
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe PWN |
Format: | epub, mobi |
Ilość stron: | 192 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788301211165 |
Data: | 2025-04-16 |
84.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Rodzice są zazwyczaj pierwszymi osobami, które dostrzegają, że ich dziecko doświadcza trudności rozwojowych. Często nie wiedzą dokładnie, na czym polega problem, ale czują, że ich dziecko czymś się różni od pozostałych. Jeśli objawy nie są poważne, trudności te są często ignorowane, a rodzice informowani, że „dziecko z tego wyrośnie”. Choć jest oczywiście prawdą, że wiele dzieci wyrasta ze swych wczesnych problemów, warto wiedzieć, że rozwój ruchowy dziecka na początkowych etapach życia ma wpływ na zachowanie i osiągnięcia szkolne w późniejszym dzieciństwie. Jeżeli niedojrzałość neuromotoryczna będzie się utrzymywać, istnieje ryzyko, że dziecko będzie doświadczać specyficznych trudności w nauce i zaburzeń zachowania na różnych etapach swojego życia.Sally Goddard Blythe w przystępny sposób wyjaśnia prawidłowy przebieg rozwoju dziecka oraz pokazuje metody, za pomocą których można rozpoznawać nieprawidłowości rozwoju i minimalizować ich skutki. Celem tej książki jest nie tylko udzielenie wyjaśnień, DLACZEGO niektóre dzieci są zagrożone niedojrzałością neuromotoryczną, ale również zasugerowanie, JAK ją rozpoznać i pomóc im pokonać przeszkody hamujące osiąganie sukcesów w szkole i w życiu.
E-book „Odruchy, uczenie się i zachowanie” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 84.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Przedmowa redaktora naukowego do wydania polskiego 9
Podziękowania 12
Przedmowa 15
Wstęp 19
Rozdział I ODRUCHY – ICH WPŁYW NA OSIĄGANIE SUKCESÓW W UCZENIU SIĘ 23
1. Odruch Moro 26
2. Odruch dłoniowy 31
3. Asymetryczny toniczny odruch szyjny 33
4. Odruch szukania 36
5. Odruch Galanta 39
6. Toniczny odruch błędnikowy 42
7. Symetryczny toniczny odruch szyjny 46
Rozdział II OD ODRUCHÓW PIERWOTNYCH DO KONTROLI POSTAWY 53
1. Odruchy posturalne 54
2. Schemat reakcji zaskoczenia 55
3. Kontrola postawy 58
4. Reakcje prostowania 59
5. Odruch Landaua 61
6. Odruch amfibii 62
7. Odruchy stopniowego obrotu tułowia 63
8. Reakcje równoważne 64
9. Dojrzewanie odruchów – proces, który trwa 66
Rozdział III ROZWÓJ MÓZGU 69
1. Ustalenie hierarchii 70
2. Specjalizacja półkul mózgowych 80
Rozdział IV ZMYSŁY 87
1. Równowaga i układ przedsionkowy 89
2. Dotyk 94
3. Słuch 99
4. Wzrok 106
5. Propriocepcja 113
6. Smak i węch 114
7. Podsumowanie 116
Rozdział V TESTY SPRAWDZAJĄCE ODRUCHY 117
1. Test standardowy odruchu Moro 118
2. Test odruchu Moro w pozycji stojącej (Clarke, Bennett i Rowston) 119
3. Test odruchu dłoniowego 120
4. Test standardowy asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 121
5. Test Schildera asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 122
6. Test odruchu szukania 123
7. Test odruchu ssania 124
8. Test odruchu Galanta 125
9. Test tonicznego odruchu błędnikowego w pozycji stojącej 126
10. Test symetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 127
11. Test odruchu Landaua 128
12. Test odruchu amfibii w pozycji na brzuchu i na plecach 129
13. Test odruchu stopniowego obrotu tułowia w biodrach i w barkach 130
14. Test optycznego odruchu prostowania głowy 132
15. Test błędnikowego odruchu prostowania głowy 133
