O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji
Joanna Danilewska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 218 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788378506171 |
ISBN: | 978-83-7850-617-1 |
Data: | 2014-05-06 |
Opis książki:
Zgodnie z definicją gatunkową, baśń uruchamia - zarówno po stronie autora (czyli, na ogół, pewnej ludzkiej zbiorowości), jak i odbiorcy - wielorakie pokłady świadomości, w tym magiczne i archetypiczne. Nie wchodząc zbytnio w zawiłości genologiczne, warto jednak odnotować irracjonalizm rządzący baśnią - dlaczego zatem Danilewska wybrała właśnie baśń, skoro jej książka jest z założenia naukowa? Rozwikłanie tej zagadki to drugi wielki temat książki, skrywający się w koncepcji „myślenia wielorakiego" (Gardner), „myślenia integralnego" (Wilber), „myślenia ironicznego" (Egan), wreszcie - „myślenia refleksyjnego" (Kegan), oznaczającego zerwanie z dotychczasowym, racjonalnym oglądem świata na rzecz oglądu transparentnego, pozwalającego ujmować rzeczywistość z wielu stron jednocześnie; wyklucza to monopol na prawdę którejkolwiek z filozofii i uprawomocnia ambiwalentny obraz świata - Danilewska, zwolenniczka nowego modelu rzeczywistości, dopuszcza zatem do głosu argumenty racjonalne na równi z irracjonalnymi, nawet jeśli zdają się pozornie wykluczać. Myślenie integracyjne zdaje się w podjętej tematyce szczególnie potrzebne, Danilewska pokazuje bowiem dwie rzeczy: 1. mimo upływu czasu i zmiany epok hasła o rywalizacji i „nowym, wspaniałym świecie" pozostają bez zmian; 2. cechuje nas coraz większy pęd ku doskonałości i coraz większy nacisk na rywalizację, bez oglądania się na jej, ewentualne, destrukcyjne skutki - owa niefrasobliwość staje się jedną z cech charakterystycznych naszego społeczeństwa, występującą w połączeniu z niemal sarmacka lekkomyślnością pt. „jakoś to będzie". Nie będzie - przekonuje nas Autorka - samo „nic się nie będzie", stąd potrzeba zrywania zasłon i ukazywania brutalnych mechanizmów rządzących rywalizacją. By zyskać na wiarygodności, drugą część książki wypełniają opowieści bezpośrednio zainteresowanych, czyli uczniów, poddanych i poddawanych nieustającej presji konkurencji i konieczności „bycia najlepszym".
Książka "O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji" - Joanna Danilewska - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 218 stron i została wydana w 2014 r.
Spis treści:
Wprowadzenie
Pedagogiczna baśń o rywalizacji, czyli zachęta do pogłębionego namysłu nad tym, dokąd homo aemulus prowadzi swoje dzieci
Rozdział 1
O kilku znaczeniach rywalizacji ważnych w namyśle nad jej wychowawczą rolą
1.5. Rywalizacja jako wewnętrzny napęd ludzkiej aktywności
1.2. Rywalizacja jako zachowanie - cecha homo aemulus - atrybut jego kultury
1.3. Rywalizacja jako narzędzie wywierania wpływu na innych ludzi i siebie
Rozdział 2
O rywalizacji w wychowaniu i jej wymykaniu się spod kontroli rozumu
2.1. O prowadzeniu uczniów ku wyżynom doskonałości z potęgą rywalizacyjnego żywiołu w zaprzęgu
2.2. O tym, jak badacze sto lat chwytali doskonalącą moc rywalizacji siecią naukowej racjonalności
2.3. O wychowaniu w duchu rywalizacyjnego sukcesu po obu stronach Oceanu, w mroku żelaznej kurtyny oraz oślepiającym blasku uwolnionego rynku
Rozdział 3
Opowieści uczniów pewnego gimnazjum o rywalizacji w ich życiu codziennym - w opracowaniu rozumiejącego słuchacza
3.1. Wprowadzenie metodologiczne. O rozmowach z uczniami i dążeniu do zrozumienia ich opowieści
3.2. O rywalizacji i jej rodzajach
3.3. O torach wyścigowych szkolnego życia i wznoszeniu się po drabinie społecznej do „elity szkoły”
3.4. O uwarunkowaniach angażowania się w rywalizację
3.5. O dobrej i złej rywalizacji oraz przejmowaniu ich mocy pod kontrolę własnego umysłu
3.6. O chorej rywalizacji oraz jej zapobieganiu
3.7. Uczniowskie bilansowanie korzyści i kosztów rywalizacji
Rozdział 4
Rywalizacja szkolna młodzieży i jej konsekwencje wychowawcze - „mędrca szkiełkiem i okiem”
4.1. Wprowadzenie metodologiczne. O tym co, jak i dlaczego badano ilościowo
4.2. Zaangażowanie rywalizacyjne młodzieży w dziedzinie przodowania w nauce
4.3. Zaangażowanie rywalizacyjne młodzieży w zakresie prestiżu wśród kolegów szkolnych
4.4. Poczucie krzywdy uczestników rywalizacji
4.5. Skumulowany efekt uboczny rywalizacyjnego dopingu w edukacji
4.5.1. Narastanie agresywności młodzieży
4.5.2. Zaangażowanie w rywalizację szkolną - poczucie krzywdy - agresja i... da capo al fine
Bibliografia
Aneks