Perspektywa dorosłości i obraz pracy ludzkiej w swobodnych wypowiedziach dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Teresa Neckar-Ilnicka
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 220 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373088825 |
ISBN: | 978-83-7308-882-5 |
Data: | 2007-06-28 |
Opis książki:
Zainteresowanie dziecka światem ludzi dorosłych podczas pierwszych doświadczeń społecznych przejawia się zaciekawieniem światem ich pracy, czynnościami zawodowymi, narzędziami i środkami pracy. Na pierwszym etapie edukacji osobami kierującymi i wspierającymi aktywność dziecka są – obok rodziców i wychowanków w środowisku rodzinnym – nauczyciele, oferujący działania, poszukiwania, rozwiązania, środki i metody poznawania otaczającej rzeczywistości.
Proces wrastania w świat dorosłych (w tym również w świat pracy) rozpoczyna się już w pierwszych latach życia dziecka. Poznawanie i działanie w obszarze tradycyjnie rozumianych środowisk wychowawczych może stać się wyzwaniem dla refleksyjnej praktyki pedagogicznej. Poznawanie dziecka – przez analizę tworzonych przez nie tekstów i rysunków - może stać się również źródłem refleksji pedagogicznej dotyczącej przekształceń ewentualnych niewłaściwych kojarzeń i ocen związanych z pracą ludzką.
Ukazanie uwarunkowań pierwszych lat edukacji dzisiejszego młodego pokolenia Polaków, przedstawienie sposobu wartościowania pracy przez ich nauczycieli i rodziców oraz prezentacja ich pierwszych ocen związanych z pracą i pierwszych życzeń/marzeń życiowych/zawodowych może pomóc w zrozumieniu pokoleniowej filozofii młodych Polaków. Może dzięki temu łatwiej będzie można zrozumieć przekształcanie "starego świata” i kreowanie go na nowo wchodzących w dorosłe życie na początku XXI wieku Polaków/Europejczyków.
Książka "Perspektywa dorosłości i obraz pracy ludzkiej w swobodnych wypowiedziach dzieci w wieku wczesnoszkolnym" - Teresa Neckar-Ilnicka - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 220 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Rozdział I
Możliwości i ograniczenia rozwojowe dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Filozoficzne podstawy koncepcji rozwojowych
Rozwój poznawczy dzieci w wieku wczesnoszkolnym a perspektywy tworzenia obrazu świata społeczno-zawodowego
Rozwój moralny a postrzeganie pracy w kategoriach społecznych
Charakterystyka rozwoju społecznego dziecka w kontekście socjalizacji
Rozdział II
Obraz świata społeczno-zawodowego w procesie przeobrażeń w Polsce po 1989 roku a jego prezentacja w programach o podręcznikach szkolnych
Świat społeczno-zawodowy w Polsce po 1989 roku
Uwarunkowania edukacyjnej prezentacji świata społeczno-zawodowego
Świat pracy w programach nauczania do klas I-III
Obraz świata społeczno-zawodowego w podręcznikach szkolnych
Rozdział III
Metodologiczne podstawy badań własnych
Cele i problemy badawcze
Metody, techniki i narzędzia badań. Procedura badawcza
Organizacja badań – teren, czas, uczestnicy
Rozdział IV
Osoby znaczące w życiu dziecka i ich wartości
Praca jako wartość w badaniach ludzi dorosłych
Wartości życia uznawane przez rodziców
Praca jako wartość dla rodziców
Wartości życia nauczycieli dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Praca jako wartość dla nauczycieli
Rozdział V
Postrzeganie przez dzieci działań zawodowych ludzi dorosłych
Praca rodziny w wypowiedziach dzieci
Motywacje dorosłych do podejmowania działań zawodowych w ocenach dzieci
Interpretacja działań związanych z pracą ludzi dorosłych na podstawie analizy pola semantycznego czasownika „pracować”
Rozdział VI
Świat przyszłości w wypowiedziach dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Marzenia dzieci o własnej dorosłości
Motywacje do własnej pracy i planowanych działań zawodowych
Wyobrażenia dotyczące świata przyszłości
Obraz ludzkiej pracy w świecie przyszłości
Zagrożenia i niepokoje dzieci związane z przyszłością świata, Ziemi i ludzkości
Rozdział VII
Wstępna orientacja zawodowa w założeniach programowych zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej
Edukacja o pracy z perspektywy teorii konstruktywistycznej
Umiejętności kluczowe w kontekście wstępnej orientacji zawodowej
Zakończenie
Bibliografia