pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne

Autor książki:

Dorota Pankowska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2008
Oprawa: miękka
Ilość stron: 260 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373087170
ISBN: 978-83-7308-717-0
Data: 2008-09-02
Cena wydawcy: 28.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka jest zbiorem ćwiczeń, zadań i materiałów dydaktycznych, przydatnych w kształceniu pedagogicznym studentów i doskonaleniu zawodowym nauczycieli. Autorka proponuje w niej aktywizujące sytuacje dydaktyczne do wykorzystania na zajęciach z pedagogiki dla nauczycieli oraz na zajęciach z innych przedmiotów na studiach stricte pedagogicznych (z dydaktyki, teorii wychowania, pedagogiki ogólnej, i in.).
Ćwiczenia odnoszą się do podstawowych kompetencji profesjonalnego nauczyciela-wychowawcy klasy. Zadania polecane w książce mogą zrównoważyć nadmiernie teoretyczny model kształcenia nauczycieli, ponieważ – poza uczeniem umiejętności – wymagają od studentów pogłębionego analizowania zjawisk, samodzielności myślenia, konfrontowania teorii z rzeczywistością, krytycznej refleksji i inwencji twórczej.
Z uwagi na brak publikacji o charakterze praktycznym dotyczących kształcenia nauczycieli i pedagogów (w literaturze pedentologicznej dominują prace teoretyczne i badawcze, brak również czasopisma, które mogłoby być formą wymiany doświadczeń w tym zakresie), książka może być dużą pomocą zarówno dla początkujących nauczycieli akademickich, jak i dla starszych, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności dydaktyczne czy przeciwdziałać rutynie.

Książka "Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne" - Dorota Pankowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 260 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział pierwszy

Nauczyciel, uczeń, szkoła

Blok tematyczny: Nauczyciel

Zadanie: Kompetencje zawodowe nauczyciela

Zadanie: Moje kompetencje pedagogiczne

Zadanie: rola zawodowa nauczyciela

Zadanie: Dylematy roli nauczyciela

Blok tematyczny: Uczeń

Zadanie: Sytuacja ucznia

Zadanie: rola ucznia

Zadanie: Szkoła a potrzeby psychiczne ucznia

Zadanie: Jak uczniowie spostrzegają środowisko szkolne?

Zadanie: Szkoła w moich oczach

Zadanie: co zrobić, aby uczeń spostrzegał środowisko szkolne

jako życzliwe, sensowne i kontrolowalne?

Blok tematyczny: Szkoła

Zadanie: Metaforyczne spojrzenie na szkołę

Zadanie: czy szkoła może się zmienić?

Zadanie: idealna szkoła

Zadanie: Ukryty program szkoły i nauczyciela

Rozdział drugi

Praca wychowawcy klasy

Blok tematyczny: rola i zadania wychowawcy klasy

Zadanie: Zadania wychowawcy klasy

Zadanie: Kim powinien być wychowawca klasy?

Zadanie: Moi wychowawcy

Zadanie: Dylematy wychowawcy

Blok tematyczny: tworzenie własnej koncepcji pracy wychowawczej z klasą

Zadanie: Analiza osobistych wartości– ćwiczenie „Mozaika wartości”

Zadanie: cele wychowania – analiza priorytetów wychowawczych

Zadanie: rodzaje celów wychowania

Zadanie: taksonomia celów wychowania

Zadanie: Konkretyzowanie celu wychowania (wartości)

Zadanie – praca zaliczeniowa: Koncepcja własnej pracy wychowawczej z klasą

Zadanie – praca zaliczeniowa: Program wychowawczy

Blok tematyczny: Godziny wychowawcze

Zadanie: cechy wartościowej godziny wychowawczej

Zadanie: Ocena scenariuszy godzin wychowawczych

Zadanie: Prezentacja własnych scenariuszy

Zadanie: Bank metod

Zadanie: Dyskusja

Zadanie: Gry dydaktyczne

Blok tematyczny: Stymulowanie rozwoju grupy

Zadanie: Pierwszy dzień w nowej klasie

Zadanie: rozbitkowie

Zadanie: role grupowe

Zadanie: tworzenie grupy – miniwarsztat

Zadanie: Ćwiczenia grupowe w pracy wychowawczej

Blok tematyczny: Stymulowanie samowychowania uczniów

Zadanie: Zakresy pracy nad sobą

Zadanie: Planowanie pracy nad sobą

Zadanie: Nauczyciel a stymulowanie samowychowania uczniów

– możliwości i ograniczenia

Zadanie: Rozwijanie własnych kompetencji samowychowawczych

Zadanie: Godziny wychowawcze poświęcone osobistemu

rozwojowi uczniów

Zadanie: Ćwiczenia grupowe jako metoda

stymulowania samowychowania uczniów – miniwarsztat

Rozdział trzeci

Poznawanie uczniów i klasy

Blok tematyczny: Miejsce diagnozy w procesie dydaktyczno-wychowawczym

Zadanie: co i jak poznawać w klasie?

