Picasso za Żelazną Kurtyną. Recepcja artysty i jego sztuki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1970
Piotr Bernatowicz
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2006 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 240 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788324206346 |
ISBN: | 978-83-2420-634-6 |
Data: | 2007-03-16 |
Opis książki:
Książka Piotra Bernatowicza podejmuje zagadnienie recepcji Picassa, ale ze względu na ogromną ilość artystów inspirujących się sztuką wielkiego mistrza czyni to w zakresie ograniczonym tak chronologicznie, jak i geograficznie. Jednak ograniczenia nie są jedynie arbitralną operacją dokonaną na dziejach sztuki dwudziestego wieku i jej artystycznej geografii, ale służą zaakcentowaniu dwóch kluczowych dla sztuki tego czasu problemów, które wiążą się ściśle z postrzeganiem Pabla Picassa na obszarze czterech krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Polski, Czechosłowacji, Węgier i Niemieckiej Republiki Demokratycznej w trzech powojennych dekadach. Z jednej strony jest to idea modernizmu, rozumiana jako proces autonomizacji płaszczyzny malarskiej, uwalniania jej od narzucanej tematycznej, z drugiej – utopia komunistyczna, szczególnie bliska modernistycznym artystom, która w krajach włączonych na skutek konferencji w Jałcie w orbitę wpływów ZSRR zaczęła być na mocy odgórnych rozporządzeń przekuwana w rzeczywistość.
Książka "Picasso za Żelazną Kurtyną. Recepcja artysty i jego sztuki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1970" - Piotr Bernatowicz - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 240 stron i została wydana w 2006 r.
Spis treści:
Artysta zaangażowany czy dekadent i formalista?
1.1. Program kulturalny Komunistycznej Partii Czechosłowacji (KSC)
1.2. Polska „rewolucja kulturalna”
1.3. Węgierska taktyka „krojenia salami”
1.4. Polityka kulturalna SMAD a wolność artysty
Między dziedzictwem kubizmu, „realizmem spotęgowanym” i surrealizmem 2.1. Czescy i słowaccy malarze wobec Picassa
2.2. Węgierska Szkoła Europejska
2.3. Picasso i Grupa Młodych Plastyków
2.4. Picasso w malarstwie powojennych Niemiec (Berlin i SBZ)
Pod skrzydłami Gołąbka pokoju
3.1. Lot Gołąbka pokoju
3.2. Gołąbek pokoju i polski plakat
3.3. Gołąbek na berlińskiej kolumnie
3.4. Gołąbek na talerzu
Wystawy Picassa za żelazną kurtynę
4.1. Masakra w Korei trzy razy w Warszawie
4.2. Wystawa grafik Picassa w DDR
W centrum „odwilżowych dyskusji”
5.1. Dyskusja picassowska w „Bildene Kunst”
5.2. Dyskusja w „Przeglądzie Kulturalnym”
5.3. Picasso i wskrzeszanie tradycji modernistycznej w Czechosłowacji
5.4. Picasso i zatrzymana odwilż na Węgrzech
Pikasy pod strzechy, picassy na ściany galerii
6.1. Picasso i popularyzacja nowoczesności
6.2. Oficjalne uznanie w latach sześćdziesiątych
Alternatywa dla socu i przystanek w drodze ku abstrakcji
7.1. DDR: Na marginesie oficjalnej sztuki
7.2. Węgry: Ku sztuce oficjalnej
7.3. Polska: W drodze ku abstrakcji
7.4. Czechosłowacja: Reanimowany modernizm
Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji
Summary
Indeks nazwisk