Paradygmaty współczesnej dydaktyki
Lucyna Hurło, Dorota Klus-Stańska, Majka Łojko
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 556 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788375870473 |
ISBN: | 978-83-7587-047-3 |
Data: | 2009-02-09 |
Opis książki:
Książka jest próbą rekonstrukcji źródeł teoretycznych i metodologicznych dydaktyki jako subdyscypliny naukowej. Poprzez odejście od wąsko instrumentalnego, upraktycznionego rozumienia dydaktyki jako zbioru instrukcji dla nauczyciela umożliwia zmianę świadomości dydaktycznej, jej niejednoznaczność i ideologiczne uwikłania. Autorzy kreślą w niej obraz nie jednej, ale wielu dydaktyk, często zupełnie odmiennych, skonfliktowanych, dyskursywnych.
Debata nad paradygmatami współczesnej dydaktyki stwarza, jak się wydaje, szansę otwarcia przestrzeni dla krytycznej dyskusji w obszarze teorii kształcenia, wyjścia z wciąż trwałej w Polsce pułapki nawykowych praktyk edukacyjnych i nawykowego o nich myślenia.
Książka "Paradygmaty współczesnej dydaktyki" - Lucyna Hurło, Dorota Klus-Stańska, Majka Łojko (red.) - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 556 stron i została wydana w 2009 r. Cena 35.38 zł. Zapraszamy na zakupy!
Spis treści:
Paradygmaty współczesnej dydaktyki − poszukiwanie kwiatu paproci czy szansa na tożsamość teoretyczno-metodologiczną?
DYSKURSYWNOŚĆ DYDAKTYKI I JEJ UWIKŁANIE
W ŹRÓDŁA TEORETYCZNE, IDEOLOGICZNE I POLITYCZNE
Joanna Rutkowiak
Wielość paradygmatów dydaktyki a wspólny mianownik realności życia Ku pytaniom o przekłady międzyparadygmatyczne
Stanisław Dylak
Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny
Astrid Męczkowska-Christiansen
Teoretyzacje relacji między kształceniem a wychowaniem w kontekście rozważań nad ideologicznością dydaktyki
Dorota Klus-Stańska
Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita
Maria Jakowicka
Otwartość systemu edukacji jako jeden z obszarów zmian w kontekście europejskim
Jarosław Michalski
Społeczne uwarunkowania współczesnej dydaktyki religii
Amadeusz Krause
Iluzja dydaktycznej sprawczości – profesjonalizacja niekompetencji
Lucyna Kopciewicz
Wytwarzanie (nie)równości płci w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Pytanie o dydaktykę „rodzajowo-inkluzywną”
Marzenna Nowicka
Socjalizacja ukryta w procesie dydaktycznym
− między wsparciem a hamowaniem rozwoju tożsamości ucznia
Z inspiracji koncepcją Jürgena Habermasa
Piotr Zamojski
Ideologiczne wymiary procesu kształcenia
a zakres problemowy dydaktyki
Jolanta Kruk
Rekonstrukcja zasady poglądowości
jako element zmiany paradygmatycznej w dydaktyce
Wojciech Siegień
O monologu Profesora, który został Pisarzem
Potrzeba paradygmatycznego skupienia na związkach działania i sensu w pedagogice
Agnieszka Nowak-Łojewska
Uwagi o edukacji w perspektywie obiektywizmu, konstruktywizmu i rekonstrukcjonizmu
Ewa Dębska
Interakcyjne wymiary kształcenia
Monika Wiśniewska-Kin
Metafory dziecięce jako inspiracja dla zmiany myślenia o nauczaniu
Joanna Garbula-Orzechowska
Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce
Ryta Suska-Wrobel
Od potoczności do nauki – próba identyfikacji samoświadomości dydaktyki biologii
Jolanta Rzeźnicka-Krupa
Inny w edukacji – transmisyjne i interpretacyjne podejście do uczenia (się)w kontekście pytań o edukację osób niepełnosprawnych
Magdalena Wawrzyniak-Śliwska
Dyskursywność autonomii edukacyjnej
Małgorzata Kowalik-Olubińska
Multikulturowy kontekst dydaktyki
Anna Sajdak
Ideologiczny spór o tożsamość dydaktyki
Aldona Zakrzewska
Jan Ámos Komeński – ponadczasowość jego idei pedagogicznych
UCZEŃ – WIEDZA – SZKOŁA
W POSZUKIWANIU PARADYGMATU
Małgorzata Żytko
Metodyczne stereotypy w edukacji elementarnej w świetle badań osiągnięć językowych i matematycznych 9-latków
Ewa Zalewska
Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech:
między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno-analitycznym
Janina Uszyńska-Jarmoc
O potrzebie budowania koncepcji uczenia się, jak się uczyć
Małgorzata Głoskowska-Sołdatow
O konstruowaniu wiedzy przez uczniów
Konstruowanie wiedzy – rozważania teoretyczne
Iwona Kopaczyńska
Imperatyw refleksyjności ucznia. Poszukiwanie teoretycznych ram opisu
Maria Groenwald
Nieoczekiwany wynik egzaminu – dlaczego zaskoczył?
