Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Naukowa |
Rok wyd.: | 2002 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 345 s. |
Wymiar: | 135x210 mm |
EAN: | 9788388164354 |
ISBN: | 83-88164-35-X |
Data: | 2001-01-05 |
Opis książki:
"Od Boecjusza "osoba" uchodziła za nomen dignitatis, to znaczy za pojęcie z konotacjami aksjologicznymi. Od Kanta stało się ono centralnym pojęciem w uzasadnianiu praw człowieka.
W ostatnich latach funkcja tego pojęcia uległa wszakże zasadniczej zmianie. Pojęcie osoby zaczęło nagle odgrywać kluczową rolę w destrukcji twierdzenia, że ludzie mają coś takiego jak prawa już dlatego, że są ludźmi. Ludzie mają teraz mieć prawa [...] tylko o tyle, o ile są osobami. Nie wszyscy jednak [...] są osobami. Nie są nimi [...] gdy brak im cech, z racji których w większości przypadków ludzi nazywamy osobami [...] nie są osobami małe dzieci, debile, również ludzie dotknięci starczą demencją, [...] śpiący i czasowo pozbawieni świadomości. [...]
Publiczne oburzenie, jakie wywołały te twierdzenia, nie powinno przysłonić faktu pojawienia się teoretycznego zakłopotania. Nie jest to nic niezwykłego w przypadkach, gdy kulturowe oczywistości, które dotąd wydawały się nie potrzebować wyjaśnienia, zostają nagle zakwestionowane. [...] Arystoteles, hermeneutyk greckiego may of life, sądził wprawdzie, że ten, kto twierdzi, że wolno zabić własną matkę, potrzebuje napomnienia, a nie argumentów. Sokrates był jednak wdzięczny tym, którzy prowokując wymuszali głębsze uzasadnienie intuicyjnych oczywistości. Niektóre oczywistości okazują się wówczas nieuzasadnione i.przestają być tak oczywiste.
Czy wszyscy ludzie są osobami [...] Osoby są Indywiduami w sposób wyjątkowy. Właśnie dlatego uznanie kogoś za osobę nie jest zależne od występowania w konkretnym przypadku określonych cech, lecz wyłącznie od przynależności do gatunku. Ten paradoks jest jednym z wyników rozważań przeprowadzonych w tej książce. Chociaż impulsem do nich było wspomniane wyzwanie rzucone naszej kulturowej tradycji wraz z jej rozwiniętą świadomością człowieczeństwa i praw człowieka, to jednak nie należy ich rozumieć jako apologetyki tejże tradycji. Ta właśnie tradycja ukształtowała bowiem również przesłanki swej własnej destrukcji, szczególnie przez oddzielenie i odizolowanie świadomości i podmiotowości od pojęcia życia. Tymczasem życie nie jest cechą czy własnością, która określonemu typowi bytu raz przysługuje, a innym razem nie. "0tóż istnieć znaczy dla jestestw żywych -jak pisał Arystoteles - to samo, co żyć. Osoby są istotami żyjącymi".
Książka "Osoby. O róznicy między czymś a kimś" - Robert Spaemann - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Naukowa. Książka posiada 345 stron i została wydana w 2002 r.
Spis treści:
Robert Spaemann
a współczesny spór o pojęcie osoby
Osoby
Wprowadzenie
Dlaczego mówimy o osobach?
Dlaczego osoby nazywamy osobami?
O identyfikowaniu osób
Negatywność
Intencjonalność
Transcendencja
Fikcja
Religia
Czas
Śmierć ifuturum exactum
Niezależność od kontekstu
Bycie podmiotów
Dusze
Sumienie
Uznanie
Wolność
Obiecywanie i przebaczanie
Czy wszyscy ludzie są osobami?
Słownik terminologiczny
Indeks osób
Indeks pojęć i terminów
Nota biograficzna
Publikacje Roberta Spaemanna