Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności od wieku
Rafał Lawendowski

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 300 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375876932 |
Data: | 2025-03-26 |
Opis e-booka:
Łacińska sentencja „De gustibus (et coloribus) non est disputandum”, której źródło jest nieznane (prawdopodobnie była średniowieczną formułą scholastyczną), w wolnym tłumaczeniu mówi, iż gust nie podlega dyskusji lub szerzej, że o gustach się nie rozmawia, a dyskusje dotyczące osobistych gustów prowadzą do niczego. Mimo tego, od zawsze trwały polemiki i rozważania dotyczące gustów, które nie ominęły także świata psychologii muzyki. Współczesny człowiek zanurzony jest w morzu muzyki jak nigdy dotąd w historii. Wszechobecność muzyki oraz wielość gatunków i stylów muzycznych, z jakimi się spotykamy na co dzień daje szansę, co więcej, zmusza do dokonywania wyborów. Jak zatem słuchacz odróżnia pojęcia „lubię” i „nie lubię” w kontekście muzyki? Co stanowi tą wielce indywidualną miarę przykładaną do twórców i ich dzieł? Na jakiej zasadzie słuchacze wybierają, mając przed sobą nieskończoną liczbę alternatyw muzycznych?Przywołana wcześniej formuła zawierała myśl, że nie przypadkowe cechy rzeczy, lecz ich istota jest przedmiotem filozofii. Pytając o mechanizm wyjaśniający, dlaczego słuchamy, tego, czego słuchamy stajemy przed wyłaniającą się kwestią samej przyczyny, czyli w tym przypadku, problemem preferencji muzycznych. Prezentowana książka opiera się na założeniu, iż osobowość manifestuje się w wyborach muzycznych człowieka, a preferencje muzyczne znajdują swoje źródło w strukturze osobowości. Tym samym prezentowana książka daje możliwość obcowania ze starymi pytaniami, ale także, co najważniejsze, nowymi odpowiedziami. Celem pracy była próba opisania preferencji muzycznych w kontekście wyodrębnionych przez R. B. Cattella cech osobowości, wyjaśnienie związku między preferencjami a cechami osobowości, zbadanie siły tej relacji w trzech grupach wiekowych, a także próba zbudowania modeli, które pomogą przewidywać preferencje muzyczne u osób charakteryzujących się określonymi wymiarami osobowości. Do pomiaru zmiennych niezależnych wykorzystany został kwestionariusz osobowościowy Cattella (The 16 Personality Factors Test) w autoryzowanym opracowaniu polskim Kucharskiego (2004). Natomiast do pomiaru zmiennych zależnych posłużył adaptowany do potrzeb badania Krótki Test Preferencji Muzycznych (Short Test of Music Preferences - STOMP) Goslinga i Rentfrowa (2003) oraz Test Prób Muzycznych własnego autorstwa.
Książka składa się z dziesięciu rozdziałów, w tym trzech o charakterze teoretycznym, stanowiących przegląd literatury przedmiotu, jeden (IV) dotyczy metodologii badań własnych, a pięć rozdziałów poświęconych jest analizie wyników badań własnych (V – IX ). W teoretycznej części pracy wyodrębniono rozdziały poświęcone kolejno:
a) roli preferencji muzycznych w życiu współczesnego człowieka i złożoności badań nad tym zagadnieniem,
b) poza osobowościowym (biologicznym, rodzinnym, kulturowym, edukacyjnym) uwarunkowaniom preferencji muzycznych
c) osobowościowym uwarunkowaniom preferencji.
Ostatni rozdział, dziesiąty, zawiera dyskusję wyników i wnioski końcowe.
