Perspektywy teologiczne Ewangelii według św. Marka. Wybrane zagadnienia
ks. Stanisław Ormanty
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Biblos |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 216 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788373323957 |
ISBN: | 978-83-7332-395-7 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Powstanie Ewangelii według św. Marka stanowi jedno z kluczowych wydarzeń w procesie powstawania i rozwoju dokumentów Nowego Testamentu. Właśnie wtedy powstała forma literacka Ewangelii, która stała się punktem odniesienia dla pozostałych Ewangelii. O dziele św. Marka mówi niniejsza książka. W pierwszy rozdziale przeczytamy o genezie, formowaniu się oraz istotnych cechach Ewangelii. Drugi rozdział stanowi szkic na temat struktury literacko-teologicznej Ewangelii oraz zawiera omówienie głównych idei teologicznych szczególnie pod kątem jej adresata, którym był uczeń wywodzący się ze świata pogańskiego. Na treść trzeciego rozdziału składa się analiza egzegetyczno-teologiczna wybranych perykop (zwłaszcza tekstów demonologiczne).
Książka "Perspektywy teologiczne Ewangelii według św. Marka. Wybrane zagadnienia" - ks. Stanisław Ormanty - oprawa miękka - Wydawnictwo Biblos.
Spis treści:
I.GENEZA I FORMOWANIE SIĘ EWANGELII
1.Znaczenie słowa „ewangelia”
2.Powstanie ewangelii i etapy rozwoju
3.Rozumienie specyfiki historycznej i wyznaczników gatunkowych ewangelii
4.Kwestia synoptyczna
5.Metoda historii form (Formgeschichte)
6.Metoda historii redakcji (Redaktionsgeschichte)
7.Autentyczne słowa i czyny Jezusa (ipsissima verba Jesu oraz ipsissima facta Jesu)
7.1.Kryterium wielorakiej tradycji lub wielorakich świadectw
7.2.Kryterium niezgodności (niepodobieństwa) lub nieciągłości (dyskontynuacji)
7.3.Kryterium niesprzeczności (spójności) między czynami a słowami Jezusa
7.4.Kryterium zgodności życia i działalności Jezusa ze środowiskiem
7.5.Kryterium celowego opuszczenia
8.Metody interpretacji Biblii
8.1.Metoda historyczno-krytyczna
8.2.Metoda analizy literackiej
8.3.Metody oparte na Tradycji
8.4.Podejście poprzez nauki humanistyczne
8.4.1.Podejście socjologiczne
8.4.2.Podejście przez antropologię kulturową
8.4.3.Podejście psychologiczne i psychoanalityczne
8.5.Podejście kontekstualne
8.5.1.Podejście wyzwoleńcze
8.5.2.Podejście feministyczne
8.6.Lektura fundamentalistyczna
9.Kwestie hermeneutyczne
9.1.Hermeneutyki filozoficzne
9.2.Sens wyrazowy
9.3.Sens duchowy
9.4.Sens pełniejszy
10.Ewangelie jako etapowe źródła („podręczniki”) w pierwotnej formacji chrześcijańskiej
10.1.Tło zagadnienia
10.2.Ewangelia według św. Marka jako Ewangelia wprowadzenia
katechumenalnego („Ewangelia katechumena”)
10.3.Ewangelia według Mateusza jako „Ewangelia Kościoła”
10.4.Ewangelia według Łukasza jako etap ewangelizacji (świadectwa)
10.5.Ewangelia według Jana – Ewangelia dojrzałego chrześcijanina
