Obraz szkoły i nauczyciela. Egzemplifikacje teoretyczne i empiryczne

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 282 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378502517 |
Data: | 2025-03-31 |
Opis e-booka:
Wielość podjętych w tej pracy wątków spaja wspólna intencja – próba (re)konstruowania rzeczywistego obrazu współczesnej szkoły i nauczyciela w świetle teorii i praktyki dydaktyczno-wychowawczej, uprawomocnienia głosu samych nauczycieli i poszukiwania dróg „rewitalizowania” nauczycielskiej profesji.
Mam nadzieję, że czytelnikami tej książki będą nie tylko nauczyciele akademiccy i studenci pedagogiki, lecz także sami nauczyciele, którym zależy na zrozumieniu procesów regulujących pracę szkoły i poszukiwaniu sposobów podnoszenia jej jakości oraz doskonaleniu własnego warsztatu pracy.
Ewa Murawska (fragment Wstępu)
Oddawana w ręce Czytelników książka jest pokłosiem spotkania polskich i ukraińskich pedagogów, wymiany poglądów i wspólnego wysiłku włączenia się w nurt toczących się dyskusji nad współczesną edukacją i perspektywami jej rozwoju. W obu wyodrębnionych jej częściach – tej dotyczącej polskiej szkoły i nauczyciela w świetle potrzeb, możliwości i rozwiązań i drugiej, dotykającej dylematów szkoły i nauczyciela w Europie Wschodniej – dominują opracowania egzemplifikujące społeczny kontekst zawodu nauczyciela, przemiany jego roli i wyzwania w zakresie kompetencji i etycznych dylematów środowiska nauczycielskiego, wiele miejsca poświęcono zagadnieniom edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście zmieniających się oczekiwań społecznych, a także znaczenia edukacji medialnej, e – learningu, w pracy szkoły na różnych poziomach kształcenia i w pracy nauczyciela. Ukazano również z różnych perspektyw praktyczne problemy szkolnej codzienności, w tym interesujące zagadnienie możliwości i specyfiki uczenia się języka obcego przez dzieci z ryzyka dysleksji. Wielu odbiorców powinny zainteresować teksty prezentujące sylwetki i dorobek wielkich pedagogów: A. S. Makarenki, W. A. Suchomlińskego, czy A. A. Zacharenki (J. Bida, L. Prokopenko, A. Kuzminski).
E-book „Obraz szkoły i nauczyciela. Egzemplifikacje teoretyczne i empiryczne” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 38.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Introduction 11
Polska szkoła i nauczyciel w świetle potrzeb, możliwości i rozwiązań – wybrane konteksty 13
Lucyna Preuss-Kuchta Iluzoryczność – (nie)kwestionowaną cechą edukacji szkolnej 15
Roma Kwiecińska, Jolanta Rybska-Klapa Rola zawodowa nauczyciela – nowe zadania i kompetencje 25
Katarzyna Waszyńska, Agata Woźniak Społeczny kontekst zawodu nauczyciela. Analiza zasobów i trudności 35
Hanna Krauze-Sikorska Uczenie się języka obcego przez dzieci z ryzykiem dysleksji jako jedno ze współczesnych wyzwań edukacyjnych 45
Ewa Murawska Dylematy oceniania pracy nauczyciela – od szlachetnej utopii do edukacyjnej mistyfikacji 61
Krzysztof Juszczak Nauczyciel wobec wyzwań XXI wieku 71
Lucyna Maksymowicz Założenia edukacji wczesnoszkolnej w kontekście zmieniających się oczekiwań współczesnego społeczeństwa 79
Kinga Kuszak Kompetencja komunikacyjna dzieci – właściwości i potrzeba stymulowania 91
Iwona Konopnicka Obraz nauczyciela w marzeniach dzieci w młodszym wieku szkolnym (komunikat z badań) 105
Mirosława Żurawska, Agnieszka Łukasik ICT narzędziem pracy nauczyciela 115
Dorota Werbińska Dylematy etyczne początkujących nauczycieli języka angielskiego 123
Tatiana Kłosińska Wczesna edukacja medialna. Możliwości i ograniczenia 139
Ewa Kumik Kształcenie uczniów w polskich szkołach muzycznych 149
Renata Kaczmarek Refleksje edukacyjne 155
Joanna Król-Mazurkiewicz Życiowa stop-klatka. Drugoroczność 163
Bartosz Miodek Rola i miejsce technologii informacyjnej w warsztacie pracy nauczyciela 171
Mateusz Nitka E-wychowanie w e-learningu? 177
Szkoła i nauczyciel w Europie Wschodniej – dylematy teorii i praktyki 184
Jelena Bida, Ludmiła Prokopenko. ????????? ???? ?.?. ?????????, ?.?. ?????????????, ?.?. ????????? – ???? ???????, ?????????, ???????. Czołowe idee A.S. Makarenki, W.A. Suchomlińskiego, A.A. Zacharenki – nasza przeszłość, teraźniejszość, przyszłość 185
Anatolij Kuźmiński. ???????????? ?.?. ????????? – ??????? ?????????? ????????? ????? ? ????? ???????????? ???????? ?????????? ????????. Działalność A.A. Zacharenko – wzorzec zarządzania rozwojem szkoły w kontekście kształtowania duchowych wartości uczniów 193
Aleksiej Czebykin. ??????????? ???????????? ?????? ??????? ?? ????? ???? ??????????. Właściwości zawodowego image nauczyciela i warunki jego kształtowania 203
Swietłana Skworcowa. ???????????? ???????????????? ?????????????? ??????? ???????? ????????? ???????. Kształtowanie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 219
Irina Palszkowa. ???????????? ???????????????-?????????????? ???????? ??? ???????????? ???????????????? ?????????????? ??????? ???????? ????????? ?????. Kształtowanie kultury pedagogicznej jako element kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 233
Galina Tarasenko, Bogdan Nesterowicz. ???????????? ??????????????? ?????????? ??????? ???????? ?? ?????? ????????????? ??????????? ????????? ? ?????????? ????????. Kształtowanie potencjału wychowawczego przyszłych nauczycieli na podstawie międzypokoleniowej transmisji wartości i wzorców kulturowych 243
Olga Komar. ?????????? ????????? ? ?????????? ????????????? ?????????? ? ????????? ?????. Gotowość studentów do zastosowania technologii interaktywnej w procesie edukacji wczesnoszkolnej 253
Nelli Łysenko. ?????????? ??????? ? ???????. ?????????????????? ????????? ? ??????????? ?????????? ????????????. Przedszkolne dzieciństwo w Ukrainie: etnopedagogiczny wymiar we współczesnej przestrzeni wielokulturowej 263
Kateryna Shestakova. Edukacja w szkole „etnicznej”: problemy i perspektywy (na przykładzie Czerniowiec, Ukraina). ??????????? ? ?????????? ?????: ???????? ? ?????????? (?? ??????? ????????, ???????). 271