Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2008 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 216 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788323217770 |
ISBN: | 978-83-2321-777-0 |
ISSN: | 0137-1401 |
Data: | 2007-10-12 |
Cena wydawcy: 30.82 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Publikacja zawiera gruntowne opracowanie dotyczące możliwości mediów w zakresie wspomagania osób niepełnosprawnych - niewidomych i niedowidzących.
Nauki pedagogiczne i pokrewne dziedziny odniosą wymierną korzyść z upowszechniania wiedzy o sposobach praktycznego stosowania technik elektronicznego przekazu w terapii, usprawnianiu, a także kształceniu osób niedowidzących i niewidomych.
Książka "Nowe media dla niewidomych i słabowidzących" - Natalia Walter - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 216 stron i została wydana w 2008 r.
Spis treści:
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1. Bariery w funkcjonowaniu osób niewidomych
1.1. Definicja i typizacja niepełnosprawności
1.2. Etiologia i postaci dysfunkcji wzroku
1.3. Problemy w funkcjonowaniu osób niewidomych
1.3.1. Trudności w procesie poznawczym
1.3.2. Zachowania społeczne osób niewidomych
1.3.3. Konsekwencje emocjonalno-motywacyjne braku wzroku
ROZDZIAŁ 2. Nowe media a funkcjonowanie poznawczo-emocjonalno-społeczne człowieka
2.1. Komputer, Internet, multimedia - konwencja terminologiczna i rozwój zastosowań
2.2. Wspomaganie funkcjonowania człowieka technologiami informacyjnymi
2.2.1. Nowe technologie informacyjne jako źródło poznawcze
2.2.2. Emocje i motywacja
2.2.3. Interakcje społeczne a media elektroniczne
ROZDZIAŁ 3. Formy wspomagania osób niewidomych nowymi technologiami informacyjnymi
3.1. Rehabilitacja i diagnostyka komputerowa
3.2. Znaczenie nowych technologii informacyjnych dla osób niewidomych
3.2.1. Komputer jako narzędzie komunikowania
3.2.2. Dostępność informacyjna i edukacja wspomagana nowymi technologiami
3.2.3. Edukacja na odległość
3.2.4. Praca zawodowa
3.2.5. Telepraca
3.2.6. Aktywność własna i potrzeba samorealizacji
3.2.7. Organizacja czasu wolnego - rekreacja i rozrywka
ROZDZIAŁ 4. Specjalistyczny sprzęt komputerowy i oprogramowanie dla osób z dysfunkcją wzroku
4.1 Pismo dla niewidomych
4.1.1. Monitory brajlowskie
4.1.2. Drukarki brajlowskie
4.1.3. Notatniki brajlowskie
4.2. Programy mówiące i syntezatory mowy
4.2.1. Urządzenia lektorskie
4.2.2. Cyfrowe notatniki dźwiękowe (dyktafony cyfrowe)
4.2.3. Mówiące telefony komórkowe
4.2.4. Systemy rozpoznawania znaków (OCR)
4.2.5. Programy powiększające
4.3. Odwzorowywanie obrazów za pomocą technologii komputerowej
4.4. Tyflointernet
ROZDZIAŁ 5. Nowe media wspomagające funkcjonowanie niewidomych dorosłych w świetle badań własnych
5.1. Wyniki badań sondażowych
5.1.1. Charakterystyka grupy badawczej
5.1.2. Częstotliwość i miejsce korzystania z komputera
5.1.3. Powszechność urządzeń tyfloinformatycznych wśród osób z dysfunkcją wzroku
5.1.4. Nauka obsługi urządzeń elektronicznych (osoby, instytucje, kursy i szkolenia)
5.1.5. Bariery, ograniczenia i trudności dotyczące wykorzystania nowych technologii informacyjnych
5.1.6. Edukacja przez Internet
5.1.7. Usługi internetowe a komunikowanie
5.1.8. Wykorzystanie komputera w pracy zawodowej
5.1.9. Komputer i Internet w czasie wolnym osób z dysfunkcją wzroku
5.1.10. Multimedia
5.1.11. Samorealizacja a tworzenie własnych komunikatów elektronicznych
5.1.12. Indywidualne cechy sprzyjające wykorzystywaniu komputera i Internetu
5.1.13. Wpływ komputera i Internetu na rozwój specyficznych cech osobowości
5.1.14. Wpływ użytkowania komputera i Internetu na kształtowanie samooceny i wizerunku świata przez osobę z dysfunkcją wzroku
5.2. Wywiady autobiograficzno-narracyjne
5.2.1. Badany 01 - od tłumaczeń do szkoleń tyfloinformatycznych
5.2.2. Badany 02 - między historią a informatyką
5.2.3. Badany 03 - zinformatyzowany matematyk
5.2.4. Badana 04- komputer w życiu pedagoga
5.2.5. Badany 05 -opierając się nowym technologiom
ROZDZIAŁ 6. Interpretacja wyników badań. Wnioski
6.1. Dostępność, powszechność oraz przystępność nowych technologii informacyjnych wśród osób niewidomych
6.2. Wspomaganie poznawczo-emocjonalno-społecznego funkcjonowania osób niewidomych nowymi technologiami informacyjnymi
Podsumowanie
Literatura
New media for the visually impaired (s u m m a r y)
ROZDZIAŁ 1. Bariery w funkcjonowaniu osób niewidomych
1.1. Definicja i typizacja niepełnosprawności
1.2. Etiologia i postaci dysfunkcji wzroku
1.3. Problemy w funkcjonowaniu osób niewidomych
1.3.1. Trudności w procesie poznawczym
1.3.2. Zachowania społeczne osób niewidomych
1.3.3. Konsekwencje emocjonalno-motywacyjne braku wzroku
ROZDZIAŁ 2. Nowe media a funkcjonowanie poznawczo-emocjonalno-społeczne człowieka
2.1. Komputer, Internet, multimedia - konwencja terminologiczna i rozwój zastosowań
2.2. Wspomaganie funkcjonowania człowieka technologiami informacyjnymi
2.2.1. Nowe technologie informacyjne jako źródło poznawcze
2.2.2. Emocje i motywacja
2.2.3. Interakcje społeczne a media elektroniczne
ROZDZIAŁ 3. Formy wspomagania osób niewidomych nowymi technologiami informacyjnymi
3.1. Rehabilitacja i diagnostyka komputerowa
3.2. Znaczenie nowych technologii informacyjnych dla osób niewidomych
3.2.1. Komputer jako narzędzie komunikowania
3.2.2. Dostępność informacyjna i edukacja wspomagana nowymi technologiami
3.2.3. Edukacja na odległość
3.2.4. Praca zawodowa
3.2.5. Telepraca
3.2.6. Aktywność własna i potrzeba samorealizacji
3.2.7. Organizacja czasu wolnego - rekreacja i rozrywka
ROZDZIAŁ 4. Specjalistyczny sprzęt komputerowy i oprogramowanie dla osób z dysfunkcją wzroku
4.1 Pismo dla niewidomych
4.1.1. Monitory brajlowskie
4.1.2. Drukarki brajlowskie
4.1.3. Notatniki brajlowskie
4.2. Programy mówiące i syntezatory mowy
4.2.1. Urządzenia lektorskie
4.2.2. Cyfrowe notatniki dźwiękowe (dyktafony cyfrowe)
4.2.3. Mówiące telefony komórkowe
4.2.4. Systemy rozpoznawania znaków (OCR)
4.2.5. Programy powiększające
4.3. Odwzorowywanie obrazów za pomocą technologii komputerowej
4.4. Tyflointernet
ROZDZIAŁ 5. Nowe media wspomagające funkcjonowanie niewidomych dorosłych w świetle badań własnych
5.1. Wyniki badań sondażowych
5.1.1. Charakterystyka grupy badawczej
5.1.2. Częstotliwość i miejsce korzystania z komputera
5.1.3. Powszechność urządzeń tyfloinformatycznych wśród osób z dysfunkcją wzroku
5.1.4. Nauka obsługi urządzeń elektronicznych (osoby, instytucje, kursy i szkolenia)
5.1.5. Bariery, ograniczenia i trudności dotyczące wykorzystania nowych technologii informacyjnych
5.1.6. Edukacja przez Internet
5.1.7. Usługi internetowe a komunikowanie
5.1.8. Wykorzystanie komputera w pracy zawodowej
5.1.9. Komputer i Internet w czasie wolnym osób z dysfunkcją wzroku
5.1.10. Multimedia
5.1.11. Samorealizacja a tworzenie własnych komunikatów elektronicznych
5.1.12. Indywidualne cechy sprzyjające wykorzystywaniu komputera i Internetu
5.1.13. Wpływ komputera i Internetu na rozwój specyficznych cech osobowości
5.1.14. Wpływ użytkowania komputera i Internetu na kształtowanie samooceny i wizerunku świata przez osobę z dysfunkcją wzroku
5.2. Wywiady autobiograficzno-narracyjne
5.2.1. Badany 01 - od tłumaczeń do szkoleń tyfloinformatycznych
5.2.2. Badany 02 - między historią a informatyką
5.2.3. Badany 03 - zinformatyzowany matematyk
5.2.4. Badana 04- komputer w życiu pedagoga
5.2.5. Badany 05 -opierając się nowym technologiom
ROZDZIAŁ 6. Interpretacja wyników badań. Wnioski
6.1. Dostępność, powszechność oraz przystępność nowych technologii informacyjnych wśród osób niewidomych
6.2. Wspomaganie poznawczo-emocjonalno-społecznego funkcjonowania osób niewidomych nowymi technologiami informacyjnymi
Podsumowanie
Literatura
New media for the visually impaired (s u m m a r y)