Pedagogika alternatywna. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne. Tom 2
Bogusław Śliwerski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 420 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788373087125 |
ISBN: | 978-83-7308-712-5 |
Data: | 2008-02-08 |
Opis książki:
W części drugiej Pedagogiki alternatywnej znajdują się publikacje o dość zróżnicowanej treści. Tematem kilku publikacji jest edukacja zintegrowana na etapie wczesnoszkolnym. Najdłużej realizowana reforma tego szczebla szkolnictwa stanowi podstawę do formułowania ocen, analizy krytycznej, a także ukazywania nowych rozwiązań edukacyjnych. Autorzy podejmują się oceny takich kryteriów nauczania jak: kompetencje poznawcze uczniów, poziom twórczości uczniów realizujących różne programy nauczania zintegrowanego. Rozważają też potrzebę integracji w edukacji wczesnoszkolnej na podstawie wybranych założeń metody Montessori.
W podobny sposób została zaprezentowana problematyka kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Autorzy dokonali bardzo wnikliwej analizy, wskazali wielostronność uwarunkowań badanego problemu, wykazując się rozległą wiedzą na temat kształcenia nauczyciela.
Książka opisuje ponadto problemy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, inspirując pedagogów do poszukiwania nowych metod w kształceniu integracyjnym. Autorzy zwracają uwagę również na to, iż pełna działalność szkoły obejmuje także kontakty z rodzicami, analizując przyczyny niepowodzeń w ich współpracy ze szkołą.
W przeglądzie aktualnych problemów edukacji współczesnej, tym bardziej alternatywnej, nie mogło zabraknąć również tematyki wielokulturowości. Poruszony jest problem edukacji kobiet we współczesnej Japonii i związanych z nią paradoksach emancypacji.
Książka "Pedagogika alternatywna. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne. Tom 2" - Bogusław Śliwerski - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 420 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Zbyszko Melosik
Edukacja dla równości czy edukacja dla najlepszych?
Kontrowersje wokół selekcyjnej funkcji szkoły współczesnej
Roman Pawłowski
Uczelnia wyższa w małym mieście – szansa czy utopia?
Beata Przyborowska
Systemy innowacyjne w edukacji w kontekście teorii, metodologii i praktyki pedagogicznej
Monika Wiśniewska-Kin
Jakie alternatywy ma przed sobą współczesna szkoła?
Wiesława Leżańska
W poszukiwaniu modelu nauczyciela wczesnej edukacji (refleksje z badań)
Lucyna Telka
O doskonaleniu się wychowawców w żłobku
Alena Vališová
Mit idealnego nauczyciela? Założenia a rzeczywistość
Tatiana Kłosińska
Kompetencje medialne nauczycieli wczesnej edukacji
Beata Owczarska
Doskonalenie kadry pedagogiczne w rozwoju szkoły
– system naczyń połączonych
Jadwiga Bińczycka
Edukacja w perspektywie kultury stosunków interpersonalnych
Tomasz Frołowicz
Poglądy nauczycieli akademickich jako granica rozwoju poglądów studentów
(na przykładzie kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego)
Anna Koludo
Kształcenie na odległość wyzwaniem dla edukacji
Alicja Oleska
O budowaniu wewnątrzszkolnego systemu zapewniania jakości
Marian Lelonek
Kompetencje uczniowskie i ich rozwijanie w edukacji wczesnoszkolnej
Jolanta Bonar
Poziom twórczości uczniów edukacji zintegrowanej
Sylwia Grzegorzewska
Współczesne badania nad pracą mózgu a kształcenie alternatywne
Beata Bednarczuk
Integracja w edukacji wczesnoszkolnej – potrzeba naszych czasów
czy wymuszona alternatywa?
Krzysztof Durnaś
Współpraca z rodzicami. Czy jest inna alternatywa wychowawcza dla edukacji?
Mirosława Nyczaj-Drąg
„Czują oddech rodziców na plecach”, czyli o dzieciach rodziców z klasy średniej z perspektywy nauczyciela
Paweł Kijo
Współczesne wychowanie fizyczne a promocja zdrowia
Jacek Pyżalski
Siła i uległość w utrzymaniu dyscypliny w klasie – czy istnieje alternatywa?
Kamila Witerska
Drama – doświadczenie alternatywne
Iwona Chrzanowska
W poszukiwaniu alternatyw kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach.
Jak zrealizować paradygmat normalizacji edukacyjnej?
Dorota Podgórska-Jachnik
Jak nie kochać Aleksandra Grahama Bella? – czyli o nieoczekiwanych aspektach
emancypacji osób niepełnosprawnych
Beata Jachimczak
Czy uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
może zmienić jakoś(ć) szkoły?
Andrzej Murzyn
Edukacja obywatelska w „społeczeństwie braci i sióstr”
Joanna Truszkowska
Stowarzyszenie oświatowe – alternatywa dla środowisk defaworyzowanych (na przykładzie Stowarzyszenia „Edukator” w Łomży)
Sebastian Ciszewski
Gdzie się kończy alternatywa? – pytanie o przyszłość pokoleń buntu. O wątpliwej alternatywie pokoleń X i JP2
Bogusław Śliwerski
Oswajanie kontestacji, czyli rzecz o postawach pedagogów
wobec graffiti i grafficiarzy
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Edukacja kobiet we współczesnej Japonii. Paradoksy emancypacji
Jaroslav Balvín
Aspekty narodowe i humanistyczne w kształceniu uczniów romskich
Maciej Janusz Wielobób
Ogniskowanie – pomiędzy edukacją a terapią