podręcznik:
Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu
autor:
Jan Grad, Urszula Kaczmarek
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2005 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 297 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323214717 |
ISBN: | 83-232-1471-9 |
Data: | 2001-01-24 |
Cena wydawcy: 53.80 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Skrypt dla studentów kulturoznawstwa. Przedstawia aktualne tendencje związane z organizacją i zarządzaniem kulturą. Autorzy odwołują się do modeli europejskich, rozpatrują uczestnictwo w kulturze, pewne rozwiązania widzą w aktywizacji społeczeństwa, w animacji społeczno-kulturalnej.
Wydanie poszerzono o Aneks na płycie CD, zawierający teksty ustaw i dokumentów rządowych obowiązujących w dziedzinie kultury.
Książka "Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu" - Jan Grad, Urszula Kaczmarek - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 297 stron i została wydana w 2005 r.
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Kultura - uczestnictwo w kulturze - upowszechnianie kultury (rozumienie pojęć) (Jan Grad)
1. "Zachowanie" i "ideacyjne" koncepcje kultury
1.1 Tradycja jako kultura zastana
2. Pojęcia uczestnictwa w kulturze
3. Upowszechnianie kultury
Literatura
ROZDZIAŁ II
Uczestnictwo w kulturze artystycznej społeczeństwa polskiego i jego uwarunkowania (Jan Grad)
1. Stan aktywności kulturalnej Polaków
2. Uwarunkowania uczestnictwa kulturalnego w świetle badań socjologicznych
2.1. Zagadnienie determinant partycypacji w kulturze
2.2. Społeczno-kulturowe uwarunkowania aktywności kulturalnej
2.2.1. Instytucjonalne i techniczno-organizacyjne czynniki określające stan uczestnictwa kulturalnego
2.2.2. Ekonomiczne determinanty aktywności kulturalnej
2.2.3. Czas wolny a partycypacja w kulturze artystycznej
2.2.4. Orientacje aksjologiczno-światopoglądowe a zakres i poziom kontaktów z kulturą
2.2.5. Wzór "człowieka kulturalnego" w społeczeństwie polskim
2.2.6. Rodzinne i środowiskowe tradycje aktywności kulturalnej
2.2.7. Szkolna edukacja kulturalna jako podstawowy czynnik kształtujący zakres i poziom partycypacji w kulturze artystycznej
2.2.8. Płeć i wiek - społeczno-kulturowe czynniki warunkujące i różnicujące kontakty kulturalne
2.3. Indywidualno-podmiotowe uwarunkowania kontaktów z kulturą
2.3.1. Potrzeby kulturalne
2.3.2. Zainteresowania kulturalne
2.3.3. Upodobania i zamiłowania kulturalne
2.3.4. Wrażliwość (dyspozycja) estetyczna
2.3.5. Kompetencja kulturowa
Literatura
ROZDZIAŁ III
Animacja społeczno-kulturalna (Urszula Kaczmarek)
1. Czas wolny i jego organizacja
1.1. Mechanizmy związane z powstaniem czasu wolnego
1.2. Pojęcie czasu wolnego
1.3. Pedagogika czasu wolnego
1.4. Kultura czasu wolnego
1.5. Funkcje czasu wolnego
1.6. Czas wolny w Polsce
Literatura
2. Animacja społeczno-kulturalna
2.1. Definicje, koncepcje animacji społeczno-kulturalnej
2.2. Zadania animacji
2.3. Schematy programowania imprezy
2.4. Dziesięć myśli na temat animacji dużych grup
2.5. Animator
Literatura
3. Pedagogika zabawy - inny styl wychowania
Literatura
4. Edukacja kulturalna
Literatura
4.1. Muzeum a edukacja kulturalna
Literatura
4.2. Miejsce krajoznawstwa i turystyki w edukacji kulturalnej 5. Formy i metody pracy kulturalnej
5.1. Organizowanie i prowadzenie gier i zabaw (garść uwag metodycznych)
5.2. Scenariusz imprezy
5.3. Podstawowe formy i metody pracy kulturalno-oświatowej
ROZDZIAŁ IV
Organizacja i zarządzanie instytucjami kultury (Urszula Kaczmarek) 1. Pojęcie i koncepcje polityki kulturalnej
1.1. UNESCO i polityka kulturalna
1.2. Stanowisko Rady Europy wobec kultury
2. Koncepcje polityki kulturalnej w wybranych krajach europejskich
2.1. Scentralizowany model upowszechniania kultury
2.2. Model względnej równowagi między elementami centralizacji i decentralizacji systemu
