Pedagogika waldorfska. Wprowadzenie do pedagogiki Rudolfa Steinera
Johannes Kiersch
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2008 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 118 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788373085770 |
ISBN: | 978-83-7308-577-0 |
Data: | 2008-10-01 |
Opis książki:
Oddajemy Państwu do rąk najnowsze wydanie książki prof. Johannesa Kierscha pt. Pedagogika waldorfska. Stanowi ono syntetyczne wprowadzenie w jedną z odmian pedagogiki alternatywnej początku XX w., mającej za sobą okres dynamicznej inicjacji i rozwoju, dramatycznych ograniczeń i zakazów w okresie narodowego socjalizmu i w dobie II wojny światowej oraz doświadczającej wraz z przełomem XX i XXI wieku renesansu wychylającego tę myśl i praktykę edukacyjną w przyszłość. Publikacją tą rozpoczynamy cykl wydawniczy książek z obszaru pedagogii waldorfskiej. Treść tych pozycji i ich warstwa metodyczna stają się zaproszeniem dla nauczycieli poszukujących skutecznych metod kształcenia i wychowania mimo istniejących trudności i złożoności wiedzy czy pojawiających się problemów socjalizacyjnych w życiu dzieci i młodzieży społeczeństw ponowoczesnych. Nie chcemy w tym miejscu dokonywać wprowadzenia do wprowadzenia, gdyż mamy w Polsce literaturę z zakresu tej pedagogiki, ale biorąc pod uwagę niezwykle trafny styl narracji autora tej publikacji, pragniemy osadzić ją w kontekście szeroko pojmowanych badań i recepcji współczesnych prądów czy modeli edukacyjnych. [...]
Profesor dr. hab. Bogusław Śliwerski
Książka "Pedagogika waldorfska. Wprowadzenie do pedagogiki Rudolfa Steinera" - Johannes Kiersch - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 118 stron i została wydana w 2008 r.
Spis treści:
Pedagogika waldorfska w pluralistycznym świecie
Przedmowa do jedenastego wydania
Wprowadzenie
Antropozoficzne podstawy
Wychowanie jako sztuka
Teoria i praktyka w pedagogice waldorfskiej – Człowiek jako istota
czteroczłonowa – Trzy stopnie wychowania – Psychologia i fizjologia
myślenia, uczuć i woli – Nauka o zmysłach – Antropologia
pedagogiczna jako nauka stosowana w praktyce
Kształcenie w szkole waldorfskiej
Wolność nauczania – Temperamenty – Wolność nauczania
dzięki „żywym pojęciom” – Późniejsze życie jako sprawdzian
pedagogiki – Pedagogiczna funkcja sztuki
O organizacji szkoły
Szkoła waldorfska jako szkoła powszechna – Plan lekcji
– Świadectwa – Kolegialny samorząd – Współpraca z rodzicami
– Stymulowanie zamiast selekcji – Wolność w życiu duchowym i jej finansowanie
Kształcenie nauczycieli
Ośrodki kształcące nauczycieli waldorfskich – Idee Steinera dotyczące kształcenia nauczycieli – Zadania na przyszłość
Pedagogika waldorfska w debacie akademickiej
Udział pedagogiki waldorfskiej w debatach publicznych
na temat problemów pedagogicznych – Pedagogika waldorfska a badania naukowe
Pedagogika waldorfska a szkoła państwowa
Czy pedagogikę waldorfską można stosować w szkołach innego typu?
– Pedagogika waldorfska a system oceniania – Walka o prawa
wolnych szkół waldorfskich i jej znaczenie dla całego szkolnictwa
Adresy waldorfskich seminariów pedagogicznych
Literatura z zakresu pedagogiki waldorfskiej