O (podstawowym) znaczeniu Ingardenowskiej kategorii konkretyzacji estetycznej
Beata Garlej
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2018 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 352 s. |
Wymiar: | 135x205 mm |
EAN: | 9788324235131 |
ISBN: | 978-83-2423-513-1 |
Data: | 2019-02-08 |
Opis książki:
Czy o Ingardenowskiej konkretyzacji estetycznej można powiedzieć coś jeszcze, skoro tylu badaczy w minionych dekadach czyniło ją przedmiotem swojego zainteresowania? Szkopuł w tym, co przez to coś należałoby rozumieć. [...]
Łatka bycia dopełnioną, rozwiniętą wersją dzieła sztuki to przecież formuła, jaką obdarza się konkretyzację estetyczną najczęściej i nikogo ona nie dziwi. Wręcz przeciwnie - tak bardzo do niej przylgnęła, że za zastanawiającą uznaje się sytuację, w której można byłoby określać ją inaczej. A przecież jak każda Ingardenowska kategoria czy koncepcja, również (zwłaszcza!) ta ma swoją bogatą przeszłość, skądś się w rozważaniach polskiego fenomenologa wzięła, nad wyraz udobitniając niezmiernie frapujące, gdyż podlegające rozmaitym inspiracyjnym wpływom, twórcze oblicze samego Ingardena.
[...] Niniejsza rozprawa jest próbą [...] znaczeniowego wyzwolenia kategorii konkretyzacji estetycznej, która jednak nie tylko eliminacji wspomnianej łatki służy. Usiłujemy przede wszystkim dowieść, już wbrew Ingardenowi, że znaczenie kategorialne konkretyzacji estetycznej podporządkowane jest w pierwszym rzędzie jednemu: ewokowaniu jakości metafizycznych. A zatem wbrew Ingardenowi, ale i dla Ingardena, dla ocalenia rangi innej, bodaj najistotniejszej koncepcji na gruncie jego filozofii sztuki - koncepcji jakości metafizycznych.
Ze Wstępu
Beata Garlej (z domu Romanowska) - adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i jednocześnie pracownik Zakładu Aksjologii i Estetyki Literackiej tej uczelni. Autorka monografii Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja (Kraków 2015) oraz Ingardenowskie jakości metafizyczne - między otwartością a ścisłością pojęcia (Warszawa 2016). Współredaktorka dwóch zeszytów serii naukowej Zeszyty Zakładu Aksjologii i Estetyki Literackiej. Wydział Nauk Humanistycznych UKSW (nr 2 z 2015 roku: Estetyka literacka - Arcydzieło - Ingarden wraz z Bernadettą Kuczerą-Chachulską; nr 3 z 2018 roku: Estetyka Romana Ingardena a praktyka interpretacyjna wespół z Bernadettą Kuczerą-Chachulską i Andrzejem Tyszczykiem). Publikowała artykuły na łamach czasopism Studia Poetica, Estetyka i Krytyka, Przegląd Filozoficzny - Nowa Seria, Studia Wschodniosłowiańskie. Autorka licznych rozdziałów prac monograficznych. Obszary badawcze: teoria literatury, poetyka dzieła literackiego, wybrane problemy z zakresu aksjologii i estetyki literackiej. Szczególnie zainteresowana filozofią fenomenologiczną.
Książka "O (podstawowym) znaczeniu Ingardenowskiej kategorii konkretyzacji estetycznej" - Beata Garlej - oprawa twarda - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 352 stron i została wydana w 2018 r. Cena 31.80 zł. Zapraszamy na zakupy!