Zadanie: charakterystyka klasy szkolnej

Blok tematyczny: Metody badań pedagogicznych

Zadanie: cechy poprawnej obserwacji

Zadanie: Wskaźniki obserwacyjne

Zadanie: Jak prowadzić wywiad?

Zadanie: Badanie socjometryczne metodą Moreno

Zadanie: Kwestionariusz do badania ról grupowych

Zadanie: Analizowanie kwestionariusza ankiety

Zadanie: Konstruowanie kwestionariusza ankiety

Zadanie: Przeprowadzanie badań ankietowych

Zadanie: Diagnostyczne ćwiczenia grupowe

Rozdział czwarty

Relacje nauczyciela z uczniami i rodzicami

Blok tematyczny: Porozumiewanie się w procesie wychowania

Zadanie: Jakim językiem mówię?

Zadanie: Kto ma problem?

Zadanie: Formułowanie komunikatów „ja”

Zadanie: Odzwierciedlanie

Zadanie: Aktywne słuchanie

Zadanie: Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów

Zadanie: Porozumiewanie się – podsumowanie

Blok tematyczny: Wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów

Zadanie: Zachowaniowe przejawy poczucia własnej wartości

Zadanie: Nauczyciel a poczucie własnej wartości ucznia

Zadanie: Ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości uczniów

Zadanie: czy uczeń jest w szkole podmiotem?

Blok tematyczny: Współpraca nauczyciela z rodzicami

Zadanie: Nauczyciele i rodzice

Zadanie: Pierwsza wywiadówka

Zadanie: rozmowy z rodzicami

Zadanie: Zebrania z rodzicami – gry symulacyjne

Zadanie: Pedagogizacja rodziców

Zadanie: Analiza problemów wychowawczych

Rozdział piąty

Kierowanie pracą uczniów na lekcji

Blok tematyczny: Organizowanie środowiska uczenia się

Zadanie: Jak nauczać skutecznie?

Zadanie: Zasady uczenia się i motywacji

Zadanie: Hospitacja lekcji

Zadanie: Jak zainteresować uczniów przedmiotem?

Zadanie: Wykorzystanie czasu lekcji

Zadanie: Jak nie marnować czasu na lekcji?

Zadanie: Nauczyciel, uczniowie, przestrzeń

Zadanie: Aranżowanie przestrzeni

Blok tematyczny: Komunikowanie się na lekcji

Zadanie: Władza nauczyciela nad mową w klasie

Zadanie: Mapy mentalne

Zadanie: Prezentacja materiału

Zadanie: Sztuka zadawania pytań

Zadanie: Wykorzystanie pytań w nauczaniu

Zadanie: Prace pisemne

Blok tematyczny: Ład i dyscyplina w klasie

Zadanie: Ład, dyscyplina, proces kształcenia

Zadanie: Uczniowskie zachowania zakłócające

Zadanie: Przyczyny zachowań zakłócających

Zadanie: Strategie uczniów

Zadanie: Zapobieganie zachowaniom zakłócającym

Zadanie: Reguły zachowania i procedury pracy

Zadanie: Postawa nauczyciela wobec dyscypliny

Zadanie: Pierwsze spotkanie

Zadanie: Demonstrowanie pewności siebie

Zadanie: reagowanie na zachowania zakłócające

Zadanie: Ćwiczenia relaksująco-koncentrujące

Blok tematyczny: Psychopedagogiczne problemy kontroli i oceny

Zadanie: Metody kontroli osiągnięć uczniów

Zadanie: Odpytywanie inaczej

Zadanie: czy stopnie są potrzebne? – gra symulacyjna

Zadanie: Dylematy związane z ocenianiem

Zadanie: Siedem niegodziwych postaw wobec oceniania

Zadanie: Nie tylko stopnie

Zadanie: informacje zwrotne

Zadanie: Samokontrola nauczyciela

Zadanie: Autorefleksja przyszłego nauczyciela

Bibliografia

Aneksy

Aneks I

Aneks II