Obraz jako obiekt teoretyczny. Studia z teorii i historii badań nad sztuką Tom 2
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Format: | |
Ilość stron: | 252 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323238393 |
Data: | 2024-11-20 |
Opis e-booka:
Obraz jako obiekt teoretyczny to drugi w cyklu po tomie Obrazy mocne – obrazy słabe (2018) zbiór artykułów powstałych jako pokłosie rogalińskiego seminarium historyków sztuki. Niniejsza publikacja zogniskowana jest na relacji między dziełami sztuki a rozmaitymi strategiami teoretycznymi wykorzystującymi ich potencjał ikoniczny. Poszczególne studia zawierają analizy różnego rodzaju sprzężeń między myślą dyskursywną a wizualnością w dziejach sztuki i humanistyki. Wnioski wywiedzione z badania określonych przypadków pozwalają na zadanie pytań w szerszej optyce teoretycznej. W toku rozważań przywołane są koncepcje z obszaru filozofii (m.in. Platon, Walter Benjamin, Jacques Derrida), teorii sztuk wizualnych (m.in. Leon Battista Alberti, Wilhelm Worringer, Hans Sedlmayr, Timothy J. Clark, Hans Belting, Mieke Bal) oraz dzieła sztuki od nowożytności po współczesność (Lorenzo Lotto, Edouard Manet, Marcel Duchamp, Paul Klee, Walter Gropius, Władysław Strzemiński, Robert Rumas).
E-book „Obraz jako obiekt teoretyczny. Studia z teorii i historii badań nad sztuką Tom 2” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Spis treści:
Stanisław Czekalski Obraz teoretyzujący, obraz teoretyzowany i historia sztuki 11
Ryszard Kasperowicz Sofista – teoria obrazu poza granicami obrazowania? 25
Jacek Jaźwierski Problem „powierzchni” w koncepcji kompozycji historii Leona Battisty Albertiego 37
Łukasz Kiepuszewski Autoportret po dekonstrukcji. Nancy i Derrida 55
Michał Haake Targ za Żelazną Bramą Józefa Pankiewicza – utracona alegoria? 71
Dorota Kownacka-Rogulska Opowiadane z pamięci. Obraz jako narzędzie metody „kontrfaktualnej”. Wilhelm Worringer i George Augustus Moore – rozważania paraobrazowe 85
Agnieszka Rejniak-Majewska Estetyczna negatywność i spektakl nowoczesności Un bar aux Folies Bergère jako przedmiot społecznej historii sztuki 97
Maria Poprzęcka Obraz nieistniejącego obrazu. Hansa Beltinga obraz teoretyczny 111
Gabriela Świtek Przezroczystość obrazu / dematerializacja architektury. Przypadek Picassa i Gropiusa 121
Piotr Juszkiewicz Anioł regeneracji 137
Anna Markowska Malarstwo w poszerzonym polu. Sala Neoplastyczna jako suplement i obraz szkatułkowy 149
Łukasz Rozmarynowski Obraz i informacja. O twórczości Ryszarda Winiarskiego w świetle teorii gier 179
Mariusz Bryl Instalacja jako „forma krytyczna”. B.H. i O. Roberta Rumasa 203