Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Słowo obraz terytoria |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 504 s. |
Wymiar: | 160x210 mm |
EAN: | 9788374539418 |
ISBN: | 978-83-7453-941-8 |
Data: | 2011-03-08 |
Opis książki:
Pisarstwo Louisa Marina, wkraczając w konstytutywną dla znaku-przedstawienia przejrzystość i nieprzejrzystość, ujawnia swoją siłę krytyczną i pokazuje, jak – od historycznego malarstwa po martwą naturę, od pejzażu do trompe-l"oeil, od portretu miasta po wędrówkę po nim i od opowiadania baśni po jej słuchanie – pragnienie zarówno widzenia, jak i słyszenia odciska się na dziełach.
Louis Marin (1931–1992) – filozof, semiolog i historyk sztuki, wykładowca uczelni francuskich i amerykańskich. W swoich pracach zajmował się głównie teorią znaku i przedstawienia. Specjalizował się w literaturze i malarstwie XVII wieku, analizując je przy pomocy metod zaczerpniętych ze współczesnego językoznawstwa, filozofii i socjologii. Większość prac Marina ukazała się w postaci pośmiertnych wyborów tekstów, z których najważniejsze to Des pouvoirs de l’image, Pascal et Port-Royal, L’écriture de soi oraz Politiques de la représentation.
Książka "O przedstawieniu" - Louis Marin - oprawa twarda - Wydawnictwo Słowo obraz terytoria. Książka posiada 504 stron i została wydana w 2011 r.
Spis treści:
Od wydawcy francuskiego . 5
SEMIOLOGIA I NAUKI SPOŁECZNE
Zniknięcie człowieka w naukach społecznych: model
lingwistyczny i podmiot znaczący 9
Pole teoretyczne i praktyka symboliczna 23
Nadanie znaczenia przestrzeni społecznej: manifestacja, orszak,
pochód, procesja (Uwagi semiotyczne) .. 52
Pojęcie wyobrażalności lub spotkanie między historią sztuki
a psychoanalizą .. 70
Mimesis i opis albo ciekawość metody od wieku Montaigne’a
do wieku Kartezjusza ... 81
OPOWIEŚCI
Dyskurs utopijny i opowieść o początkach (Od Utopii More’a
do Skandii Kasjodora-Jordanesa) 109
Od ciała ku tekstowi (Propozycje metafizyczne odnośnie
do początku opowieści) .. 141
Krytyczne uwagi o wypowiedzi: zagadnienie obecności
w dyskursie 158
O religijności ... 173
Przyjemność opowiadania 184
WIDZIALNOŚĆ
Granice interpretacji lub przenikanie spojrzeniem wzniosłości
burzy 207
Mapa i portret miasta (Sugestie badawcze) ... 239
Widzialność i czytelność historii: odnośnie do szkiców kolumny
Trajana . 258
Pochwała pozoru .. 277
Mimesis i opis .. 296
Nagrobek podmiotu w malarstwie . 315
Złożenie czasu w namalowanym przedstawieniu 335
GRANICE MALARSTWA
Przedstawienie i pozór 361
Figury recepcji w nowożytnym przedstawieniu malarskim 374
Na marginesach obrazu: zobaczyć głos 394
Rama przedstawienia oraz kilka z jej figur 412
Zerwania, przerwy i synkopy w przedstawieniu malarskim 437
Przypisy . 455
Indeks osób . 492