Anna Wasilewska
O dydaktykę literatury z perspektywy odbiorcy
Teresa Sadoń-Osowiecka
Kierunki na widnokręgu dydaktyki geografii
W którą stronę zmierza szkolna geografia?
Mirosław Dąbrowski
Błędy uczniów jako źródło refleksji nauczyciela – na podstawie badań umiejętności matematycznych polskich trzecioklasistów
Alina Kalinowska
Wczesnoszkolna edukacja matematyczna w kontekście znaczeń nadawanych przez nauczycieli i kandydatów na nauczycieli
Iwona Majcher
Czy studentom – przyszłym nauczycielom potrzebna jest teoria pedagogiczna?
Beata Adrjan
Zreformowana polska szkoła z klimatem z przeszłości? Patologia w stylu retro
Małgorzata Sławińska
Działania na rzecz przygotowania dzieci do nauki szkolnej w oddziałach przedszkolnych 6-latków – sukcesy i zaniedbania
Urszula Szuścik
Sztuka i jej wartość w dydaktyce
Maria Kreft
Edukacja drogą radiową w Zambii jako strategia wyjścia z wykluczenia
Joanna Gruchała
Wizyta w przedszkolu Reggio Emilia w Danii
DOROSŁY W PROCESACH EDUKACYJNYCH
- PROFESJA, ROZWÓJ, RYNEK PRACY
Bogdan Gębski
Świadomość dydaktyczna nauczycieli akademickich
– refleksje o socjologicznych seminariach licencjackich i magisterskich
Lucyna Hurło
Innowacyjność w pracy zawodowej współczesnego nauczyciela w dobie globalizacji
Alicja Jurgiel
Nakaz uczenia się przez całe życie – mantra współczesnych andragogów
Joanna Ostrouch
Płciowo definiowane determinanty korzyści z wykształcenia w aspekcie uczestnictwa kobiet i mężczyzn w rynku pracy
Hanna Kędzierska
Kulturowe wzory biografii profesji nauczycielskiej
Krzysztof Gąsecki
Zmiany w gospodarce i życiu społecznym a wyzwania wobec szkoły i edukacji zawodowej
Majka Łojko
Kapitał intelektualny i kompetencje pracownicze wobec wyzwań współczesnego rynku pracy
Joanna Nowak, Urszula Sokal
Wyzwania dydaktyczne stawiane nauczycielom akademickim
Anna Kuciejczyk
Wieczne wakacje czy pole bitwy? Refleksje z badania pilotażowego dotyczącego relacji studentów i nauczycieli akademickich
Anetta Roszak-Cyrson
Edukacja dorosłych – konieczność czy wolny wybór?
Elżbieta Wołodźko
Wielowymiarowość autonomii nauczyciela akademickiego
Henryk Prus
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wobec wymagań rynku pracy Próba oceny z perspektywy nauczyciela przedmiotów zawodowych
Tomasz Nowakowski
Nowe technologie informacyjne w edukacji
– pytania o miejsce nauczyciela
Iwona Cymerman
Dialog edukacyjny – między szansą a pozorem O rozmowach ze studentami
Alicja Walenda
Nowe kompetencje potrzebne współczesnemu nauczycielowi − wybrane zagadnienia
Monika Maciejewska
Nowe tendencje w organizacji studiów doktoranckich – zwrot ku potrzebom rynku pracy
Autorzy