pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

O świadomości aksjologicznej podmiotu. Studium krytyki pozytywnej

Autor książki:

Seweryn Dziamski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Instytut Filozofii UAM
Oprawa: miękka
Ilość stron: 271 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788370920722
ISBN: 83-7092-072-1
Data: 2007-07-13
Cena wydawcy: 22.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Pracę tę uważam za imponującą. Nie tylko ze względu na przeogromną erudycję autora, czy umiejętność trafnego i zwięzłego przedsławiania niekiedy bardzo skomplikowanych stanowisk, lecz przede wszystkim z powodu Jego umiejętności analitycznych, dzięki którym zostaje ujaśniony wciąż mglisty świat dociekań aksjologicznych. Książka ta będzie po ukazaniu się potrzebna nie tylko badaczom, lecz przyda się na akademickich seminariach z zakresu aksjologii. Z niej mogą się magistranci i doktoranci wiele nauczyć. Zwłaszcza trudu poszukiwań rzeczywistego przedmiotu aksjologii.
Prof. dr hab. Jan Kurowicki
...stany emocjonalne człowieka są więc uwarunkowane właściwym mu sposobem bytowania, zdeterminowanym społeczno-kulturowo i przez ten sposób jakościowo także określanym. Ich charakter jest zawsze związany z mentalnymi czynnościami podmiotu, których odniesieniem przedmiotowym są różne typy rzeczywistości społeczno-kulturowej. Z tego też względu nie można ich redukować do doznań naturalnych w takim znaczeniu, o jakim mówi się w odniesieniu do organizmów nieludzkich...
To nie "świat przyrody" jawi się organizmom jako sam w sobie witalnie wartościowy lecz rzeczywistość relacyjna, ukonstytuowana przez ich reaktywny do niego stosunek. Dla homo sapiens tak pojęta rzeczywistość ma przede wszystkim status kulturowy, aczkolwiek właściwe są jej różne stopnie "zakorzenienia" w uniwersum obiektywnych cech bytu. Ta jej specyfika kulturowa powoduje, że ludzki sposób wartościowania nie da się po prostu zredukować do przeżyć i emocji, uwarunkowanych wrażliwością biologicznąorganizmu.
Wartościowanie, pojęte jako swego rodzaju aktpodmiotu, pozostającego w relacji do przedmiotu lub innego podmiotu, jest zawsze procesem twórczym w tym sensie, że jego efektem jest ukształtowanie cech relacyjnych oraz ich ukonstytuowanie w swoisty przedmiot, którego "materią" (treścią) jest szczególne znaczenie, mianowicie to, co nazywa się rodzajowo różną wartością. Otóżta właśnie "materia" - znaczenie, wartość -tak "ufundowanego" przedmiotu relacyjnego, nie istnieje poza rzeczywistością społeczno-kulturową wartościującego podmiotu, poza jego czysto ludzką wspólnotą, która jest jedynym obiektywnym czynnikiem "władnym" (posiadającym moc) nadawaniatego rodzajuznaczenaktom indywidualnie pojętego podmiotu.
fragmenty książki

Książka "O świadomości aksjologicznej podmiotu. Studium krytyki pozytywnej" - Seweryn Dziamski - oprawa miękka - Wydawnictwo Instytut Filozofii UAM.