pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Nowe media dla niewidomych i słabowidzących

Autor książki:

Natalia Walter

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Rok wyd.: 2008
Oprawa: miękka
Ilość stron: 216 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788323217770
ISBN: 978-83-2321-777-0
ISSN: 0137-1401
Data: 2007-10-12
Cena wydawcy: 30.82 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Publikacja zawiera gruntowne opracowanie dotyczące możliwości mediów w zakresie wspomagania osób niepełnosprawnych - niewidomych i niedowidzących.
Nauki pedagogiczne i pokrewne dziedziny odniosą wymierną korzyść z upowszechniania wiedzy o sposobach praktycznego stosowania technik elektronicznego przekazu w terapii, usprawnianiu, a także kształceniu osób niedowidzących i niewidomych.

Książka "Nowe media dla niewidomych i słabowidzących" - Natalia Walter - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 216 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Wprowadzenie

ROZDZIAŁ 1. Bariery w funkcjonowaniu osób niewidomych
1.1. Definicja i typizacja niepełnosprawności
1.2. Etiologia i postaci dysfunkcji wzroku
1.3. Problemy w funkcjonowaniu osób niewidomych
1.3.1. Trudności w procesie poznawczym
1.3.2. Zachowania społeczne osób niewidomych
1.3.3. Konsekwencje emocjonalno-motywacyjne braku wzroku

ROZDZIAŁ 2. Nowe media a funkcjonowanie poznawczo-emocjonalno-społeczne człowieka
2.1. Komputer, Internet, multimedia - konwencja terminologiczna i rozwój zastosowań
2.2. Wspomaganie funkcjonowania człowieka technologiami informacyjnymi
2.2.1. Nowe technologie informacyjne jako źródło poznawcze
2.2.2. Emocje i motywacja
2.2.3. Interakcje społeczne a media elektroniczne

ROZDZIAŁ 3. Formy wspomagania osób niewidomych nowymi technologiami informacyjnymi
3.1. Rehabilitacja i diagnostyka komputerowa
3.2. Znaczenie nowych technologii informacyjnych dla osób niewidomych
3.2.1. Komputer jako narzędzie komunikowania
3.2.2. Dostępność informacyjna i edukacja wspomagana nowymi technologiami
3.2.3. Edukacja na odległość
3.2.4. Praca zawodowa
3.2.5. Telepraca
3.2.6. Aktywność własna i potrzeba samorealizacji
3.2.7. Organizacja czasu wolnego - rekreacja i rozrywka

ROZDZIAŁ 4. Specjalistyczny sprzęt komputerowy i oprogramowanie dla osób z dysfunkcją wzroku
4.1 Pismo dla niewidomych
4.1.1. Monitory brajlowskie
4.1.2. Drukarki brajlowskie
4.1.3. Notatniki brajlowskie
4.2. Programy mówiące i syntezatory mowy
4.2.1. Urządzenia lektorskie
4.2.2. Cyfrowe notatniki dźwiękowe (dyktafony cyfrowe)
4.2.3. Mówiące telefony komórkowe
4.2.4. Systemy rozpoznawania znaków (OCR)
4.2.5. Programy powiększające
4.3. Odwzorowywanie obrazów za pomocą technologii komputerowej
4.4. Tyflointernet

ROZDZIAŁ 5. Nowe media wspomagające funkcjonowanie niewidomych dorosłych w świetle badań własnych
5.1. Wyniki badań sondażowych
5.1.1. Charakterystyka grupy badawczej
5.1.2. Częstotliwość i miejsce korzystania z komputera
5.1.3. Powszechność urządzeń tyfloinformatycznych wśród osób z dysfunkcją wzroku
5.1.4. Nauka obsługi urządzeń elektronicznych (osoby, instytucje, kursy i szkolenia)
5.1.5. Bariery, ograniczenia i trudności dotyczące wykorzystania nowych technologii informacyjnych
5.1.6. Edukacja przez Internet
5.1.7. Usługi internetowe a komunikowanie
5.1.8. Wykorzystanie komputera w pracy zawodowej
5.1.9. Komputer i Internet w czasie wolnym osób z dysfunkcją wzroku
5.1.10. Multimedia
5.1.11. Samorealizacja a tworzenie własnych komunikatów elektronicznych
5.1.12. Indywidualne cechy sprzyjające wykorzystywaniu komputera i Internetu
5.1.13. Wpływ komputera i Internetu na rozwój specyficznych cech osobowości
5.1.14. Wpływ użytkowania komputera i Internetu na kształtowanie samooceny i wizerunku świata przez osobę z dysfunkcją wzroku
5.2. Wywiady autobiograficzno-narracyjne
5.2.1. Badany 01 - od tłumaczeń do szkoleń tyfloinformatycznych
5.2.2. Badany 02 - między historią a informatyką
5.2.3. Badany 03 - zinformatyzowany matematyk
5.2.4. Badana 04- komputer w życiu pedagoga
5.2.5. Badany 05 -opierając się nowym technologiom

ROZDZIAŁ 6. Interpretacja wyników badań. Wnioski
6.1. Dostępność, powszechność oraz przystępność nowych technologii informacyjnych wśród osób niewidomych
6.2. Wspomaganie poznawczo-emocjonalno-społecznego funkcjonowania osób niewidomych nowymi technologiami informacyjnymi

Podsumowanie

Literatura

New media for the visually impaired (s u m m a r y)