
5.1. Dyskusja picassowska w „Bildene Kunst”

5.2. Dyskusja w „Przeglądzie Kulturalnym”

5.3. Picasso i wskrzeszanie tradycji modernistycznej w Czechosłowacji

5.4. Picasso i zatrzymana odwilż na Węgrzech

Pikasy pod strzechy, picassy na ściany galerii
6.1. Picasso i popularyzacja nowoczesności
6.2. Oficjalne uznanie w latach sześćdziesiątych
Alternatywa dla socu i przystanek w drodze ku abstrakcji
7.1. DDR: Na marginesie oficjalnej sztuki
7.2. Węgry: Ku sztuce oficjalnej

7.3. Polska: W drodze ku abstrakcji

7.4. Czechosłowacja: Reanimowany modernizm

Zakończenie

Bibliografia

Spis ilustracji

Summary

Indeks nazwisk