pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Pedagogika kultury. Studia i koncepcja

Autor książki:

Dzierżymir Jankowski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2010
Oprawa: miękka
Ilość stron: 288 s.
Wymiar: 77175x250 mm
EAN: 9788375873443
ISBN: 978-83-7587-344-3
Data:2001-02-05
Cena wydawcy: 34.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka włącza się w naukowe poszukiwania wiedzy o edukacji kulturalnej. Autor koncentruje się na edukacji kulturalnej rozumianej jako wychowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej i wspomaganie wielostronnego rozwoju osobowego człowieka w toku rozwijanej przez niego całożyciowej aktywności kulturalnej.

W 11 rozdziałach publikacji poruszono następujące główne tematy: pojęcie edukacji kulturalnej, aktywność i działalność kulturalna, klaryfikacja wartości w drodze uczestnictwa kulturalnego, upowszechnianie kultury i animacja kulturalna, czas wolny a kultura, permanentna edukacja kulturalna, autoedukacja jako warunek podmiotowego uczestnictwa kulturalnego jednostki, człowiek dorosły jako współkreator swojego środowiska edukacyjnego i kulturalnego, ewolucja i przydatność domu kultury. Książka jest zaopatrzona w liczne przypisy bibliograficzne.

Odbiorcami książki są nauczyciele akademiccy zajmujący się pedagogiką ogólną, pedagogiką społeczną, socjologią edukacji, socjologią kultury, studenci studiów pedagogicznych, pedagogiczno-artystycznych i kulturoznawczych, pracownicy instytucji upowszechniania kultury i animacji kulturalnej (muzeów, bibliotek, domów kultury, stowarzyszeń społeczno-kulturalnych, samorządów lokalnych), a także nauczyciele szkół artystycznych różnych stopni oraz dziennikarze działów kultury redakcji gazet, radia i telewizji.

Książka "Pedagogika kultury. Studia i koncepcja" - Dzierżymir Jankowski - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 288 stron i została wydana w 2010 r.

Spis treści:

Wprowadzenie Pedagogika kultury wiedzą o edukacji kulturalnej
Rozdział I
Edukacja kulturalna wyzwaniem czasu wielkich przyspieszeń i zmian
Geneza zjawiska
Koncepcje i praktyka
Konieczność nowego spojrzenia na edukację kulturalną
Orientacja ku wartościom
Rozdział II
Aktywność kulturalna jako składnik stylu życia
Pojęcie uczestnictwa w kulturze i aktywności kulturalnej
Typologia uczestnictwa w kulturze/aktywności kulturalnej
Modele aktywności kulturalnej preferowane i pożądane
Rozdział III
Działalność kulturalna w trudnym dziele klaryfikacji systemu wartości
Wstęp
Wartości i działalność
Sztuka i aktywność artystyczna wartością czy środkiem edukacji?
Sens rozpoznania paradygmatów działalności kulturalnej
Rozdział IV
Rozumienie i funkcje upowszechniania kultury
Upowszechnianie anachronizmem w czasie ponowoczesnym?
Trzy nurty w upowszechnianiu kultury
Istota procesu upowszechniania kultury w dobie współczesnej
Rozdział V
Animacja kulturalna i animator kultury w dziele
aktywizacji jednostki i środowiska
Animacja a upowszechnianie
Dwa pytania o rozumienie praktyki animacji kulturalnej
Animator kultury – edukatorem?
Przemiana społecznej roli animatora
Autoedukacja koniecznością i szansą
Rozdział VI
Psychologiczne i pedagogiczne implikacje paradygmatu edukacji kulturalnej
Rozdział VII
Czas wolny istotnym czynnikiem jakości życia i wyzwania dla edukacji kulturalnej
Czas wolny a edukacja kulturalna
Źródła osłabienia pedagogicznego rozpoznawania czasu wolnego
Kontrowersyjność i złożoność współczesnej problematyki czasu wolnego
Zadania nowej pedagogiki czasu wolnego i edukacji kulturalnej
Rozdział VIII
Zaniedbywane obszary permanentnej edukacji
Główne obszary edukacji
Wielość dróg edukacji: możliwość – szansa – konieczność!
Rozdział IX
Autoedukacja warunkiem pełni indywidualnego rozwoju człowieka
Autoedukacja i jej konteksty
Pełny indywidualny rozwój, czyli jaki?
Rozdział X
Człowiek dorosły współkreatorem swojego środowiska edukacyjnego i kulturalnego
Środowisko edukacyjne osoby dorosłej
Złożoność środowiska edukacyjnego człowieka dorosłego
Potrzeba podmiotowego podejścia
Środowisko kulturalne człowieka dorosłego jako istotna płaszczyzna jego rozwoju osobowego i jakości życia
Rozdział XI
Dom kultury. Ewolucja instytucji i jej współczesna przydatność
Charakterystyka ogólna
Geneza domów kultury w Polsce
Rozwój domów kultury i ich współczesne odmiany
Definicje, wzorce i działalność
Perspektywy
Bibliografia