Olimp. Ideał - doskonałość - absolut
Maria Cieśla-Korytowska, Iwona Puchalska
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 556 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323337577 |
ISBN: | 978-83-233-3757-7 |
Data: | 2014-12-03 |
Opis książki:
We wszystkich czasach, miejscach i kulturach istniały jakieś wyobrażenia doskonałości - zarówno człowieka (doskonałość estetyczna, etyczna), jak zbiorowości (idealna rodzina, idealne społeczeństwo, idealne państwo), a nawet metafizyki czy eschatologii. Przedstawiano idealne miejsca (Olimp, Eden), czasy (złoty wiek, Królestwo Boże), stany (olśnienie, natchnienie, nirwana), doskonałe postaci (bóstwa, anioły). Różnymi, często skrajnie odmiennymi sposobami dążono do osiągnięcia doskonałości, zrealizowania ideału. Inaczej doskonałość osiągnąć chcieli anachoreci, inaczej derwisze, jeszcze inaczej święci, filozofowie lub poeci. Bywały ideały szlachetne - i niebezpieczne; ideologie utopijne i zbrodnicze.
Ta rozmaitość wyobrażeń ideału, doskonałości przejawia się we wszystkich dziedzinach myśli i dziełach wyobraźni: w religii, filozofi i, poezji, sztuce, muzyce, a nawet w działalności praktycznej (idealna budowla, najwspanialszy ogród, najdoskonalszy przedmiot), w sposobie życia i postępowania.
Również język zachował określenia, które wprost odnoszą się do idealnego charakteru (doskonałości) ludzi (święty, heros, mistrz), przedmiotów, zdarzeń lub przymiotów. Niniejszy tom ma na celu skonfrontowanie z sobą przynajmniej niektórych z tych wyobrażeń i sposobów ich przedstawiania, a także podjęcie refleksji nad tym, czy i jak zmieniają się one z biegiem czasu lub wraz ze zmianą miejsca, czy i w jaki sposób zależne są od zasad, na podstawie których człowiek tworzy sobie jakiś ideał lub wyobrażenie doskonałości.
Książka "Olimp. Ideał - doskonałość - absolut" - Maria Cieśla-Korytowska, Iwona Puchalska (red.) - oprawa twarda - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 556 stron i została wydana w 2014 r.
Spis treści:
Kazimierz Korus (UJ) Tęsknota za wolnością w zmysłowych obrazach Arystofanejskiej komedii
Krzysztof Bielawski (UJ) Prostota, oczywistość, materia. Olimp w greckiej wyobraźni religijnej i literackiej
Miłowit Kuniński (UJ, WSB-NLU, Nowy Sącz) Trudy filozoficznej wędrówki na szczyt
Kwiryna Ziemba (UG) Lęk przed naśladowaniem a wyobrażenia doskonałości w Państwie Platona
Andrzej Borowski (UJ) Paideia - dole i niedole cnoty
Maria Cieśla-Korytowska (UJ) Mistrz i uczeń
Andrzej Waśko (UJ) Siedziba Olimpijczyka. Dom Goethego w Weimarze jako rezydencja idealna
Iwona Puchalska (UJ) Miasto idealne - miasto jako ideał
Agnieszka Budzińska-Bennett (Schola Cantorum Basiliensis) Wizje Jeruzalem w anonimowych łacińskich pieśniach z dwunastowiecznej Akwitanii oraz u Hildegardy z Bingen
Leszek Polony (AM Kraków) Romantyczne Edeny Muzyki. Z dziejów pojęcia doskonałości w estetyce muzycznej XVIII i XIX wieku
Małgorzata Sokalska (UJ) Ideał artysty romantycznego, ideał artysty polskiego, czyli Fryderyk Chopin idealnie wytłumaczony
Alina Borkowska-Rychlewska (UAM) „Un’immagine sacro”. Ideał i doskonałość w operach Giuseppe Verdiego
Katarzyna Mroczkowska-Brand (UJ) Aktor za sztukę swą na Olimp zaproszony - czyli o szukaniu perfekcji w aktorstwie i konsekwencjach nie zawsze szczęśliwych, na przykładzie Rzymskiego aktora Phillipa Massingera i Na niby - naprawdę Lopego de Vegi
Grażyna Urban-Godziek (UJ) Jana Kochanowskiego elizejski krąg poetów samobójców i jego źródła literackie, czyli od eschatologii epickiej do elegijnej
Roman Dąbrowski (UJ) „Złote wieki Astrei” i „Adamowe rajskie ogrody”. Poeci oświeceniowi o złotym wieku i raju
Elżbieta Koziołkiewicz (UJ) Ideał żony, ideał męża, ideał małżeństwa
Jakub Czernik (UJ) Amerykański renesans i nowy ideał człowieka
Michał Kuziak (UW) Romantyczna somatyczność. Ideał i inne wcielenia
Magdalena Siwiec (UJ) Czas doskonały? O romantycznych przedstawieniach wieczności
Edyta Żyrek (UJ) Dziennikarz na literackim Olimpie? Ideał romantycznego literata-publicysty wobec ówczesnego ideału poety
Marek Stanisz (URz) Ideał sztuki według Andrzeja Towiańskiego
Olga Płaszczewska (UJ) „Ideał w sztuce” w koncepcjach dziewiętnastowiecznych myślicieli (J. Ruskin, H. Taine)
Katarzyna Trzeciak (UJ) Marmurowy faun, czyli monument, pismo i (nie)doskonałość rozwoju
Ewa Skorupa (UJ) Lavaterowski ideał doskonałości. Piękno u Orzeszkowej - teoria Lavatera czy greckie kalos kagathos?
Arent van Nieukerken (Universiteit van Amsterdam) Olimp i Walhalla w poezji holenderskiego pokolenia „Tachtigers” („poetów lat osiemdziesiątych”)
Anita Całek (UJ) Ludzie jak bogowie: koncepcje „człowieka przyszłości” w utopiach i antyutopiach od Herberta George’a Wellsa do Margaret Atwood
Marta Skwara (USz) Różewicz, Jeff ers, Larkin - strąceni z Miłoszowego Olimpu poezji?
Maciej Urbanowski (UJ) Apetyt na arcydzieło w polskiej krytyce literackiej po 1945 roku (Kijowski - Burek - Wencel)
Monika Schmitz-Emans (Ruhr-Universität Bochum) Anioły i światy anielskie: odbicia i przekształcenia tradycyjnych wyobrażeń. Michel Serres La légende des anges (1993), Raoul Schrott /Arnold Maria Dall’O Das Geschlecht der Engel, der Himmel, der Heiligen. Ein Brevier (2001)
Franciszek Ziejka (UJ) Panteony Narodowe w Europie
Grażyna Stachówna (UJ) Śmiertelni bogowie z filmowego Olimpu
Andrzej Hejmej (UJ) „Literatura absolutna” - interpretacja - hermeneutyka
Elżbieta Tabakowska (UJ) Przekład kongenialny, czyli wspinaczka na Olimp