Objawienie i Chrystus
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Papieska Akademia Teologiczna |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 160 s. |
Wymiar: | 160x230 mm |
EAN: | 9788387681142 |
ISBN: | 83-87681-14-8 |
Data: | 2001-02-02 |
Opis książki:
WPROWADZENIE
Po ukazaniu ludzkich dróg poszukiwania Boga (tom I) i prezentacji fenomenu religii w jej różnorodnych formach (tom II), czas na analizę zasadniczego dla chrześcijaństwa pojęcia, jakim jest "Objawienie". Chrześcijaństwo określa siebie jako religię objawioną, której źródło przekracza rzeczywistość tego świata. Nie jest ona efektem ludzkich poszukiwań, lecz owocem miłosiernej inicjatywy Boga.
Wiele religii odwołuje się do nadprzyrodzonych doświadczeń swych duchowych mistrzów, jednakże tylko chrześcijaństwo utrzymuje, że jego źródłem nie są jedynie obdarzeni niezwykłymi przymiotami i przeżyciami ludzie, lecz sam Bóg, który prawdziwie stał się człowiekiem. To właśnie On zechciał dać się poznać i ofiarować siebie człowiekowi. Te dwa wymiary Bożej inicjatywy tworzą nierozdzielną całość: Bóg oznajmia nam coś o sobie, czego my o własnych siłach nie moglibyśmy się dowiedzieć i jednocześnie On obdarowuje nas samym sobą 1. Chrześcijaństwo rozumie Objawienie jako zupełnie wyjątkową obecność Boga w świecie i w historii, urzeczywistnioną w pełni w Jezusie Chrystusie i uobecnianą w Kościele. Takie rozumienie Objawienia jako daru samego Boga uzasadnia, dlaczego w teologii chrzeŚcijańskiej słowo to pisze się często dużą literą.
To właśnie Objawienie - fundamentalna, zasadnicza dla chrzeŚcijaństwa i teologii kategoria - jest przedmiotem refleksji niniejszego tomu. Najpierw zastanowimy się, czy z punktu widzenia ludzkiego rozumu chrześcijańska koncepcja Objawienia ma sens, czy jest do pogodzenia z pojęciem Boga rozumianym jako byt doskonały; a także czy wiara - postawa człowieka przyjmującego Objawienie - znajduje swe uzasadnienie w ludzkim doświadczeniu; innymi słowy, czy wiara jest naturalną postawą, na której buduje się relacje międzyosobowe, czy też jest czymś dla człowieka zupełnie obcym. Następnie zapoznamy się z teologiczną doktryną na temat Objawienia i wiary: w jaki sposób kształtowała się ona w historii teologii i jakie jest jej rozumienie dzisiaj.
Ponieważ zasadniczą postacią Objawienia jest Jezus Chrystus, dlatego też kolejne rozdziały są poświęcone Jego osobie. Rozdział III prezentuje rozległą panoramę różnorodnych możliwych interpretacji nauczania i życia Jezusa Chrystusa. Chodzi o to, byśmy uświadomili sobie, że obok chrześcijańskiego czy ściślej, katolickiego sposobu postrzegania Jezusa, istnieją inne religijne i filozoficzne ujęcia, które tylko częściowo zgadzają się z nauką Kościoła albo też są z nią całkowicie sprzeczne. Ta różnorodność ujęć prowokuje pytanie: jakie są historyczne podstawy wiarygodności Objawienia; czy jest możliwe dotarcie do historycznej prawdy na temat Jezusa Chrystusa, który stanowi pełnię Objawienia. A zatem, w rozdziale IV poznamy niechrześcijańskie historyczne świadectwa na temat Jego osoby, a także będziemy starali się wykazać, że Ewangelie - podstawowe źródło wiedzy na temat życia i nauczania Jezusa - są tekstami zawierającymi historyczną prawdę. Dopiero wtedy, w rozdziale V, w sposób rozumowo uzasadniony, będziemy mogli na podstawie Ewangelii, w świetle słów i czynów Jezusa Chrystusa zrekonstruować Jego prawdziwy obraz. Nowy Testament jest nie tylko świadectwem historycznym na temat Jezusa Chrystusa, ale także wyrazem wiary pierwszych wspólnot chrześcijańskich. Opierając się na najwcześniejszych świadectwach pierwotnego Kościoła, ukażemy w rozdziale VI, że wiara w Jezusa Chrystusa jako Boga tkwiła u samych podstaw jego istnienia, co więcej - nie była wymysłem uczniów Jezusa, ale On sam miał świadomość swej boskiej misji, czemu dawał wyraz w swoich słowach i czynach. Wydarzeniem, którym Kościół tłumaczy ostatecznie swą wiarę w Jezusa Chrystusa jako Syna Bożego i Pana, a jednocześnie które trwa od początku w samym sercu jego wyznań wiary jest zmartwychwstanie Jezusa po śmierci na krzyżu. Skąd się ta wiara wzięła? Czy i co mówią o tym najstarsze dokumenty? W jakiej mierze możemy mówić o zmartwychwstaniu jako wydarzeniu historycznym? Odpowiedź na te pytania zakończy ostatni rozdział.
