Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie - John Locke i John Stuart Mill
Katarzyna Wrońska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 270 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323332992 |
ISBN: | 978-83-233-3299-2 |
Data: | 2012-04-20 |
Opis książki:
Liberalizm niejedno ma imię. Pedagogika klasycznego liberalizmu reprezentowana przez Johna Locke a i Johna Stuarta Milla jest zapisem zmagań liberałów z ich podstawowym i nieodstępowalnym przywiązaniem do wolności w życiu człowieka, społeczeństwa i państwa, która w dziedzinie wychowania pozostała zasadą sporną i dyskusyjną, choć nie do końca odrzuconą. Za ich stanowiskiem nie kryje się prosta liberalizacja wychowania, czyli promocja wolności w wychowaniu, powszechnie kojarzona z pedagogiką liberalną; jest to zapowiedź swoistego kursu przygotowawczego do bycia wolnym człowiekiem w sferze życia prywatnego i publicznego, do realizacji głównie na przedpolu polityki.
Książka "Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie - John Locke i John Stuart Mill" - Katarzyna Wrońska - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 270 stron i została wydana w 2012 r.
Spis treści:
Podziękowania 9
Wprowadzenie 11
Wykaz skrótów cytowanych prac 25
I. Pedagogika klasycznego liberalizmu - konstrukcja pojęciowa 27
1. Liberalizm: pojęcie, zasady i cechy wyróżniające; miejsce klasycznego liberalizmu na mapie jego odmian 27
2. Wychowanie: podstawowe pojęcie pedagogiki w perspektywie klasyczno-liberalnych poglądów filozoficznych 44
3. Stan badań w obrębie filozofii i nauk o wychowaniu 53
II. John Locke i podstawy pedagogiki klasycznego liberalizmu 71
1. Życie i filozofia Johna Locke’a na tle epoki 71
2. Liberalne poglądy Johna Locke’a w dziedzinie polityki 82
3. Zakres wychowania w myśli pedagogicznej Johna Locke’a 89
4. Recepcja myśli pedagogicznej Johna Locke’a 94
III. John Stuart Mill i rozwinięcie pedagogiki klasycznego liberalizmu 107
1. James i John Stuart Mill na tle epoki. Jamesa Milla utylitarny zamysł pedagogiczny 107
2. Arystokratyczny liberalizm i demokratyzm Johna Stuarta Milla jako wprowadzenie do rozważań o wychowaniu 119
IV. Wyróżniki myśli o wychowaniu w pedagogice klasycznego liberalizmu. John Locke i John Stuart Mill - ciągłość i zmiana 135
1. Kształtowanie charakteru moralnego człowieka - cel nadrzędny i uniwersalny wychowania 135
2. Wychowanie jako przygotowanie do bycia obywatelem; rola elit w społeczeństwie 153
3. Edukacja (wiedza i wykształcenie) w służbie powołania życiowego i jako forma (samo)doskonalenia na mapie celów całożyciowych 167
4. Rodzina jako pierwszoplanowe środowisko wychowawcze na tle roli państwa i społeczeństwa obywatelskiego w realizacji zadań wychowawczych 192
5. Osoba wychowawcy i jego metoda 209
V. Podsumowanie. Aktualność pedagogiki klasycznego liberalizmu i jej twórcza obecność we współczesnym dyskursie pedagogicznym i filozoficznym 219
Bibliografia 241
Aneks 261
Indeks nazwisk 263