
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe PWN |
Format: | mobi, epub |
Ilość stron: | 248 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788301201418 |
Data: | 2025-04-04 |
Opis e-booka:
Dydaktyka – jak każda dyscyplina naukowa – wyłania się i rozwija na skrzyżowaniu własnych badań oraz innych nauk. Dla rozumienia uczenia się i nauczania szczególnie istotne są impulsy płynące z socjologii, psychologii, politologii, antropologii, a współcześnie także neuronauk. Wiedza dydaktyczna nie jest nam potrzebna jedynie do tego, by po jej śladzie interpretować zdarzenia na lekcjach i stosować rekomendowane strategie, ale staje się niezbędna, by zrozumieć własne głęboko ukryte założenia i być zdolnym do krytycznej refleksji nad nimi, a czasem też do zmiany swoich uprzednich wyborów.Proponowany podręcznik poświęcony jest próbie ustalenia zróżnicowania teoretycznego i metodologicznego, z jakim mamy do czynienia na gruncie dydaktyki. Jego celem jest wskazanie i porównanie ze sobą najważniejszych odmian myślenia dydaktycznego i związanych z nim praktyk nauczania oraz dyskusji, jakie na ich temat są toczone. Nie chodzi w nim jednak o opisanie ostatecznych rozstrzygnięć, a jedynie o umożliwienie studentom – przyszłym nauczycielom i pedagogom – zdobycie orientacji w teoriach i zjawiskach dydaktycznych, jakie można zaobserwować w krajach, w których rozwijana jest akademicka refleksja dydaktyczna i organizowane są instytucjonalne formy kształcenia.
E-book „Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 74.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Podziękowania 11
ROZDZIAŁ 1. Dydaktyka – między potocznością a nauką 13
1.1. Dydaktyczne doświadczenia potoczne 13
1.2. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa 19
1.3. Dydaktyczne spory o wiedzę i kształcenie 29
1.4. Paradygmaty w rozwoju nauki 37
1.5. Paradygmaty w dydaktyce? 42
1.6. Mapa paradygmatów dydaktycznych 53
ROZDZIAŁ 2. Paradygmaty obiektywistyczne 59
2.1. Dydaktyka normatywna 63
2.2. Dydaktyka instrukcyjna 80
2.3. Neurodydaktyka 94
ROZDZIAŁ 3. Paradygmaty interpretatywno-konstruktywistyczne 111
3.1. Dydaktyka humanistyczna 116
3.2. Dydaktyka konstruktywistyczna 131
3.2.1. Między konstruktywistyczną dydaktyką rozwojowo-poznawczą a socjokulturową 144
3.3. Dydaktyka konektywistyczna 167
ROZDZIAŁ 4. Paradygmaty transformatywne 187
4.1. Dydaktyka krytyczna 196
4.2. Dydaktyka libertariańska 220
Bibliografia 261
Indeks nazwisk 271
Indeks rzeczowy 275