Książka "Objawienie i Chrystus" - oprawa miękka - Wydawnictwo Papieska Akademia Teologiczna.
Spis treści:
I. KRYTYKA CHRZEŚCIJAŃSKIEJ KONCEPCJI OBJAWIENIA I WIARY (ks. Tadeusz DZillEK, ks. Łukasz KAMYKOWSKI)
A. Możliwość Objawienia
1. Idea Boga a sensowność Objawienia
2. Język ludzki, znak, symbol a możliwość Objawienia
B. Rozpoznawalność autentycznego Objawienia
C. Zasadność wiary
n. TEOLOGIA OBJAWIENIA I WIARY (ks. Tadeusz DZillEK, ks. Łukasz KAMYKOWSKI)
A. Idea Objawienia i wiary w Biblii
1. Objawienie
a) Treść i sposoby Objawienia w Starym Testamencie
b) Jezus Chrystus jako Bóg objawiający i objawiony
2. Wiara
a) Cechy charakterystyczne postawy wiary
b) Wspólnotowy charakter wiary
B. Historia doktryny
1. Starożytność i Średniowiecze
2. Okres nowożytny
a) Sobór Trydencki
b) Sobór Watykański I
3. Okres współczesny - Sobór Watykański II
C. Prezentacja systematyczna
1. Formy Objawienia
a) Ukazywanie się Boga poprzez naturę
b) Objawienie historyczne
2. Kategorie Objawienia historycznego
3. Znaczenie pojęcia ŽwiaraŻ
4. Akt wiary
III. JEZUS W UJĘCIU AKATOLICKIM
(o. Andrzej NAPIÓRKOWSKI)
A. Jezus filozofów
1. K. Jaspers: "Człowiek nonnatywny"
2. E. Bloch: "Syn Człowieczy"
3. L. Kołakowski: "Prorok i Reformator"
B. Jezus Żydów
1. J. Klausner: "Żydowski nacjonalista"
2. M. Buber: "Starszy Brat"
3. Sz. Ben-Chorin: "Brat Jezus"
4. P. Lapide: "Nieporównywalny"
C. Jezus w religiach świata
1. Jezus w Koranie
2. Jezus hinduistów
3. Jezus i Budda
IV. MOŻLIWOŚĆ DOTARCIA DO HISTORII JEZUSA (ks. Tadeusz DZillEK, ks. Łukasz KAMYKOWSKI
o. Andrzej NAPIÓRKOWSKI)
A. Świadectwa pozachrześcijańskie
1. Świadectwa żydowskie
a) Talmud
b) Józef Flawiusz
2. Świadectwa rzymskie
a) Pliniusz Młodszy
b) Korneliusz Tacyt
c) Swetoniusz
d) Serapion
B. Ewangelie kanoniczne jako dokument o Jezusie
1. Przekaz tekstu
2. Autentyczność literacka
3. Historyczność treści Ewangelii
a) Historia problemu
b) Oryginalność treści Ewangelii
c) Tożsamość grona uczniów przed i po wydarzeniach paschanych
d) Kultura tradycji pierwotnej wspólnoty
e) Kryteria autentyczności słów i czynów Jezusa