pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku. Monografie FNP. Seria humanistyczna

Autor książki:

Zbigniew Kloch

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Rok wyd.: 2006
Oprawa: twarda
Ilość stron: 243 s.
Wymiar: 150x210 mm
EAN: 9788322927724
ISBN: 978-83-229-2772-4
Data: 2007-02-27
Cena wydawcy: 25.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Odmiany dyskursu to książka o przemianach, które nastąpiły w polskiej kulturze po 1989 roku, kiedy to rozpoczęły się przekształcenia jej modelu i stylu trwające do dzisiaj. Kultura skomercjalizowała się w stopniu dotąd u nas nieznanym, co znaczy, że określenia opisujące sukces finansowy używane bywają jako kategorie estetyczne, współtworząc tym samym kanon aktualnych wartości. I tu zastrzeżenie: chodzi o kulturę przez lata zwaną masową, dziś niekiedy globalną. Terminy kultura doświadczenia potocznego, kultura codzienności, świat znaków kształtujących naszą semiosferę (jak o semiotycznym wyposażeniu kultury zwykł mawiać Jurij M. Łotman) to określenia, które dobrze opisują istotę zjawiska. Chodzi o rzeczywistość znaków, wypowiedzi, konwencji, mód, organizacji przestrzeni, które powtarza się jako wartościowe, istotne i doświadczane w codziennych kontaktach ze światem. Znaków i kodów, do których się na tyle przyzwyczailiśmy, że traktujemy je jako oczywistość.
O różnych aspektach doświadczenia codzienności kultury i ich wpływie na kształtowanie się w świadomości jej całościowego obrazu jest właśnie ta książka.

Książka "Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku. Monografie FNP. Seria humanistyczna" - Zbigniew Kloch - oprawa twarda - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Książka posiada 243 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

Wprowadzenie do lektury 7
Rozdział I
POTOCZNOŚC JAKO CODZIENNE DOSWIADCZENIE KULTUROWE 13
Rozdział II
JĘZYK I PŁEĆ: RÓZNE PODEJŚCIA BADAWCZE 39
Mówienie i gender
Lingwistyka feministyczna: lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte 44
Strategia a styl 52
Komunikowanie a płeć 63
Rozdział III
MÓWIENIE PUBLICZNE, MOWIENIE NA SCENIE 67
O dzisiejszych konwencjach publicznego wypowiadania się
67 Honoryfikatywność w dyskursie publicznym 70
Metafora w dzisiejszym dyskursie publicznym 89
Dyskurs publiczny i językowe strategie kłamstwa 104
Mówienie prywatne, mówienie publiczne 113
Rozdział IV
MEDIALNY OPIS TRAGEDII: O RELACJACH PRASOWYCH NA TEMAT ATAKU NA WTC 117
Media i zło 117
Gatunek i konwencja 118
Mitologizacja i symbolizacja relacjonowanych wydarzeń 125
Punkt widzenia i nakazywanie zdarzeń 133
Fotografia jako dokument i jako zjawisko kultury masowej 147
Rozdział V
REALITY SHOW I KULTURA MASOWA 159
Rozdział VI
EFEKT PRZYPOMNIENIA, EFEKT PODPOWIEDZI. O SEMIOTYCE REKLAMY W PRZESTRZENI MIASTA 199
W miejscu zakończenia 223
Podziękowania 224
Ilustracje (wklejka na stronie 224)
Bibliografia 225
Summary 233
Indeks nazwisk 237