Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej
Marjorie Perloff
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Ossolineum |
Rok wyd.: | 2018 |
Oprawa: | Miękka ze skrzydełka |
Ilość stron: | 344 s. |
Wymiar: | 140x220 mm |
EAN: | 9788365588654 |
ISBN: | 978-83-6558-865-4 |
Data: | 2018-11-06 |
Opis książki:
Marjorie Perloff Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej
Przekład Maciej Płaza
Posłowie Adam Lipszyc
Trudno znaleźć dziś w świecie zachodnim krytyka literackiego, którego każda kolejna książka okazywałaby się pozycją tak opiniotwórczą, jak teksty Marjorie Perloff. Jej monografie pozwalają zrozumieć rodowód, rozwój i znaczenie ogromnych połaci literatury - od wczesnego modernizmu po współczesność, od poezji po prozę, teatr i sztuki wizualne. Badaczka śledzi zarówno źródła, jak i ewolucję szeroko pojętej literatury modernistycznej. W Ostrzu ironii, swojej najnowszej książce, przywraca pamięć o nieco zaniedbanej, lecz niesłychanie ważnej formacji europejskich twórców. Przybliża sześciu pisarzy, których talent objawia się w okresie rozpadu monarchii austro-węgierskiej: Karla Krausa, Josepha Rotha, Roberta Musila, Eliasa Canettiego, Paula Celana i Ludwiga Wittgensteina. Bohaterów Perloff łączy podobne doświadczenie: pochodzą z wielokulturowych społeczności, czasem także z peryferii dawnej monarchii. W państwie powstałym na jej gruzach bywają postrzegani jako obcy. W ich wypadku ironia nie jest wyłącznie cechą stylu, to zarazem forma obrony i subtelne narzędzie poznania gwałtownie zmieniającego się świata.
Wpływ Perloff wykroczył dawno poza ramy życia naukowego. Jej praktykę pisarską należy już teraz widzieć jako jednolity, rozwijany w formie eseistycznej namysł nad rolą modernistycznego eksperymentu w kształtowaniu się współczesnej międzynarodowej świadomości artystycznej i kulturowej.
Kacper Bartczak
Jest to książka naprawdę świetna, którą powinni bezzwłocznie przeczytać wszyscy, którym leży na sercu idea obecnej i przyszłej Europy. Na pierwszy rzut oka, istotnie, dotyczy ona trochę pomijanej w anglosaskim świecie, austriackiej odmiany modernizmu, silnie związanej z kulturą sprzed I wojny światowej, na której reprezentantów autorka wybrała sześciu pisarzy. Jednak zaraz staje się jasne, że chodzi o coś więcej niż tylko o uzupełnienie poważnej krytycznoliterackiej luki; mamy do czynienia z niezwykle interesującą próbą zdefiniowania modernizmu jako idei, której nie da się oddzielić od pewnej konkretnej wizji Europy - wielokulturowej i wielojęzycznej monarchii habsburskiej.
Barbara Kopeć-Umiastowska
Marjorie Perloff (1931) - amerykańska krytyczka i historyczka literatury, eseistka. Urodzona w Wiedniu, który opuściła w roku 1938. Wybitna znawczyni literatury XX i XXI wieku, zwłaszcza awangardowej. Emerytowana profesor Stanford University. Autorka dziewiętnastu książek, z których każda wpływała na dyskusje literaturo- i kulturoznawcze nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na świecie. Jej najważniejsze tomy to: Frank O Hara: Poet Among Painters (1977), The Poetics of Indeterminacy (1981), Radical Artifice (1994), Wittgenstein s Ladder (1996), Modernizm XXI wieku (2002; wyd. pol. 2012), Unoriginal Genius (2010) oraz ukazujące się właśnie Ostrze ironii (2016). Za wydaną w 2004 roku książkę Differentials: Poetry, Poetics, Pedagogy otrzymała Nagrodę Warrena-Brooksa przyznawaną w dziedzinie krytyki literackiej.
Książka "Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej" - Marjorie Perloff - oprawa Miękka ze skrzydełka - Wydawnictwo Ossolineum. Książka posiada 344 stron i została wydana w 2018 r.