Rozdział VI GDZIE SZUKAĆ POMOCY? 135
1. Określenie poziomu wymaganej terapii 135
2. Jak rodzice mogą pomóc swoim dzieciom 136
3. Poziom 1. Gdy dziecko wymaga profesjonalnej pomocy 139
4. Poziom 2. Trening może być prowadzony w szkole lub w domu pod nadzorem specjalisty 140
5. Poziom 3. Dziecko może odnieść korzyść z programu grupowych ćwiczeń rozwojowych 141
6. Nauczanie dzieci z uwzględnieniem prawidłowego schematu ich rozwoju 141
Rozdział VII EWOLUCJA POGLĄDÓW – ROZWAŻANIA NAD ODRUCHAMI 161
1. Historia 161
2. Przegląd badań klinicznych 167
3. Przegląd badań nad efektami programu stymulacji i hamowania odruchów 170
4. Podsumowanie 173
Studia przypadków 177
Wybrane artykuły autorstwa Sally Goddard Blythe 183
Słownik terminów 211
Przydatne adresy 214
Literatura 215
Indeks rzeczowy 222
Indeks nazwisk 228
Podziękowania 12
Przedmowa 15
Wstęp 19
Rozdział I ODRUCHY – ICH WPŁYW NA OSIĄGANIE SUKCESÓW W UCZENIU SIĘ 23
1. Odruch Moro 26
2. Odruch dłoniowy 31
3. Asymetryczny toniczny odruch szyjny 33
4. Odruch szukania 36
5. Odruch Galanta 39
6. Toniczny odruch błędnikowy 42
7. Symetryczny toniczny odruch szyjny 46
Rozdział II OD ODRUCHÓW PIERWOTNYCH DO KONTROLI POSTAWY 53
1. Odruchy posturalne 54
2. Schemat reakcji zaskoczenia 55
3. Kontrola postawy 58
4. Reakcje prostowania 59
5. Odruch Landaua 61
6. Odruch amfibii 62
7. Odruchy stopniowego obrotu tułowia 63
8. Reakcje równoważne 64
9. Dojrzewanie odruchów – proces, który trwa 66
Rozdział III ROZWÓJ MÓZGU 69
1. Ustalenie hierarchii 70
2. Specjalizacja półkul mózgowych 80
Rozdział IV ZMYSŁY 87
1. Równowaga i układ przedsionkowy 89
2. Dotyk 94
3. Słuch 99
4. Wzrok 106
5. Propriocepcja 113
6. Smak i węch 114
7. Podsumowanie 116
Rozdział V TESTY SPRAWDZAJĄCE ODRUCHY 117
1. Test standardowy odruchu Moro 118
2. Test odruchu Moro w pozycji stojącej (Clarke, Bennett i Rowston) 119
3. Test odruchu dłoniowego 120
4. Test standardowy asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 121
5. Test Schildera asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 122
6. Test odruchu szukania 123
7. Test odruchu ssania 124
8. Test odruchu Galanta 125
9. Test tonicznego odruchu błędnikowego w pozycji stojącej 126
10. Test symetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 127
11. Test odruchu Landaua 128
12. Test odruchu amfibii w pozycji na brzuchu i na plecach 129
13. Test odruchu stopniowego obrotu tułowia w biodrach i w barkach 130
14. Test optycznego odruchu prostowania głowy 132
15. Test błędnikowego odruchu prostowania głowy 133
Rozdział VI GDZIE SZUKAĆ POMOCY? 135
1. Określenie poziomu wymaganej terapii 135
2. Jak rodzice mogą pomóc swoim dzieciom 136
3. Poziom 1. Gdy dziecko wymaga profesjonalnej pomocy 139
4. Poziom 2. Trening może być prowadzony w szkole lub w domu pod nadzorem specjalisty 140
5. Poziom 3. Dziecko może odnieść korzyść z programu grupowych ćwiczeń rozwojowych 141
6. Nauczanie dzieci z uwzględnieniem prawidłowego schematu ich rozwoju 141
Rozdział VII EWOLUCJA POGLĄDÓW – ROZWAŻANIA NAD ODRUCHAMI 161
1. Historia 161
2. Przegląd badań klinicznych 167
3. Przegląd badań nad efektami programu stymulacji i hamowania odruchów 170
4. Podsumowanie 173
Studia przypadków 177
Wybrane artykuły autorstwa Sally Goddard Blythe 183
Słownik terminów 211
Przydatne adresy 214
Literatura 215
Indeks rzeczowy 222
Indeks nazwisk 228