Tytuł książki:
Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty
Autor książki:
Patrycja Huget
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 270 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788324206971 |
ISBN: | 83-242-0697-3 |
Data: | 2007-02-19 |
Cena wydawcy: 32.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Książka ma na celu ułatwienie przyszłemu nauczycielowi zrozumienie świata przeżyć dziecka, jego potrzeb, uczuć i dążeń. W publikacji zostały omówione podstawowe zagadnienia, niezbędne dla zrozumienia istoty rozwoju psychicznego jednostki do narodzin do okresu adolescencji oraz czynniki wpływające na kształtowanie się procesów psychicznych: aktywność i wychowanie. Czytelnik zostaje wprowadzony w problematykę prawidłowości rozwoju psychicznego w pierwszych dwudziestu latach życia.
Książka "Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty" - Patrycja Huget - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 270 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Anna Janus-Sitarz, Każde dziecko jest inne
Wprowadzenie
Rozdział I
Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka
Pojęcie rozwoju
Rodzaje zmian rozwojowych
Wybrane podziały rozwoju psychicznego
Czynniki rozwoju
Mechanizmy rozwoju
Rozwój a okresy krytyczne
Tempo i rytm rozwoju
Wyznaczniki rozwoju: aktywność i wychowanie
Rozdział II
Wybrane teorie rozwoju psychicznego
Wybrane teorie psychoanalityczne
Teorie behawioralne (uczenia się)
Teorie humanistyczne
Teorie poznawczo-rozwojowe
Rozdział III
Rozwój procesów poznawczych
Rozwój procesu odbioru wrażeń
Znaczenie odbioru wrażeń dla rozwoju umysłowego
Rozwój czynności spostrzegania
Rozwój czynności myślenia
Kształtowanie się pojęć
Współczesne teorie organizowania i wyrażenia wiedzy dziecka
Rozwój pamięci
Rozwój uwagi
Rozdział IV
Rozwój twórczości
Wybrane teorie zabawy
Prawidłowości rozwojowe zabaw dziecięcych
Rozwojowe funkcje zabawy
Rozwój twórczości rysunkowej
Znaczenie aktywności rysunkowej w rozwoju
Twórcza aktywność słowna
Rozdział V
Rozwój mowy
Okres przedwerbalny w rozwoju mowy
Teorie rozwoju języka
Etapy rozwoju mowy
Rozwój słuchu fonemowego
Rozdział VI
Rozwój społeczny
Pojęcie kompetencji społecznej
Uspołecznienie w procesie socjalizacji
Rozwój interakcji z dorosłymi
Znaczenie interakcji z rówieśnikami
Rozwój społeczny w okresie adolescencji
Rozdział VII
Rozwój emocjonalny
Znaczenie potrzeb w rozwoju emocjonalnym
Rozwój emocji
Rozwój reakcji strachu
Rozwój reakcji złości
Rozwój nieśmiałości
Pojęcie inteligencji emocjonalnej
Rozdział VIII
Rozwój osobowości
Geneza osobowości
Etapy rozwoju osobowości
Temperament
Pojęcie struktury „ja”
Rozwój struktury „ja”
Samoocena
Postawy
Rozdział IX
Współczesne konteksty roli nauczyciela i ucznia
Problematyka dojrzałości szkolnej
Znaczenie środowiska społecznego w kształtowaniu
dojrzałości szkolnej
Sylwetka dziecka rozpoczynającego naukę w szkole
Rola ucznia
Inteligencja
Zdolności
Zainteresowania
Bibliografia
Wprowadzenie
Rozdział I
Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka
Pojęcie rozwoju
Rodzaje zmian rozwojowych
Wybrane podziały rozwoju psychicznego
Czynniki rozwoju
Mechanizmy rozwoju
Rozwój a okresy krytyczne
Tempo i rytm rozwoju
Wyznaczniki rozwoju: aktywność i wychowanie
Rozdział II
Wybrane teorie rozwoju psychicznego
Wybrane teorie psychoanalityczne
Teorie behawioralne (uczenia się)
Teorie humanistyczne
Teorie poznawczo-rozwojowe
Rozdział III
Rozwój procesów poznawczych
Rozwój procesu odbioru wrażeń
Znaczenie odbioru wrażeń dla rozwoju umysłowego
Rozwój czynności spostrzegania
Rozwój czynności myślenia
Kształtowanie się pojęć
Współczesne teorie organizowania i wyrażenia wiedzy dziecka
Rozwój pamięci
Rozwój uwagi
Rozdział IV
Rozwój twórczości
Wybrane teorie zabawy
Prawidłowości rozwojowe zabaw dziecięcych
Rozwojowe funkcje zabawy
Rozwój twórczości rysunkowej
Znaczenie aktywności rysunkowej w rozwoju
Twórcza aktywność słowna
Rozdział V
Rozwój mowy
Okres przedwerbalny w rozwoju mowy
Teorie rozwoju języka
Etapy rozwoju mowy
Rozwój słuchu fonemowego
Rozdział VI
Rozwój społeczny
Pojęcie kompetencji społecznej
Uspołecznienie w procesie socjalizacji
Rozwój interakcji z dorosłymi
Znaczenie interakcji z rówieśnikami
Rozwój społeczny w okresie adolescencji
Rozdział VII
Rozwój emocjonalny
Znaczenie potrzeb w rozwoju emocjonalnym
Rozwój emocji
Rozwój reakcji strachu
Rozwój reakcji złości
Rozwój nieśmiałości
Pojęcie inteligencji emocjonalnej
Rozdział VIII
Rozwój osobowości
Geneza osobowości
Etapy rozwoju osobowości
Temperament
Pojęcie struktury „ja”
Rozwój struktury „ja”
Samoocena
Postawy
Rozdział IX
Współczesne konteksty roli nauczyciela i ucznia
Problematyka dojrzałości szkolnej
Znaczenie środowiska społecznego w kształtowaniu
dojrzałości szkolnej
Sylwetka dziecka rozpoczynającego naukę w szkole
Rola ucznia
Inteligencja
Zdolności
Zainteresowania
Bibliografia