Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 130 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323312321 |
ISBN: | 83-233-1232-X |
Data: | 2005-05-11 |
Opis książki:
Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku w Polsce, związany z gruntownymi zmianami politycznymi, ekonomicznymi i społecznymi, stał się okresem znacznych przemian w sposobach uprawiania pedagogiki i praktyki edukacyjnej. Pedagogika znalazła się i znajduje w "stanie tworzenia", co oznacza zarówno tworzenie się różnorodnych prądów, orientacji, systemów pedagogicznych (kreowanie pedagogiki), jak i tworzenie na podstawie założeń pedagogicznych nowych sposobów realizowania praktyki kształcenia i wychowania (kreatywna rola pedagogiki). Zawarte w niniejszej publikacji artykuły dotyczą owych przemian twórczych pedagogiki, autor zaś występuje jako osoba analizująca różnorodne wymiary i aspekty zmian, jak i osoba czynnie uprawiająca pedagogikę.
Książka "Pedagogika w stanie tworzenia" - Stanisław Palka - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
Metodologiczny kontekst uprawiania pedagogiki
Wartości poznawcze we współczesnej pedagogice teoretycznie i praktycznie zorientowanej
Swoboda i konieczność w pedagogice teoretycznie i praktycznie zorientowanej
Pedagogika a socjologia
Pedagogika praktycznie i teoretycznie zorientowana a historia wychowania i myśli pedagogicznej
Orientacja empiryczno-analityczna w pedagogice ogólnej
Pedagogiczne eksperymenty i próby eksperymentalne
II. Wykorzystywanie teoretycznej wiedzy pedagogicznej w praktyce
Teoretyczna wiedza pedagogiczna w procesie przemian praktyki oświatowej
Badacze pedagogiczni a reformowanie oświaty
Funkcjonowanie wiedzy pedagogicznej w praktyce dydaktyczno-wychowawczej
Nauczyciele a teoretyczna wiedza pedagogiczna
Pierwiastki personalizmu w pedagogice praktycznie zorientowanej
III. Funkcjonowanie dydaktyki ogólnej
Przemiany w sposobach uprawiania dydaktyki ogólnej
Praktyczne przesłanki z dydaktyki uprawianej jako dyscyplina empiryczno-analityczna i dyscyplina humanistyczna
Praktyczność dydaktyki ogólnej, jakościowe podejście w poznawaniu dydaktycznym
Ilościowe i jakościowe sposoby badania efektów kształcenia