Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2013 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 238 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323335498 |
ISBN: | 978-83-233-3549-8 |
Data: | 2013-11-07 |
Opis książki:
Amerykańska telewizja publiczna (Public Broadcasting Service, PBS) stanowi dla europejskiego badacza komunikowania swoiste curiosum, fenomen bardzo odległy od przyjętych na Starym Kontynencie schematów funkcjonowania instytucji medialnych. Model amerykański - w niemal wszystkich istotnych elementach odmienny od swych europejskich odpowiedników, a dzielący z nimi jedynie kontrowersje polityczne, jakie publiczne systemy komunikowania masowego wywołują po obu stronach Oceanu Atlantyckiego - nie ukształtował się jednak w sposób przypadkowy. Historii, struktury oraz wzorców działalności amerykańskiego systemu mediów publicznych nie sposób zrozumieć bez odwołania się do kulturowej, politycznej i ekonomicznej swoistości USA. Niniejsza książka, chociaż formalnie poświęcona jedynie niewielkiemu wycinkowi życia społecznego Stanów Zjednoczonych, jest zatem w jakiejś mierze opowieścią o Ameryce i jej wartościach.
Podstawę książki stanowi dysertacja napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Andrzeja Mani, która w styczniu 2011 r. została obroniona z wyróżnieniem w Instytucie Nauk Politycznych i Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego, zaś w czerwcu 2012 r. - uhonorowana Nagrodą im. dra Pawła Stępki w konkursie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego na najlepszą rozprawę doktorską z dziedziny mediów elektronicznych.
Tę pracę „czyta się" i łatwo, i z przyjemnością, choć jej tematyka przecież do całkiem łatwych nie należy... [Dzieło] wyjątkowo udane, rzetelne od strony naukowej i wartościowe poznawczo.
Prof. Janusz W. Adamowski, Uniwersytet Warszawski
Autor podjął temat na gruncie polskim oryginalny, ważny a także aktualny; przebrnął przez ogromną i różnorodną literaturę bezpośrednio lub pośrednio związaną z przedmiotem badań, wykorzystując ją krytycznie w stopniu dobrze świadczącym o jego wiedzy i kompetencji.
Prof. Walery Pisarek, dr h.c. UŚ, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II
Rafał Kuś - absolwent Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk politycznych, pracownik Instytutu Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. media elektroniczne, metodologię badań medioznawczych, prawo prasowe i amerykańską retorykę polityczną.
Książka "PBS. Amerykańska telewizja publiczna" - Rafał Kuś - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 238 stron i została wydana w 2013 r.
Spis treści:
Wstęp 11
1. Postawienie problemu 11
2. Przyczyny zainteresowania problemem badawczym 12
3. Omówienie literatury 12
4. Struktura pracy 14
5. Metodologia 16
Rozdział I - Historia amerykańskiej telewizji publicznej 17
1.1. Wprowadzenie 17
1.2. Początki radiofonii amerykańskiej 18
1.3. Rozwój mediów komercyjnych 20
1.4. Rozgłośnie edukacyjne 22
1.5. Utrwalenie dominacji nadawców komercyjnych 24
1.6. Początki telewizji amerykańskiej 28
1.7. Walka o częstotliwości dla amerykańskiej telewizji edukacyjnej 30
1.8. Amerykańska scena medialna w latach 60. 33
1.9. „Telewizja publiczna: program działania” 37
1.10. Public Broadcasting Act i utworzenie PBS 39
1.11. Telewizja publiczna w latach rządów Richarda Nixona 43
1.12. Media publiczne w drugiej połowie lat 70. 48
1.13. PBS w czasach „reaganomics” 53
1.14. Najnowsza historia PBS 57
1.15. Zakończenie 59
Rozdział II - Struktura i finansowanie amerykańskiej telewizji publicznej 61
2.1. Wprowadzenie 61
2.2. System instytucjonalny amerykańskiej telewizji publicznej 62
2.2.1. Korporacja Mediów Publicznych (CPB) 62
2.2.2. Publiczny Serwis Nadawczy (PBS) 67
2.2.3. Stacje telewizji publicznej 70
2.3. Finansowanie amerykańskiej telewizji publicznej 75
2.3.1. Wsparcie ze źródeł publicznych 77
2.3.2. Wsparcie ze źródeł prywatnych 81
2.4. Zakończenie 90
Rozdział III - Funkcjonowanie PBS w amerykańskim systemie medialnym 91
3.1. Wprowadzenie 91
3.2. PBS na amerykańskim rynku telewizyjnym 92
3.3. Źródła oferty programowej stacji telewizji publicznej 96
3.4. Oferta programowa amerykańskiej telewizji publicznej 99
3.5. Przegląd audycji Publicznego Serwisu Nadawczego 104
3.5.1. Sesame Street 109
3.5.2. Barney & Friends 111
3.5.3. Frontline 113
3.5.4. Nova 114
3.5.5. American Experience 116
3.5.6. Masterpiece 117
3.6. Krytyka PBS w amerykańskim dyskursie społeczno-politycznym 119
3.7. Zakończenie 132
Rozdział IV - PBS NewsHour 135
4.1. Wprowadzenie 135
4.2. Historia PBS NewsHour 136
4.3. PBS NewsHour dzisiaj 141
4.4. Amerykański dyskurs wokół PBS NewsHour 147
4.4.1. Badania analityczne 153
4.5. Analiza zawartości PBS NewsHour 163
4.5.1. Hipotezy badawcze 163
4.5.2. Metodologia badań 165
4.5.3. Wyniki analizy 168
4.6. Zakończenie 187
Rozdział V - PBS na tle europejskich nadawców publicznych 189
5.1. Wprowadzenie 189
5.2. Charakterystyka europejskich mediów publicznych 190
5.3. Podstawowe różnice pomiędzy PBS a europejskimi nadawcami publicznymi 197
5.3.1. Pozycja rynkowa 198
5.3.2. Profil działalności 201
5.3.3. Struktura instytucjonalna 204
5.3.4. Finansowanie 207
5.3.5. Niezależność instytucjonalna 210
5.4. Zakończenie 214
Zakończenie 215
Bibliografia 219