Panoptikum. Sztuka, nauka, wyobraźnia. Studia ofiarowane Profesorowi Andrzejowi Pieńkosowi z okazji 60. urodzin
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Neriton |
Rok wyd.: | 2023 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 600 s. |
Wymiar: | 167x235 mm |
EAN: | 9788367245197 |
ISBN: | 978-83-67245-19-7 |
Data: | 2023-02-10 |
Opis książki:
Panoptikum – zbiór osobliwości, ciekawostek, rzeczy dziwnych, rzadkich i przyciągających uwagę. Metaforyczny tytuł ujmuje szeroki obszar humanistycznej refleksji na temat malarstwa, grafiki, architektury, rzeźby, kolekcjonerstwa, krytyki artystycznej, studiów muzealnych, teatru i podróżowania. W tomie znalazło się ponad 40 artykułów polskich i zagranicznych badaczy, reprezentujących środowiska akademickie i muzealne, podejmujących dialog z myślą o sztuce Profesora Andrzeja Pieńkosa, któremu dedykowana jest księga.
Książka "Panoptikum. Sztuka, nauka, wyobraźnia. Studia ofiarowane Profesorowi Andrzejowi Pieńkosowi z okazji 60. urodzin" - praca zbiorowa - oprawa miękka - Wydawnictwo Neriton. Książka posiada 600 stron i została wydana w 2023 r. Cena 61.16 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Tabula gratulatoria
Panoptikum
Krzysztof Pomian, Les collections : une histoire politique et sociale
Małgorzata Karpińska, Sztuka w dzienniczkach z podróży ks. Adama Jerzego Czartoryskiego 1819– 1828 – 27
Monika Rekowska, Wojciech Nowakowski, „Il faut se défier d’un dessin que l’amour de l’extraordinaire ou des elegances a fait embellir…” O wartości rysunków i rycin w badaniach nad przeszłością
Krzysztof Skwierczyński, Kolekcjoner kości. O popycie, podaży i potrzebie posiadania relikwii
Aleksandra Sulikowska-Bełczowska, „Spoglądam na ciebie, grobie”. O spotkaniu pewnego mnicha ze zwłokami Aleksandra Wielkiego
Antoni Ziemba, Przedniebie w lesie. Domysły i wymysły, czyli dwa słowa o Tablicy z Marią oraz świętymi Perpetuą i Felicytą
Joanna Kilian-Michieletti, Dante. Zgubiona droga
Grażyna Jurkowlaniec, Johann Heinrich Merck i czaszka nosorożca albo przypis do przedostatniej przygody czterdziestopięcioletniego mężczyzny
Joanna Sikorska, Obsesje mizoginiczne i parodia w rycinach Ursa Grafa
Karolina Mroziewicz, Powtórzenia, modyfikacje i nowe funkcje tzw. Orła Tretera. Recepcja Reges Poloniae we Francji w pierwszej ćwierci
XVII w.
Michał Wardzyński, Rzeźba późnobarokowa w przestrzeni publicznej w centralnej Małopolsce. Fenomen pińczowskiej pracowni Václava Beránka
Mariusz Smoliński, Tadeusza Kuntzego dialog z rzymskim obrazem: Giacomo Zoboli i Nawiedzenie w warszawskim kościele Wizytek
Caroline Tureck, Le portrait de Marie-Thérèse Geoffrin attribué à Louis Marteau. État de la question : genèse, historiographie et diffusion
Konrad Niemira, Jutrzenka i Eros
Jakub Sito, Anna Maria Redtlerin – artystka. Nieznany rozdział z dziejów twórczości kobiet w Polsce XVIII w.
Zbigniew Michalczyk, Maska pośmiertna i nagrobek Jerzego Henryka Butzaua, hajduka Stanisława Augusta
Ryszard Kasperowicz, Bracia Schleglowie i ich galerie arcydzieł
Dorota Kownacka-Rogulska, Wackenroder z nocnej szafki
Tadeusz Cegielski, Doświadczenie absolutu w literaturze i plastyce biedermeieru. Rzut oka na problematykę
Kamilla Pijanowska, „Smukła, wysoka, w białej sukni, przypominająca najpiękniejsze postacie aniołów”… Obraz Félixa- Josepha Barriasa Śmierć Fryderyka Chopina
Izabela Kopania, Szczególnego rodzaju wystawa. Bliźnięta syjamskie w Warszawie
Agnieszka Bagińska, Syreny Północy, odaliski i egipskie chłopki. Tożsamość i recepcja malarstwa Elisabeth Jerichau- Baumann
Agnieszka Rosales Rodríguez, „Pod tą czarną skórą krąży krew”. Studium modelki Anny Bilińskiej w perspektywie postkolonialnej
Michał Haake, Jacka Malczewskiego Chrystus i Samarytanka (1911), czyli o sile obrazu
Iwona Danielewicz, Malczewski w Paryżu
Anna Wierzbicka, Jan Topass – „subtelny krytyk literacki i artystyczny”
Katarzyna Nowakowska-Sito, Henryk Kuna i salon Heleny Rubinstein: 126 rue du Faubourg Saint-Honoré
Piotr P. Czyż, Pomiędzy matrycą a papierem. Eksperymenty z płytami graficznymi Feliksa Jabłczyńskiego – grafika, który pozostał malarzem
Tomasz Dziewicki, Kirchner i Witkacy: żywoty równoległe
Julia Harasimowicz, Batik jawajski, globalizacja i sprawa polska. Próba ujęcia materialistycznego
Anna Krawczyk, Odszyfrować Obraz. O dramacie Józefa Czechowicza w kontekście międzywojennej kolonii artystycznej w Kazimierzu Dolnym
Jakub Adamski, Czy architektura gotycka około roku 1300 mogła być „nowoczesna” i „awangardowa”?
Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk, Architektura Szkoły Głównej Warszawskiej 1862–1869
Jan M. Nowicki, Gotyckie sklepienia, górskie kryształy i zakopiańskie zaciosy. O rozumieniu tradycji narodowej w architekturze polskiej ekspozycji na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa z 1925 r.
Petra Ten-Doesschate Chu, The Benedick: A House of Art in Gilded-Age New York and its Legacy
Marek Czapelski, Kilka uwag o drukowanych relacjach z międzynarodowych kontaktów polskich architektów około 1956 r.
Wojciech Głowacki, Przypadek czy świadomy dialog? O dawnych rzeźbach we współczesnych wnętrzach sakralnych
Mateusz Salwa, Krajobraz jako dzieło sztuki, czyli co zostało z osiemnastowiecznej estetyki ogrodów
Kamil Kopania, Artyści plastycy w polskim teatrze lalek po II wojnie światowej
Jarosław Kilian, Lew iluzoryczny, czyli scenografia jako wehikuł teatru
Gabriela Świtek, Kamienne drzwi w weneckim pałacu-muzeum
Dario Gamboni, Kinetic Devotions to Artists’ Houses and Gardens
Tomasz F. de Rosset, Rzecz jako dzieło: (nie)artystyczność sztuki na wystawie i w kolekcji
Monika Czekanowska-Gutman, Między Opłakiwaniem a Hiobem. Obrazowanie cierpienia w powojennej sztuce Marca Chagalla
Lechosław Lameński, Z dziejów jednej znajomości. Tomasz Oskar Sosnowski i Fiodor Berg