II.STRUKTURA LITERACKO-TEOLOGICZNA EWANGELII
1.Struktura Ewangelii
2.Elementy literacko-teologiczne
3.Osoba autora, adresaci, czas i miejsce powstania Ewangelii
4.Język i styl
5.Główne idee teologiczne
5.1.Zakres znaczeniowy terminu „Ewangelia”
5.2.Związek wiary z Ewangelią
5.3.Jezus Chrystus ośrodkiem Ewangelii
5.4.Uczniowie Jezusa 63
6.Niektóre idee teologiczne w perspektywie formacji katechumena
6.1.Tajemnica Boga w perspektywie formacji katechumena
6.2.Niewiedza uczniów – doświadczenie oczyszczenia
6.3.Reakcje i postawy uczniów na zapowiedzi męki, śmierci i zmartwychwstania
6.5.Postawy uczniów podczas schodzenia z Góry Przemienienia (Mk 9,9-13)
6.6.Ambicje uczniów bycia „największymi” i „pierwszymi” (Mk 9,33-35)
6.7.Postawa uczniów wobec dzieci (Mk 10,13-16)
6.8.Postawa uczniów (synów Zebedeusza) wyrażone w prośbie zasiadania w chwale Bożej (Mk 10,35-40)
7.Cuda i egzorcyzmy
7.1.Szkic orientacyjny na temat ewangelicznych cudów
7.2.Funkcja cudów w Ewangelii Markowej
7.3.Demonologia w Ewangelii św. Marka
III.REFLEKSJE EGZEGETYCZNO-TEOLOGICZNE WYBRANYCH PERYKOP
1.Kuszenie na pustyni (Mk 1,12-13)
1.1.Topos i teologia pustyni
1.2.Relacje o kuszeniu w ujęciu ewangelistów Mateusza i Łukasza
1.2.1.Gatunek literacki
1.2.2. Treść teologiczna opisów kuszenia
2.Jezus powołuje Apostołów (Mk 1,16-20; 2,13-14; 3,13-19)
2.1.Powołanie nad jeziorem
2.2.Powołanie na górze
3.Uzdrowienie opętanego w synagodze Kafarnaum. Pierwszy egzorcyzm Jezusa (Mk 1,21-28)
3.1.Ważność kontekstu
3.2.Szkic orientacyjny na temat opętania
3.3.Reakcja demona wobec silniejszego od niego
3.4.Przypisanie Jezusowi mocy Belzebuba (Mk 3,22-30)
4.Przypowieść o siewcy jako odpowiedź na kryzys Galilejski (Mk 4,1-20.26-32)
4.1.Pierwsza przypowieść (Mk 4,1-9)
4.1.1.Pierwsza trudność – ziarno posiane na drodze i wydziobane przez ptaki
4.1.2.Druga trudność – ziarno, które nie może zapuścić korzeni
4.1.3.Trzecia trudność – ziarno zagłuszone
4.1.4.Serca wytrwałe w słuchaniu
5.Przypowieść o zasiewie i ziarnie gorczycy (Mk 4,26-32)
6.Uzdrowienie opętanego z Gerazy (Mk 5,1-20)
7.Jezus odrzucony w swoim rodzinnym mieście (Mk 6,1-11)
8.Spotkanie z Syrofenicjanką (Mk 7,24-30)
9.Odsłonięcie się szatana w myśleniu i postawie Piotra; kuszenie Piotra (Mk 8,33)
10.Uzdrowieniu epileptyka Mk 9,14-29
10.1.Ogólny szkic orientacji teologicznej
10.2.Metodyka działania Jezusa właściwa dla psychologii „Gestalt”
10.3.Próba psychologicznego i psychoanalitycznego podejścia w egzegezie biblijnej
11.Przemienienie Jezusa jako działanie prewencyjne (Mk 9,28-36)
12.Spotkanie z bogatym młodzieńcem (Mk 10,17-22)
12.1.Niewystarczalna wartość tradycyjnej odpowiedzi
12.2.Propozycja sprzedania posiadłości
12.3.Przeznaczenie jałmużny dla ubogich
12.4.Sam Bóg nagrodą – Skarb uzyskany w niebie
12.5.Co to znaczy iść za Jezusem
13.Ślepiec Bartymeusz. Wołanie o przejrzenie (Mk 10,46-52)
WYKAZ SKRÓTÓW
BIBLIOGRAFIA