pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych

Autor książki:

Iwona Rudek

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: miękka
Ilość stron: 232 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373088665
ISBN: 978-83-7308-866-5
Data: 2008-01-09
Cena wydawcy: 28.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Nowoczesne społeczeństwo stawia współczesnej szkole określone poziomem cywilizacji i charakterem kultury wymagania w zakresie kształcenia i rozwoju uczniów. Jednym z takich wymagań jest uczenie tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, które wyraża postawę szacunku wobec osoby. Potrzeby i problemy osób niepełnosprawnych winny stanowić istotny element w organizacji i funkcjonowaniu całego społeczeństwa. Z tego powodu kształtowanie tolerancji należy rozpoczynać możliwie najwcześniej – doskonałe środowisko do podejmowania tego typu działań stanowi szkoła.
Przedstawiona problematyka jest obrazem zdiagnozowania tolerancji dzieci przejawianej wobec niepełnosprawnych rówieśników oraz nastawienia, działań i samooceny nauczycieli w zakresie rozwijania i uczenia takiej postawy. Poznanie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy uczniami pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasie może okazać się przydatne dla ich poprawy. Może też stanowić przesłankę dla podejmowania właściwych relacji w tej sferze pracy wychowawczej. Rezultaty przeprowadzanych badań pozwoliły zgłębić problematykę. Ukazały konieczność działań w tym obszarze społecznych kontaktów.

Książka "Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych" - Iwona Rudek - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 232 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Wartości istotne w kształtowaniu osoby ludzkiej

1.1. Pojęcie wartości

1.2. Przyjmowane klasyfikacje wartości

Rozdział 2. Tolerancja w świetle praw człowieka

2.1. Zagadnienia ogólne

2.2. Koncepcje praw człowieka i wolności

2.3. Ewolucja praw dziecka

2.4. Prawa człowieka a prawa dziecka w krótkim rysie historycznym

2.5. Międzynarodowa ochrona praw dziecka

Rozdział 3. Tolerancja jako wartość w wychowaniu

3.1. Idea tolerancji

3.2. Istota i współczesne obszary tolerancji

3.3. Postawy tolerancji i nietolerancji wobec osób niepełnosprawnych

3.4. Współczesne pojmowanie człowieka tolerancyjnego

3.5. Miejsce tolerancji w koncepcjach wychowawczych

3.6. Kształtowanie tolerancji w działalności wychowawczej i dydaktycznej nauczycieli

Rozdział 4. Dziecko niepełnosprawne jako uczeń w zespole klasowym

4.1. Czynniki konstytuujące grupę społeczną

4.2. Możliwości i ograniczenia indywidualizacji procesu edukacyjnego

4.3. Tworzenie sytuacji sprzyjających kształtowaniu tolerancji

Rozdział 5. Obraz zachowań tolerancyjnych dzieci wobec rówieśników

5.1. Tolerancja i nietolerancja w zachowaniach rówieśników w klasach szkoły publicznej

5.2. Dziecko niepełnosprawne w klasie integracyjnej

Rozdział 6. Praca wychowawcza nad kształtowaniem tolerancji w samoocenie nauczycieli

6.1. Nauczyciel w klasie integracyjnej

6.2. Specyfika działań wychowawczych w grupach integracyjnych

6.3. Pozytywne aspekty kształcenia integracyjnego

6.4. Bariery integracji społecznej

Wnioski

Bibliografia

Spis diagramów

Spis tabel