pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Osoba i zabawa. Elementy filozofii i pedagogiki zabawy

Autor książki:

Justyna Truskolaska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Oprawa: miękka
Ilość stron: 298 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788373636163
ISBN: 978-83-7363-616-3
Data: 2007-11-19
Cena wydawcy: 20.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

WPROWADZENIE

ROZDZIAŁ I
HISTORIA I POJĘCIA ZABAWY

1. Historyczny rozwój zabawy
1.1. Społeczeństwa pierwotne - aktywność i wspólnotowość
1.2. Starożytność
1.3. Średniowiecze - dorośli jak dzieci
1.4. Wiek XVI-XVIII - zabawa w kręgu towarzyskim
1.5. Przełom XIX-XX wieku - zapowiedź nowej epoki
1.6. Wiek XX - Kryzys wspólnotowości i aktywności ludycznej

2. Rodzaje i definicje zabawy
2.1. Zabawa zwierząt - zabawa ludzi
2.2. Zabawa dzieci i dorosłych
2.3. Podstawowe definicje zabawy
2.4. Porównanie pojęć: "zabawa", "gra", "sztuka", "rozrywka"
2.5. Określenie pojęcia "zabawa"


ROZDZIAŁ II
ZABAWA JAKO ZJAWISKO PSYCHOLOGICZNO-SOCJOLOGICZNE

1. Zabawa w aspekcie psychologicznym
1.1. Rozwój zabaw od dziecięctwa do dorosłości
1.2. Funkcje zabaw- potrzeby, które zaspokaja zabawa
1.3. Mechanizmy wychowawcze zachodzące podczas bawienia się

2. Zabawa w aspekcie społeczno-kulturowym
2.1. Zabawa a grupa
2.2. Zabawa w społeczeństwie
2.3. Kulturotwórcza rola zabawy


ROZDZIAŁ III
ZABAWA W ŚWIETLE FILOZOFII PERSONALISTYCZNEJ

1. Człowiek jako osoba
1.1. Rodzaje personalizmu
1.2. Właściwości osoby ludzkiej
1.3. Ujawnienie osoby przez czyn
1.4. Zabawa jako czyn

2. Osoba i jej rozwój
2.1. Rozwój następstwem potencjalności
2.2. Wartość osoby
2.3. Moralne źródło rozwoju osoby. Transcendencja i integracja osoby w czynie
2.4. Samostanowienie drogą rozwoju
2.5. Zabawa jako samostanowienie

3. Osoba we wspólnocie
3.1. Otwartość na drugiego - fundamentem wspólnoty
3.2. Dobro wspólne
3.3- Uczestnictwo
3.4. Zabawa jako uczestnictwo


ROZDZIAŁ IV
ZABAWA JAKO CZYNNIK WYCHOWAWCZY

1. Zabawa w wychowaniu w świetle podstawowych tez personalizmu
1.1. Aplikacja tez antropologiczno-etycznych do sfery ludyzmu
1.2. Ciągłość procesu wychowania
1.3. Miejsce zabawy w wychowaniu
1.4. Samowychowanie a zabawa
1.5. Cechy dobrej zabawy

2. Przykłady współczesnych propozycji zastosowania zabawy w wychowaniu
2.1. Harcerstwo
2.2. Akademia Młodzieżowa
2.3. Uniwersytet Trzeciego Wieku
2.4. Pedagogika zabawy


PODSUMOWANIE

BIBLIOGRAFIA



Książka "Osoba i zabawa. Elementy filozofii i pedagogiki zabawy" - Justyna Truskolaska - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL.