Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
Marta Kowalczuk
![Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka - okładka książki](https://staticl.poczytaj.pl/72000/pedagogiczna-diagnoza-i-profilaktyka-zaburzen-odzywiania-sie-u-mlodziezy-szkolnej-marta-kowalczuk,72528-s.jpg)
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2008 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 216 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788375870022 |
ISBN: | 978-83-7587-002-2 |
Data: | 2008-06-23 |
Opis książki:
Zjawiska zaburzeń w odżywianiu się młodzieży, manifestujące się głównie w formie anoreksji i bulimii, stają się coraz powszechniejsze. Obejmują one głównie młodzież w wieku dorastania - przede wszystkim dziewczęta. Przewrażliwienie na punkcie własnego wyglądu zewnętrznego wynika u młodzieży ze stanu rozwoju psychofizycznego a także, w bardzo dużym stopniu, z przyjmowania przez nią wzorców wyglądu fizycznego lansowanych przez środki masowej komunikacji, przede wszystkim telewizję i czasopisma. Niesie to z sobą różne rozterki i dramaty osobiste i zdrowotne, sytuacja powyższa powinna stawać się więc obiektem troski pedagogicznej w szkołach skupiających młodzież w wieku dorastania. Przyczyny i skutki zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej powinny być obiektem zainteresowania pedagogicznego i psychologicznego nie tylko w toku wychowania zdrowotnego, lecz także wychowania moralnego i estetycznego. Niezbędne stają się publikacje na temat diagnozy i profilaktyki zaburzeń odżywiania się uczniów, które byłyby pomocne dla nauczycieli, pedagogów szkolnych, nadzoru szkolnego, rodziców, studentów kierunków nauczycielskich i pedagogicznych. Taką publikacją jest praca Marty Kowalczuk pod tytułem "Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej".
Prof. zw. dr hab. Stanisław Palka
Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pedagogiki
Książka "Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej" - Marta Kowalczuk - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 216 stron i została wydana w 2008 r.
Spis treści:
Część I
Teoretyczne podstawy pedagogicznej diagnozy i profilaktyki
zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
Rozdział I
Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej
Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne
Anoreksja – charakterystyka zaburzenia
Kryteria rozpoznawania
Symptomatologia i przebieg
Uwarunkowania
Główne strategie w terapii
Bulimia – charakterystyka zaburzenia
Kryteria rozpoznawania
Symptomatologia i przebieg
Uwarunkowania
Główne strategie w terapii
Rozdział II
Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
w działalności pedagogicznej nauczycieli
Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się
Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowania
zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym
Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się
Etapy stawiania diagnozy
Rozdział III
Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym
Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkole w zakresie zaburzeń odżywiania się
Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli,
wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się u uczniów
Część II
Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię”
Rozdział IV
„Powstrzymać anoreksję i bulimię”– charakterystyka programu i jego realizacja
Cele i zadania programu
Treści programu
Zasady realizacji programu
Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli,
wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców
dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży
Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieży
szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się
Rozdział V
Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię”
w świetle wyników badań empirycznych
Metodologia badań własnych
Analiza wyników badań
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty
w Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty
w Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w IV Liceum
Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy