Nowe przymierze uczynił Pan z nami. Teologia Kościoła Katolickiego Mariawitów
Katarzyna Tempczyk
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Semper |
Rok wyd.: | 2011 |
Ilość stron: | 28 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788375070934 |
ISBN: | 978-83-7507-093-4 |
Data: | 2011-12-07 |
Opis książki:
Kościół Katolicki Mariawitów jest wspólnotą powstałą w wyniku dwóch rozłamów. Pierwszym z nich było wyodrębnienie się mariawityzmu z Kościoła rzymskokatolickiego, drugim – dokonany w 1935 r. rozłam w łonie mariawityzmu. Powstały wówczas: Kościół Katolicki Mariawitów (z siedzibą w Felicjanowie) i Kościół Starokatolicki Mariawitów (z siedzibą w Płocku). Książka przedstawia współczesną doktrynę wspólnoty felicjanowskiej oraz historyczny rozwój jej poszczególnych elementów. Jest to pierwsze pełne, systematyczne opracowanie tematu, oparte m.in. na kwerendzie i badaniach źródeł archiwalnych.
Katarzyna Tempczyk jest absolwentką Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, gdzie w 2009 r. obroniła pracę doktorską pt. "Teologia Kościoła Katolickiego Mariawitów w perspektywie ekumenicznej”. Jej główne zainteresowania naukowe skupiają się wokół nowych ruchów religijnych odwołujących się do tradycji chrześcijańskiej. Jest również autorką kilku publikacji naukowych dotyczących wykorzystania języka międzynarodowego esperanto w działalności różnych wspólnot religijnych. Mieszka w Warszawie.
Książka "Nowe przymierze uczynił Pan z nami. Teologia Kościoła Katolickiego Mariawitów" - Katarzyna Tempczyk - Wydawnictwo Naukowe Semper. Książka posiada 28 stron i została wydana w 2011 r. Cena 40.95 zł. Zapraszamy na zakupy!
Spis treści:
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. Kształtowanie się doktryny Kościoła Katolickiego Mariawitów
1.1. Rola objawień Marii Franciszki Kozłowskiej w Kościele Katolickim Mariawitów
1.2. Abp Jan Maria Michał Kowalski jako główny twórca tradycji Kościoła Katolickiego Mariawitów
1.3. Kościół Katolicki Mariawitów po śmierci J. M. M. Kowalskiego
1.4. Rola Pisma Świętego w teologii felicjanowskiej
1.5. Rola tradycji rzymskokatolickiej w kształtowaniu się doktryny Kościoła Katolickiego Mariawitów
1.6. Naczelna rola bezpośredniego kierownictwa Bożego
1.7. Otwarcie teologii felicjanowskiej na szeroko rozumiane proroctwa
Rozdział II. Trójca Święta w nauczaniu Kościoła Katolickiego Mariawitów
2 .1 . Maryja Ojciec Niebieski
2 .2 . Chrystus Syn Boży
2 .3 . Mateczka Duch Święty
2.3.1. Wcielenie Ducha Świętego jako odwieczny plan Boży
2.3.2. Ziemskie życie Mateczki
2.3.3. Ofiara Mateczki. Mateczka jako Współodkupicielka
2.3.4. Obecność Mateczki w Kościele
Rozdział III. Eschatologia Kościoła Katolickiego Mariawitów
3.1. Eschatologia powszechna
3.2. Eschatologia indywidualna
Rozdział IV. Praktyki religijne
4.1. Eucharystia centrum życia Kościoła Katolickiego Mariawitów
4.2. Sakrament pokuty
4.3. Nowe formy kapłaństwa
4.3.1. Odrzucenie tradycyjnego kapłaństwa sakramentalnego
4.3.2. Kapłaństwo służebne
4.3.3. Kapłaństwo ludowe
4.4. Bierzmowanie i namaszczenie chorych
4.5. Historyczna praktyka małżeństw kapłańskich
Rozdział V. Kościół Katolicki Mariawitów a ekumenizm
5.1. Rozumienie własnej roli w historii zbawienia
5.2. Stosunek do innych wyznań i działalności ekumenicznej
5.3. Problem ważności chrztu felicjanowskiego w Kościele rzymskokatolickim
Zakończenie. Podsumowanie, wnioski i dalsze perspektywy badawcze
Aneks 1. Wybrane święta Kościoła Katolickiego Mariawitów
Aneks 2. Wybrane dane statystyczne
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks tematyczny