E-book „Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności od wieku” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 39.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Rozdział I
Rola upodobań muzycznych w życiu człowieka ... 17
1.1. Powszechność i znaczenie preferencji muzycznych .. 17
1.2. Pojęcie preferencji muzycznych ... 35
1.3. Złożoność badań nad preferencjami muzycznymi . 38
Rozdział II
Rozwojowe uwarunkowania preferencji muzycznych człowieka .. 53
2.1. Biologiczne uwarunkowania preferencji muzycznych . 58
2.1.1. Genetyczne uwarunkowania preferencji muzycznych .. 66
2.1.2. Neuropsychologiczne uwarunkowania
preferencji muzycznych .. 67
2.2. Rodzinne uwarunkowania preferencji muzycznych . 71
2.3. Edukacyjne uwarunkowania preferencji muzycznych . 75
2.4. Kulturowe uwarunkowania preferencji muzycznych ... 78
Rozdział III
Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych ... 89
3.1. Pojęcie osobowości .. 89
3.2. Założenia teorii czynnikowej . 90
3.2.1. Struktura osobowości według teorii Raymonda B. Catttella 90
3.2.2. Preferencje muzyczne w ujęciu Raymonda B. Cattella .. 97
3.3. Preferencje muzyczne w świetle wybranych
wymiarów osobowości .. 100
Rozdział IV
Metodologiczne założenia badań własnych .. 107
4.1. Problematyka badań ... 107
4.2. Cel badań ... 110
4.3. Pytania badawcze . 110
4.4. Zmienne i ich operacjonalizacja ... 111
4.5. Narzędzia badawcze ... 112
4.5.1. 16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości
(16 Personality Factors Test) Raymonda B. Cattella .. 114
4.5.2. Kwestionariusz danych socjometrycznych oraz sytuacji
kontaktu człowieka z muzyką . 115
4.5.3. Krótki Test Preferencji Muzycznych
(STOMP – Short Test Of Music Preferences)
Petera Rentfrowa i Samuela Goslinga – polska adaptacja
autorstwa Rafała Lawendowskiego . 115
4.5.4. Test Prób Muzycznych w opracowaniu
Rafała Lawendowskiego . 134
4.6. Strategia analizy statystycznej .. 158
4.7. Procedura badania ... 160
4.8. Charakterystyka badanej grupy ... 160
Rozdział V
Zależność między preferencjami deklaratywnymi
a doświadczanymi – wyniki badań własnych . 165
5.1. Współzależność preferencji deklaratywnych i doświadczanych . 166
5.2. Zbieżność versus rozbieżność preferencji deklaratywnych
i doświadczanych w kontekście wieku .. 167
5.3. Preferencje deklaratywne a doświadczane w kontekście
ogółu badanej próby ... 168
5.4. Preferencje deklaratywne a doświadczane w kontekście
wyodrębnionych grup wiekowych .. 169
5.5. Analiza różnic między preferencjami deklaratywnymii
doświadczanymi w kontekście wieku, płci
oraz gatunków muzycznych ... 172
Rozdział VI
Próba wyodrębnienia i klasyfikacji typów preferencji muzycznych . 177
6.1. Analiza jakościowa składowych doświadczania muzyki . 177
6.2. Skupienia typów preferencji muzycznych wyróżnionych
ze względu na doświadczaną muzykę ... 181
6.3. Związek typów preferencji muzycznych z warunkami
doświadczania muzyki .. 185
6.4. Związek między typem preferencji muzycznych a deklaracjami
upodobań względem podstawowych gatunków muzycznych . 187
6.5. Skupienia preferencji muzycznych a ich charakterystyka
w kontekście cech muzyki ... 190
6.6. Skupienia preferencji muzycznych a cechy osobowości . 192
Rozdział VII
Ilościowa analiza związku cech osobowości
z poziomem preferencji deklaratywnych i doświadczanych. . 197
Rozdział VIII
Wiek jako dyskretny moderator wpływu osobowości
na preferencje muzyczne ... 217
8.1. Wiek jako dyskretny moderator liniowych zależności
między preferencjami muzycznymi a osobowością .. 217
8.1.1. Siła wpływu poszczególnych cech osobowości
na preferencje doświadczane w konkretnych
grupach wiekowych .. 219
8.1.2. Siła wpływu poszczególnych cech osobowości
na preferencje deklaratywne w konkretnych
grupach wiekowych .. 234
Rozdział IX
Uwarunkowania preferencji muzycznych – analiza przyczynowości
poprzez modelowanie równań strukturalnych oraz próba
utworzenia jednolitego modelu teoretyczno-statystycznego .. 249
Rozdział X
Dyskusja wyników i wnioski końcowe ... 261
10.1. Dyskusja wyników . 261
10.2. Wnioski końcowe ... 276
Zakończenie ... 281
Bibliografia ... 285
Spis schematów ... 299
Spis tabel ... 301
Spis wykresów ... 303
Aneks ... 305
Załącznik 1 .. 305
Załącznik 2 .. 307
Załącznik 3 . 309