Pedagogika religii w relacjach z dyscyplinami teologicznymi
Helena Słotwińska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2016 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 242 s. |
Wymiar: | 175x245 mm |
EAN: | 9788380612648 |
ISBN: | 978-83-8061-264-8 |
Data: | 2016-08-26 |
Opis książki:
Autorka (...) podjęła niełatwy problem relacji pedagogiki religii do nauk teologicznych bliskich omawianej subdyscyplinie, a mianowicie katechetyki i pedagogiki chrześcijańskiej (...). Prezentacja poszczególnych subdyscyplin w ich strukturze i metodologii, potem próba odpowiedzi na ich wzajemne relacje przybrabła formę uporządkowanej monografii. Wpisanie tych materiałów w nurt książki i umiejętne uporządkowanie uszczegółowionych opisów omawianych subdyscyplin sprawia, że nie jest to przypadkowe zestawienie czy zlepek tekstów „na temat", ale bogaty materiał poznawczy osnuty wokół myśli przewodniej recenzowanej pracy.
Pragnę podkreślić ogromną, niekwestionowaną wartość pracowicie zgromadzonej przez Autorkę bibliografii źródłowej oraz przedmiotowej. Praca prof. Heleny Słotwińskiej jest niezwykle cennym dokonaniem dla pedagogiki religijnej i katechatyki. Jest ona jednocześnie ważnym źródłem informacji dla pracowników naukowych podejmujących niełatwą przecież problematykę. Praca zawiera wiele cennego materiału poznawczego także dla innych odbiorców, zwłaszcza w pogłębieniu spojrzenia na trud przekazu wiary w dziele wychowania inspirowanego Objawieniem oraz chrześcijańskim dziedzictwem.
ks. prof. dr hab. Jerzy Bagrowicz.
Podjęty przez Autorkę problem (...) jest ważny i zasługuje na poważną refleksję naukową (...). Prof. Słotwińska słusznie postąpiła, wpisując pedagogikę religii w nauki o wychowaniu, a konkretnie stawiając ją obok katechetyki i pedagogiki chrześcijańskiej, jako jedną z trzech nauk o wychowaniu religijnym. Ponadto, akcentując zarówno jej związek z dwoma wymienionymi dyscyplinami naukowymi (katechetyka, pedagogika chrześcijańska), a także wykazując istniejące między nimi różnice, dowiodła bezsensowności wszelkich obaw dotyczących konkurencji czy nawet zagrożeń ze strony pedagogiki religii (...). Praca napisana przez prof. dr hab. Helenę Słotwińska nie powstała przypadkowo i nie jest „sztuką dla sztuki". Jest ona bowiem owocem prowadzonych przez Autorkę od kilku lat badań naukowych nad tym zagadnieniem w Katedrze Katechetyki Integralnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Na tego rodzaju rzetelnie napisaną pozycję dotyczącą pedagogiki religii jest niewątpliwie zapotrzebowanie, szczególnie wśród młodzieży, która żyjąc w świecie pluralizmu religijnego, pragnie poznać wszelkie drogi prowadzące do zrozumienia fenomenu religii. Jedną z nich, odpowiadającą czasom współczesnym, jest - z całą pewnością - pedagogika religii.
ks. prof. dr hab. Władysław Głowa
Książka "Pedagogika religii w relacjach z dyscyplinami teologicznymi" - Helena Słotwińska - oprawa twarda - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 242 stron i została wydana w 2016 r.
Spis treści:
WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA Z PEDAGOGIKI
1. Powstanie i rozwój pedagogiki
1.1. Historia wychowania
1.2. Pedagogika w toku dziejów
1.3. Początki pedagogiki w Polsce
1.4. Fazy rozwojowe współczesnych nauk o wychowaniu w Polsce
2. Pedagogika jako dyscyplina naukowa
2.1. Pedagogia
2.2. Definicje pedagogiki
2.3. Przedmiot pedagogiki
2.4. Metody badań pedagogicznych
2.5. Podstawowe pojęcia
2.5.1. Wychowanie
2.5.2. Kształcenie
2.5.3. Samokształcenie
2.5.4. Samowychowanie
2.5.5. Nauczanie
2.5.6. Osobowość
2.5.7. Środowisko
2.5.8. Kultura
2.5.9. Czas wolny
2.6. Subdyscypliny, dziedziny wiedzy oraz działy, prądy i kierunki w pedagogice
3. Związki pedagogiki z innymi naukami
3.1. Związek pedagogiki z socjologią
3.2. Związek pedagogiki z psychologią
3.3. Filozofia − podstawową dyscypliną dla pedagogiki
3.4. Znaczenie epistemologii dla pedagogiki
3.5. Pedagogika a teologia
ROZDZIAŁ II
PEDAGOGIKA RELIGII JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
1. Powstanie i rozwój pedagogiki religii
1.1. Wychowanie religijne centralnym problemem w obszarze zainteresowań chrześcijaństwa
1.2. Rys historyczny pedagogiki religii
1.2.1. Pedagogika religii w Niemczech
1.2.2. Pedagogika religii w Stanach Zjednoczonych
1.2.3. Pedagogika religii w Anglii
1.2.4. Pedagogika religii w Polsce
1.2.5. Pedagogika religii w pozostałych krajach Europy
2. Pojęcie i przedmiot badań pedagogii religii
2.1. Pojęcie pedagogiki religii
2.2. Przedmiot badań pedagogiki religii
2.2.1. Specyficzne pytania w ramach przedmiotu badań pedagogiki religii
3. Źródła, cele i zadania oraz metody i teorie badawcze
3.1. Źródła pedagogiki religii
3.2. Cele i zadania pedagogiki religii
3.3. Metody i teorie badawcze pedagogiki religii
4. Podstawowe pojęcia pedagogiki religii
4.1. Religia i religijność
4.2. Edukacja religijna - wychowanie religijne
4.3. Socjalizacja religijna
4.4. Teologia
4.5. Kościół
4.6. Rodzina
4.7. Społeczeństwo
4.8. Chrześcijaństwo
4.9. Katolicyzm
ROZDZIAŁ III
PEDAGOGIKA RELIGII A KATECHETYKA I PEDAGOGIKA CHRZEŚCIJAŃSKA - PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
1. Katechetyka i katecheza
1.1. Pedagogia Boża źródłem i wzorem dla katechetyki
1.2. Pojęcie katechetyki i jej rys historyczny
1.3. Katechetyka w strukturze naukowej
1.3.1. Nurty i kierunki rozwoju katechetyki jako nauki
1.4. Katecheza jako pedagogika wiary i jej związki z pedagogią Bożą
1.4.1. Pedagogia Boża inspiracją dla katechezy
1.5. Wskazania dla katechezy, katechetów i katechetyki
2. Pedagogika religii a katechetyka
3. Pedagogika chrześcijańska i pedagogika religii
3.1. Obowiązek wychowania chrześcijańskiego i jego podmioty
3.2. Pedagogika chrześcijańska jako dyscyplina naukowa
3.2.1. Nazwy i określenia pedagogiki chrześcijańskiej
3.2.2. Podstawy biblijne oraz filozoficzno-teologiczne pedagogiki chrześcijańskiej
3.2.3. Rozwój historyczny pedagogiki chrześcijańskiej
3.2.4. Programy, teorie, systemy pedagogiki (wychowania) chrześcijańskiej (katolickiej)
3.2.5. Specyfika pedagogiki chrześcijańskiej
3.3. Relacje pomiędzy pedagogiką religii i pedagogiką chrześcijańską
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA