Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 118 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788373952379 |
ISBN: | 978-83-7395-237-9 |
Data: | 2007-07-06 |
Opis książki:
Motywem przewodnim książki jest myślenie za pomocą obrazu. W centrum uwagi znajduje się sztuka filmowej animacji jako bezpośrednie odniesienie dla podjętych badań. Z jednej strony poruszana problematyka mieści się w szerokim kontekście filozofii obrazu, szczególnie filozofii kina francuskiego filozofa Gilles’a Deleuze’a, z drugiej strony – dotyczy widzenia, będącego procesem historycznym, bo odsyłającym do obrazu zapisanego jako historia szybkości myśli, dla którego zasadniczymi cechami są topologia i czas. Autorka stara się wskazać te unikalne cechy filmowej animacji, które pozwalają badać proces widzenia w całej jego złożoności, dopuszczającej wszystkie rodzaje obrazów, we wszystkich stosunkach czasowych. Animacja filmowa może bowiem stać się znakomitym narzędziem do diagnozowania za pośrednictwem widzenia, a sztuka filmowej animacji dać dostęp do obrazów czystych w szczególnych punktach widzenia. Przy ustalaniu technik docierania do początków obrazów osobliwych pomocne są analizy twórczych obsesji reżyserów autorskiej animacji, w tym przypadku: Jana Švankmajera i Piotra Kamlera.
Książka adresowana jest do filmoznawców, kulturoznawców, filozofów kultury, badaczy interdyscyplinarnych w zakresie badań nad kulturą, teoretyków animacji.
Książka "Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej" - Joanna Spalińska-Mazur - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.