Pedagogika prenatalna. Nowy obszar nauk o wychowaniu
Dorota Kornas-Biela
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 552 s. |
Wymiar: | 160x240 mm |
EAN: | 9788373639317 |
ISBN: | 978-83-7363-931-7 |
Data: | 2010-02-09 |
Opis książki:
Dorota Kornas-Biela - dr psychologii, pracownik Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II; autorka i redaktorka 9 książek oraz kilkuset publikacji naukowych i popularnonaukowych, ekspertyz i recenzji; rzeczoznawca MEN; uczestniczka ponad 200 kongresów, sympozjów i konferencji prasowych, ponad 100 audycji radiowych i telewizyjnych; inicjatorka powstania i prowadząca Sekcją Psychologii Prenatalnej PTP oraz Międzywydziałowe Podyplomowe Studium Rodziny w KUL; organizatorka licznych sesji naukowych i szkoleń, wykładowczyni upowszechniająca wiedzę z zakresu psychologii prenatalnej i prokreacji, pedagogiki rodziny i zdrowia. Interesuje się psychologią i pedagogiką osób niepełnosprawnych, psychologią i pedagogiką prenatalną oraz prokreacji, problemami rodziny w sytuacjach trudnych, rozwojem i wychowaniem człowieka.
[...] bardzo się cieszę, że nowe dziecko pedagogiki rodziny dostąpi udziału w jawnym życiu rodzinnym pedagogiki, że wreszcie będzie miało możliwość wyartykułowania pełnym głosem swoich przesłań, odnoszących się do najpierwszych etapów koła życia człowieka [...]. Publikacje Autorki zaopatrzone wizją teoretyczną pedagogiki prenatalnej stanowią nową jakość poznawczą w pedagogice polskiej.
Prof. zw. dr hab. Andrzej Pawłucki Jest to monografia wybitna, łącząca w swojej zawartości elementy różnych nauk, zwłaszcza pedagogiki, psychologii i medycyny. To praca nowatorska, mająca znaczenie dla postępu wiedzy, a także jej praktycznych zastosowań [...] poprawy sytuacji w zakresie stanu zdrowia obecnego i przyszłych pokoleń oraz poprawy właściwie interpretowanej jakości ich życia. Cenne są odniesienia do wiedzy i praktyki medycznej. Na podkreślenie zasługuje dobra polszczyzna, książkę czyta się lekko, z zainteresowaniem.
Prof. dr hab. n. med. Bogdan Chazan
Książka "Pedagogika prenatalna. Nowy obszar nauk o wychowaniu" - Dorota Kornas-Biela - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 552 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Rozdział pierwszy
Społeczno-kulturowy kontekst wyłaniania się pedagogiki prenatalnej
I. Trendy ponowoczesności a postawy wobec płciowej sfery człowieka
II. Zmiany postaw wobec prokreacji
III. Zachowania prokreacyjne wyzwaniem dla pedagogiki
Rozdział drugi
Prenatalna relacja z dzieckiem - wyzwanie dla pedagogiki
I. Przemoc prenatalna - jej formy i znaczenie
II. Stres matki jako czynnik ryzyka rozwojowego
III. Więź z dzieckiem prenatalnym: obszar zainteresowań pedagogiki
Rozdział trzeci
Nowe podejście do prokreacji i dziecka prenatalnego
I. Nowe tendencje w podejściu do prokreacji
II. Cechy nowego podejścia do dziecka prenatalnego
III. Psychologia prenatalna inspiracją dla pedagogiki prenatalnej
IV. Struktury naukotwórcze pedagogiki prenatalnej
Rozdział czwarty
Pedagogika prenatalna jako odpowiedź na nowe wyzwania w nawkach o wychowaniu
I. Inspiracyjne walory traktatu Jędrzeja Śniadeckiego "O fizycznym wychowaniu dzieci
II. Wczesne dzieciństwo przedmiotem zainteresowania pedagogiki w XX wieku
III. Niektóre tendencje na terenie współczesnej pedagogiki
IV. Aktualny stan literatury przedmiotu
V. Założenia antropologiczne pedagogiki prenatalnej z pozycji "personalizmu prenatalnego"
Rozdział piąty
Zarys statusu metodologicznego pedagogiki prenatalnej
I. Przedmiot i cele pedagogiki prenatalnej
II. Wychowanie prenatalne jako przedmiot i cel pedagogiki prenatalnej
III. Edukacja prenatalna jako przedmiot i cel pedagogiki prenatalnej
IV. Metodologia badań pedagogiki prenatalnej
Rozdział szósty
Współpraca pedagogiki prenatalnej z dyscyplinami pedagogicznymi
I. Pedagogika rodziny
II. Pedagogika zdrowia
III. Pedagogika opiekuńcza
IV. Pedagogika społeczna
V Pedagogika kultury i edukacja międzykulturowa
VI. Pedagogika dorosłych
VII. Pedagogika starości
VIII. Pedagogika specjalna
IX. Pedagogika chrześcijańska wobec wychowania prenatalnego
Rozdział siódmy
Interdyscyplinarny charakter pedagogiki prenatalnej
I. Współpraca pedagogiki prenatalnej z dyscyplinami psychologicznymi
II. Współpraca pedagogiki prenatalnej z naukami biologicznymi i medycyną
III. Współpraca pedagogiki prenatalnej z naukami humanistycznymi
Zakończenie