2.3. Zdecentralizowane systemy polityki kulturalnej
Literatura
ROZDZIAŁ V
Polska rzeczywistość kulturowa po 1989 roku (Urszula Kaczmarek)
1. Polska polityka kulturalna po roku 1989
2. Nowe zasady finansowania kultury
Literatura
3. Porządkowanie sektora publicznego w kulturze
3.1. Kategoryzacja instytucji kulturalnych
3.2. Prawne aspekty działalności kulturalnej
3.3. Inicjatywy oddolne związane z alokacją środków publicznych
3.4. Rola ekspertów czy ciał społecznych jako doradców, opiniodawców itp. Literatura
Informacja o płycie CD
ROZDZIAŁ I
Kultura - uczestnictwo w kulturze - upowszechnianie kultury (rozumienie pojęć) (Jan Grad)
1. "Zachowanie" i "ideacyjne" koncepcje kultury
1.1 Tradycja jako kultura zastana
2. Pojęcia uczestnictwa w kulturze
3. Upowszechnianie kultury
Literatura
ROZDZIAŁ II
Uczestnictwo w kulturze artystycznej społeczeństwa polskiego i jego uwarunkowania (Jan Grad)
1. Stan aktywności kulturalnej Polaków
2. Uwarunkowania uczestnictwa kulturalnego w świetle badań socjologicznych
2.1. Zagadnienie determinant partycypacji w kulturze
2.2. Społeczno-kulturowe uwarunkowania aktywności kulturalnej
2.2.1. Instytucjonalne i techniczno-organizacyjne czynniki określające stan uczestnictwa kulturalnego
2.2.2. Ekonomiczne determinanty aktywności kulturalnej
2.2.3. Czas wolny a partycypacja w kulturze artystycznej
2.2.4. Orientacje aksjologiczno-światopoglądowe a zakres i poziom kontaktów z kulturą
2.2.5. Wzór "człowieka kulturalnego" w społeczeństwie polskim
2.2.6. Rodzinne i środowiskowe tradycje aktywności kulturalnej
2.2.7. Szkolna edukacja kulturalna jako podstawowy czynnik kształtujący zakres i poziom partycypacji w kulturze artystycznej
2.2.8. Płeć i wiek - społeczno-kulturowe czynniki warunkujące i różnicujące kontakty kulturalne
2.3. Indywidualno-podmiotowe uwarunkowania kontaktów z kulturą
2.3.1. Potrzeby kulturalne
2.3.2. Zainteresowania kulturalne
2.3.3. Upodobania i zamiłowania kulturalne
2.3.4. Wrażliwość (dyspozycja) estetyczna
2.3.5. Kompetencja kulturowa
Literatura
ROZDZIAŁ III
Animacja społeczno-kulturalna (Urszula Kaczmarek)
1. Czas wolny i jego organizacja
1.1. Mechanizmy związane z powstaniem czasu wolnego
1.2. Pojęcie czasu wolnego
1.3. Pedagogika czasu wolnego
1.4. Kultura czasu wolnego
1.5. Funkcje czasu wolnego
1.6. Czas wolny w Polsce
Literatura
2. Animacja społeczno-kulturalna
2.1. Definicje, koncepcje animacji społeczno-kulturalnej
2.2. Zadania animacji
2.3. Schematy programowania imprezy
2.4. Dziesięć myśli na temat animacji dużych grup
2.5. Animator
Literatura
3. Pedagogika zabawy - inny styl wychowania
Literatura
4. Edukacja kulturalna
Literatura
4.1. Muzeum a edukacja kulturalna
Literatura
4.2. Miejsce krajoznawstwa i turystyki w edukacji kulturalnej 5. Formy i metody pracy kulturalnej
5.1. Organizowanie i prowadzenie gier i zabaw (garść uwag metodycznych)
5.2. Scenariusz imprezy
5.3. Podstawowe formy i metody pracy kulturalno-oświatowej
ROZDZIAŁ IV
Organizacja i zarządzanie instytucjami kultury (Urszula Kaczmarek) 1. Pojęcie i koncepcje polityki kulturalnej
1.1. UNESCO i polityka kulturalna
1.2. Stanowisko Rady Europy wobec kultury
2. Koncepcje polityki kulturalnej w wybranych krajach europejskich
2.1. Scentralizowany model upowszechniania kultury
2.2. Model względnej równowagi między elementami centralizacji i decentralizacji systemu
2.3. Zdecentralizowane systemy polityki kulturalnej
Literatura
ROZDZIAŁ V
Polska rzeczywistość kulturowa po 1989 roku (Urszula Kaczmarek)
1. Polska polityka kulturalna po roku 1989
2. Nowe zasady finansowania kultury
Literatura
3. Porządkowanie sektora publicznego w kulturze
3.1. Kategoryzacja instytucji kulturalnych
3.2. Prawne aspekty działalności kulturalnej
3.3. Inicjatywy oddolne związane z alokacją środków publicznych
3.4. Rola ekspertów czy ciał społecznych jako doradców, opiniodawców itp. Literatura
Informacja o płycie CD