pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Nuż w uhu? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu. Monografie FNP. Seria humanistyczna

Autor książki:

Beata Śniecikowska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Rok wyd.: 2008
Oprawa: twarda
Ilość stron: 604 s.
Wymiar: 150x210 mm
EAN: 9788322929155
ISBN: 978-83-2292-915-5
Data: 2008-08-05
Cena wydawcy: 42.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka prezentuje poezję polskiego futuryzmu na tle europejskiej twórczości awangardowej i rodzimej tradycji literackiej, koncentrując się na zagadnieniach historycznej poetyki dźwięku. Jasieński, Czyżewski, Wat, Stern i Młodożeniec uruchomili prawdziwą "fabrykę” brzmień – nigdy wcześniej w literaturze polskiej nie podejmowano na tak wielką skalę działań waloryzujących tkankę dźwiękową wierszy. Ogląd i "odsłuch” awangardowej sztuki słowa autorka podporządkowuje zagadnieniom wiążącym się z różnymi kontekstami historycznoliterackimi. Bada zabiegi brzmieniowe, tropi konceptyzm foniczno-semantyczny, opisuje wariacje na temat "muzyczności” dzieła, analizując jednocześnie związki polskiej twórczości futurystycznej z poezją przełomu XIX i XX wieku, liryką i koncepcją sztuki W. Chlebnikowa, teorią onomatopei i ideą "słów na wolności” F.T. Marinettiego, fonostylistyką folkloru oraz niemal nieobecną w polskiej refleksji literaturoznawczej i praktyce przekładowej literaturą dadaizmu.

Książka "Nuż w uhu? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu. Monografie FNP. Seria humanistyczna" - Beata Śniecikowska - oprawa twarda - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Książka posiada 604 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

WSTĘP
ROZDZIAŁ I: „MGŁAWOŚĆ MLECZNYCH PEŁNYCH PEREŁ KRUŻ” – FUTURYZM A „MUZYCZNOŚĆ” MŁODEJ POLSKI
1. „Muzyczność” i dźwięk w poezji Młodej Polski
2. Młodopolska „muzyczność” – kontynuacje
3. Twórcze rozwinięcie młodopolskiej estetyki dźwięku
A. Młodopolska semantyka, modyfikacje młodopolskiej poetyki brzmień
B. Młodopolska poetyka dźwięku, wyjście poza symbolistyczną nastrojowość
C. Zmiany instrumentacji, zmiany znaczenia
4. Stylizacja polemiczna
A. Zmiany poetyki brzmień, zmiany w semantyce
B. Młodopolska instrumentacja, polemika na gruncie semantyki
ROZDZIAŁ II: O NAŚLADOWANIU CHLEBNIKOWA? – „NURT SŁOWOTWÓRCZY” POLSKIEGO FUTURYZMU
1. „Gnoza języka” według Wielimira Chlebnikowa
2. „Mowa tajemna”
3. Słowotwórcza inkrustacja poezji
4. Futurystyczna „zgaduj-zgadula”
ROZDZIAŁ III: DOWOLNOŚĆ DŹWIĘKU CZY KONCEPTYZM BRZMIENIOWO-SEMANTYCZNY – ILE JEST DADA W POLSKIM FUTURYZMIE?
1. Kontrowersje wokół dada
2. Karnawał fonemów?
3. Dada-onomatopeja?
4. Purnonsens dadaistyczny czy rodzimy?
5. Ludyczne panoptika czy teksty oniryczne?
6. Ludyczne historie i obrazki
ROZDZIAŁ IV: „FUJarecko mOJa – graJ” – STRATEGIE „FOLKLORYZACJI” POEZJI FUTURYSTYCZNEJ
1. Fonostylistyka folkloru
2. Futurystyczny „liryzm wioskowy”
3. Biegun realizmu
4. Stylizacja a poetycka publicystyka
5. „Folkloryzacja” humorystyczna
ZAKOŃCZENIE
1. Futurystyczna poetyka dźwięku
2. Co nam zostało z futuryzmu?
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Wykaz skrótów
Spis ilustracji
Summary
Indeks rzeczowy
Indeks osobowy